Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Musica Florea – přívětivá image staré hudby
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Hudba

Musica Florea – přívětivá image staré hudby

Tomáš Cidlina
Publikováno 26/09/2015
sdílejte:
6 minut čtení
sdílejte:

Jedno z dalších zastavení Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica zavedlo jeho diváky do Stráže pod Ralskem. Do místního kostela svatého Zikmunda se festival vrací již po několik let a stává se pravidlem, že večery zde pořádané bývají zčásti či výlučně věnovány místnímu rodákovi Heinrichu Ignazi Franzi Biberovi. V letošním roce jeho odkaz místnímu publiku zprostředkoval ansámbl Musica Florea pod vedením Marka Štryncla.Musica Florea -Marek Štryncl (Lípa Musica 25.9.2015)Biberovo jméno dnes není hudební veřejnosti docela neznámé, ale jeho dílo by jistě zasloužilo více pozornosti, než je mu věnováno v porovnání s velikány jeho epochy. Autor mnoha virtuózních kusů zejména pro housle by měl plným právem spočívat určitě o kus dále než pouze na schodech panteonu barokní hudby. Toho si je vědom ostatně i soubor Musica Florea, jenž Biberovými díly lemoval program věnovaný jinak též Carlu Rosierovi, Johannu Heinrichu Schmelzerovi, Pavlu Josefu Vejvanovskému a Samueli Friedrichu Capricornovi.

Musica Florea dorazila do Stráže pod Ralskem v sedmičlenném složení, počet hudebníků na pódiu se ale lišil podle jednotlivých kusů. Soubor se prezentoval vynikající souhrou, lehkostí i dynamičností v interpretaci technicky náročných vrcholně barokních děl.

Po úvodní Biberově sonátě Die pauern kirchfarrt genandt zazněla též Biberova Růžencová sonáta Zvěstování, jejíž provedení se alespoň pro některé posluchače stalo vrcholem večera. Biberovo převážně instrumentální dílo s exponovanými houslovými party důkladně prověřilo houslistku Janu Chytilovou, jejíž výkon v této části repertoáru nevyžadoval žádných výtek, naopak hru celého ansámblu povznesl do výšek takřka nebeských a vzduch v kostele, jako by se během tohoto kusu zastavil. Chytilová nádherným způsobem zprostředkovala rozjímání, jež měl cyklus Biberových Růžencových sonát obsahovat. Přitom ale nijak nepotlačila typicky barokní ráz díla, jeho členění a čitelnost. Musica Florea -Marek Štryncl - Jana Chytilová (Lípa Musica 25.9.2015)Koncert prezentoval ale i odlehčenější kusy. Jedním z nich byla anonymní sonáta, v níž dominující flétna Marka Špeliny přiblížila téma kurtoaznější a rozvernější, jež připomínalo barokní školu, snad francouzskou, každopádně odlišnou od toho, nač je středoevropský posluchač vrcholně barokní tvorby uvyknut.

Jak ale bylo řečeno výše, průběžně se program vracel opět k Biberovi a jeho obzvláštní náročnosti na houslisty. Houslistky se se svým údělem, jež jim Biber předepsal, pasovaly nad míru dobře, v interpretaci byly čisté, rychlé smyky nepostrádaly na plnosti zvuku, i když zejména v silových forte pasážích by houslím slušel větší výraz, snad zarputilost.

Program koncertu byl stavěn tak, aby prověřil technickou dovednost všech členů ansámblu a též tak, aby se nenudili. Podobně vstřícný byl i k posluchačům, když střídal závažnější a rozvernější kusy. Skladbou radostného charakteru byla i Schmelzerova Sonata amabilis, jež spočívala na dominantním dialogu flétny a violoncella šéfa souboru Marka Štryncla.

Koncertem se od začátku, a později stále výrazněji, nesla radostná atmosféra, jež působila obdobně na hráče i na obecenstvo. Soubor působil velice uvolněně a jeho autentickou prezentaci vrcholně barokního repertoáru lze považovat za precizní, v některých částech večera za výjimečnou. Hudba skladatelů nepostrádala velkolepé postupy a hudební prostředky odrážející mnohdy vrchnostenské zadání děl. Protože ale část skladatelů prezentovaných během večera pracovala pod patronátem vrchnosti církevní, což byl i případ Bibera, odrážely se v repertoáru dvě témata, oslava vrchnosti pozemské i pokora před definitivou božskou. To byl i případ Vejvanovského Sonaty Laetitie.

Docela jiný barokní svět představilo dílo málo známého z Čech pocházejícího autora Samuela Friedricha Capricorna. V jeho odlehčené Ciacconě Marek Štryncl odložil violoncello a chopil se barokní kytary, čímž diváky dokonale překvapil a též občerstvil. Capricorniova Ciaccona byla dílem výrazně rytmickým, především díky dominantní kytaře a svěžím, mladě působícím, gradujícím až veselým. Motiv z něj soubor, končící jinak opět Biberem, užil během přídavku, jež si nadšené strážské publikum vynutilo.

Soubory jako Musica Florea dokáží autentické barokní millieu zprostředkovat i méně poučeným posluchačům, pro které dokáží sestavit repertoár barokní hudbu dostatečně reprezentující. Skladba programu neunaví svou náročností ani triviálností, naopak v pedagogickém duchu osciluje mezi oběma. Při tom všem souboru zbývá nemálo prostoru pro emoce a výraz, které vedou posluchače k intenzivnímu prožitku radosti z přítomnosti na koncertu. Musica Florea zkrátka staré hudbě vytváří tu nejlepší image, může-li to takto být vyjádřeno.


Hodnocení autora recenze: 85%

Lípa Musica 2015
Musica Florea
Marek Štryncl – umělecký vedoucí
25. září 2015 – kostel sv. Zikmunda Stráž pod Ralskem

program:
Heinrich Ignaz Franz Biber:
– Sonata a 6 „Die pauern kirchfarrt genandt“
– Adagio – Presto
– Die Pauern Kirchfarrt
– Adagio
– Aria I
– Aria II
Heinrich Ignaz Franz Biber: Růžencová sonáta – Zvěstování
Anonym: Sonata a 3
Heinrich Ignaz Franz Biber: Sonata a 4
Carl Rosier: Sonata I
Johann Heinrich Schmelzer: Sonata amabilis a 4
Heinrich Ignaz Franz Biber: Balletti lamentabili a 4 (A-766)
– Sonata
– Allamanda
– Sarabanda
– Gavotte
– Gigue
– Lamento
Pavel Josef Vejvanovský: Sonata Laetitiae
Samuel Friedrich Capricornus: Ciaccona
Heinrich Ignaz Franz Biber: Sonata a 6

www.lipamusica.cz
www.musicaflorea.cz

Foto MHF Lípa Musica

TémataLípa MusicaMarek ŠtrynclMusica Florea
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek ME-SA v zajetí energie a doteku
Další článek Olga Borodina na zahájení Bratislavských hudebních slavností
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up