Opera Hanse Wernera Henzeho Prinz z Homburgu podle dramatu Heinricha Kleista v Divadle na Vídeňce
 
 é pocházeli četní generálové a polní maršálové, také jeho otec byl důstojník. Heinrich ho však téměř nepoznal, ztratil ho v jedenácti letech. Sám se měl rovněž stát vojákem a dotáhl to až na poručíka, než se konečně odhodlal rodině postavit a dal přednost humanitnímu studiu. Jeho zájmy byly tak jako u mnoha současníků široké, kromě literatury a dějin umění jej lákala fyzika a přírodní vědy, součástí jeho povahy však byla také nestálost, jež jej hnala od jednoho předmětu ke druhému, od touhy po naprosté volnosti k usedlému měšťanskému životu, aby z něj vzápětí opět unikal. Četba a studium se v oné zmatené době mohly stát i prokletím. Mnoho mladíků páchalo sebevraždu po přečtení Goethova Utrpení mladého Werthera. Na Kleista měl takový rozkladný vliv Immanuel Kant a jeho Kritika čistého rozumu. Odpověď na své pochyby nenacházel ani u Rousseaua či Voltaira, přestal věřit, že může vědecké poznání přijít životu na kloub, že dokáže odůvodnit, proč se věci dějí tak, jak se dějí, a přemýšlení o jeho zákonech vnášelo do duše jen nový zmatek. Kleist se – marně – pokoušel chaosu myšlenek uniknout cestováním, střídáním zaměstnání, byl také podezřelý ze špionáže, vydával umělecký časopis a když se dostal roku 1809 při svých cestách do Prahy, chtěl vydávat noviny i zde; měly podporovat odpor proti
é pocházeli četní generálové a polní maršálové, také jeho otec byl důstojník. Heinrich ho však téměř nepoznal, ztratil ho v jedenácti letech. Sám se měl rovněž stát vojákem a dotáhl to až na poručíka, než se konečně odhodlal rodině postavit a dal přednost humanitnímu studiu. Jeho zájmy byly tak jako u mnoha současníků široké, kromě literatury a dějin umění jej lákala fyzika a přírodní vědy, součástí jeho povahy však byla také nestálost, jež jej hnala od jednoho předmětu ke druhému, od touhy po naprosté volnosti k usedlému měšťanskému životu, aby z něj vzápětí opět unikal. Četba a studium se v oné zmatené době mohly stát i prokletím. Mnoho mladíků páchalo sebevraždu po přečtení Goethova Utrpení mladého Werthera. Na Kleista měl takový rozkladný vliv Immanuel Kant a jeho Kritika čistého rozumu. Odpověď na své pochyby nenacházel ani u Rousseaua či Voltaira, přestal věřit, že může vědecké poznání přijít životu na kloub, že dokáže odůvodnit, proč se věci dějí tak, jak se dějí, a přemýšlení o jeho zákonech vnášelo do duše jen nový zmatek. Kleist se – marně – pokoušel chaosu myšlenek uniknout cestováním, střídáním zaměstnání, byl také podezřelý ze špionáže, vydával umělecký časopis a když se dostal roku 1809 při svých cestách do Prahy, chtěl vydávat noviny i zde; měly podporovat odpor proti  Napoleonovi. Rakousko však před korsickým vojevůdcem kapitulovalo a z plánu sešlo. Hlavně však Kleist všude, kam se vrtnul, psal – povídky a činohry. Je autorem sedmi divadelních her (sedmá zůstala fragmentem). Žadnou z nich nikdy neviděl na jevišti, avšak kromě prvotiny Rodina Schroffensteinových jsou všechny dodnes v repertoáru a některá inspirovala k dalším dílům (operám, symfonickým básním, filmům). Drama vznikalo pět let; Kleist je věnoval pruské princezně ve snaze získat přízeň u dvora. Stal se však pravý opak. Král Bedřich Vilém III. roku 1814 provedení díla zakázal (pod názvem Bitva u Fehrbellinu bylo poprvé uvedeno 3. října 1821 ve vídeňském Burgtheatru). Téměř bez prostředků, duševně rozerván, nemyslel pak Kleist už na nic jiného než jak ze života odejít. V těžce nemocné přítelkyni nalezl na své poslední cestě průvodkyni; zastřelil nejprve ji a pak sebe (kdoví, zda se Kleistovým osudem téměř po osmdesáti letech neispiroval korunní princ Rudolf?).
