Na koncertě České filharmonie zaskočí Kirill Gerstein místo nemocného Bertranda Chamayou
„Mahlerovu Pátou symfonií jsem byl tak posedlý, že jsem ji chtěl už jako student dirigovat při plánovaném debutu s Leningradskou filharmonií. Můj učitel Ilja Musin mě v tomto nápadu podpořil, ale já mu řekl, že si prozatím nevím rady se Scherzem, a tak jsem nakonec Mahlera vzdal a vybral si místo toho Rachmaninovu Druhou symfonii,“ vzpomíná Semjon Byčkov. „Tohle zaváhání jako by ovlivnilo celý příběh mého vystoupení s Leningradskou filharmonií. První termín jsem s díky musel odmítnout, protože to bylo o sezonu dříve, než jsem postoupil do závěrečného ročníku Leningradské konzervatoře. Mezitím však někdo vyzradil moje politické názory sovětské tajné policii KGB. Vyslýchali mě a všechny dveře po mě byly rázem zavřené. Můj debut s Leningradskou filharmonií plánovaný na 28. září 1974 byl nejprve přeložen na 4. listopadu, a nakonec úplně zrušen týden před konáním koncertu. Plakáty přitom visely po celém městě. Dodnes mám jeden schovaný.“
Pětivětá Pátá symfonie Gustava Mahlera z roku 1902 v Praze poprvé zazněla tři roky po dokončení v provedení orchestru Nového německého divadla za řízení Leo Blecha. Česká filharmonie ji za uplynulé století hrála pětapadesátkrát, z toho sedmadvacetkrát v zahraničí. Zatímco Václav Talich ji dirigoval pouze jednou v roce 1927, Václav Neumann ji řídil celkem šestnáctkrát, v roce 1969 dokonce při první rezidenci orchestru v londýnské Royal Albert Hall. Česká filharmonie Mahlerovu Pátou symfonii naposledy hrála 5. května 2017, kdy ji