Napoleonovi. Rakousko však před korsickým vojevůdcem kapitulovalo a z plánu sešlo. Hlavně však Kleist všude, kam se vrtnul, psal – povídky a činohry. Je autorem sedmi divadelních her (sedmá zůstala fragmentem). Žadnou z nich nikdy neviděl na jevišti, avšak kromě prvotiny Rodina Schroffensteinových jsou všechny dodnes v repertoáru a některá inspirovala k dalším dílům (operám, symfonickým básním, filmům). Drama vznikalo pět let; Kleist je věnoval pruské princezně ve snaze získat přízeň u dvora. Stal se však pravý opak. Král Bedřich Vilém III. roku 1814 provedení díla zakázal (pod názvem Bitva u Fehrbellinu bylo poprvé uvedeno 3. října 1821 ve vídeňském Burgtheatru). Téměř bez prostředků, duševně rozerván, nemyslel pak Kleist už na nic jiného než jak ze života odejít. V těžce nemocné přítelkyni nalezl na své poslední cestě průvodkyni; zastřelil nejprve ji a pak sebe (kdoví, zda se Kleistovým osudem téměř po osmdesáti letech neispiroval korunní princ Rudolf?). Děj Prince z Homburgu vychází ze záznamu obsaženého v memoárech císaře Bedřicha Velikého. Píše se v nich o švédsko-braniborské válce a o události v bitvě u Fehrbellinu roku 1675, v níž princ Hessensko-Homburský o své vůli zasáhl do bitvy aniž vyčkal rozkazu a rozhodl ji tak ve prospěch Braniborů. Vznikla tak legenda, jež sice v lečcem historické pravdě neodpovídá, v době napoleonských válek, kdy drama vzniklo, však nabyla nové aktuálnosti a měla posílit vlastenecké nadšení. V Kleistovi se při psaní dramatu probudil bývalý voják, ústřednímu hrdinovi však přitom dal rysy zasněného, téměř náměsíčného mladíka, jenž povel vysloví vlastně nedopatřením; v rozhodující chvíli nemá v hlavě válku, ale myšlenky na neteř braniborského kurfiřta, již miluje. Kleist staví ideu dramatu jako problém střetu bezvýhradné poslušnosti rozkazu nadřízených a vlastních citů a svědomí. Braniborský kurfiřt sice zásluhou prince zvítězil, za neuposlechnutí rozkazu však nad ním vyřkne soud smrti. Princ, jemuž byla smrt na bitevním poli čímsi abstraktním, co je mimo něj, je najednou konfrontován – jako jedinec – s její bezprostřední blízkostí. Kurfiřt nakonec (na přímluvu své neteře) rozsudek změní a princi vrátí svobodu, ten však už mezitím po vnitřním boji branou smrti prošel a rozhodl se pro ni. Zůstává sice naživu, avšak když konečně dostává jako vítěz vysněný vavřínový věnec, bloudí jeho duch kdesi v propasti vědomí.
Děj Prince z Homburgu vychází ze záznamu obsaženého v memoárech císaře Bedřicha Velikého. Píše se v nich o švédsko-braniborské válce a o události v bitvě u Fehrbellinu roku 1675, v níž princ Hessensko-Homburský o své vůli zasáhl do bitvy aniž vyčkal rozkazu a rozhodl ji tak ve prospěch Braniborů. Vznikla tak legenda, jež sice v lečcem historické pravdě neodpovídá, v době napoleonských válek, kdy drama vzniklo, však nabyla nové aktuálnosti a měla posílit vlastenecké nadšení. V Kleistovi se při psaní dramatu probudil bývalý voják, ústřednímu hrdinovi však přitom dal rysy zasněného, téměř náměsíčného mladíka, jenž povel vysloví vlastně nedopatřením; v rozhodující chvíli nemá v hlavě válku, ale myšlenky na neteř braniborského kurfiřta, již miluje. Kleist staví ideu dramatu jako problém střetu bezvýhradné poslušnosti rozkazu nadřízených a vlastních citů a svědomí. Braniborský kurfiřt sice zásluhou prince zvítězil, za neuposlechnutí rozkazu však nad ním vyřkne soud smrti. Princ, jemuž byla smrt na bitevním poli čímsi abstraktním, co je mimo něj, je najednou konfrontován – jako jedinec – s její bezprostřední blízkostí. Kurfiřt nakonec (na přímluvu své neteře) rozsudek změní a princi vrátí svobodu, ten však už mezitím po vnitřním boji branou smrti prošel a rozhodl se pro ni. Zůstává sice naživu, avšak když konečně dostává jako vítěz vysněný vavřínový věnec, bloudí jeho duch kdesi v propasti vědomí.
 Po premiéře nové inscenace v Theater an der Wien – Christian Gerhaher (Prinz Friedrich Artur von Homburg), Britta Stallmeister (Prinzessin Natalie) a intendant Roland Geyer
Po premiéře nové inscenace v Theater an der Wien – Christian Gerhaher (Prinz Friedrich Artur von Homburg), Britta Stallmeister (Prinzessin Natalie) a intendant Roland Geyer

Henze soustřeďuje pozornost k onomu boji v nitru, do nějž doléhají zkarikované figury rytmu vojenských pochodů – neřinčí, jsou zvukově jen málokdy v nejvyšší dynamice, o to však naléhavější a neodbytnější (Vídeňské filharmoniky řídil Marc Albrecht). Ani režie Christopha Loye, scéna Dirka Beckera a kostýmy Herberta Murauera nehýří gesty či barvami. Na začátku stylizované kostýmy a paruky 17. století, v závěru dnešní civil ve střídmých odstínech dávají na srozuměnou, že základní problém discipliny jako součásti nějakého řádu, věc ctižádosti, odpovědnosti za činy, strachu ze života stejně jako strachu ze smrti zůstávají neměnné.

 Christian Gerhaher (Prinz Friedrich Artur von Homburg)
Christian Gerhaher (Prinz Friedrich Artur von Homburg)
 Christian Gerhaher (Prinz Friedrich Artur von Homburg), Johannes Chum (Graf Hohenzollern)
Christian Gerhaher (Prinz Friedrich Artur von Homburg), Johannes Chum (Graf Hohenzollern)
Premiéra se uskutečnila 12. listopadu, následovala tři další představení. Zpráva je z druhé reprízy 17. listopadu, takže se logicky vkrádala vzpomínka na události před dvaceti lety. Co by se stalo, kdyby tehdy někdo uposlechl jakéhosi nesmyslného rozkazu a dal například povel střílet do lidí u padající berlínské zdi, nebo na Národní třídě v Praze? Nebo kdyby naopak někdo na rozkaz nečekal a rozhodl se do těch s holýma rukama pálit sám? Vyplnění rozkazu či jeho neuposlechnutí je ve vojenském světě dilema, které by neexistovalo, kdyby neexistovaly války, diktatury, samozvaná moc. Také o tom je Kleistova hra, ač ji tak Kleist nemyslel.
Scéna Dirk Becker
Kostýmy Herbert Murauer
Pohybová spolupráce Thomas Wilhelm
Wiener Symphoniker
Friedrich Wilhelm, Kurfürst von Brandenburg – John Uhlenhopp
Die Kurfürstin – Helene Schneiderman
Prinzessin Natalie von Oranien – Britta Stallmeister
Prinz Friedrich Artur von Homburg – Christian Gerhaher
Obrist Kottwitz – Frode Olsen
Graf Hohenzollern – Johannes Chum
Feldmarschall Dörfling – Andreas Scheibner
Erste Hofdame – Simona Eisinger
Zweite Hofdame – Nina Tarandek
Dritte Hofdame – Jaroslava Pepper
Erster Offizier – Stefan Reichmann
Zweiter Offizier – Andreas Jankowitsch
Dritter Offizier – Rupert Bergmann
Erster Heiduck – Erik Årman
Zweiter Heiduck / Wachtmeister – Christian Kostal

 
								 
					 
			



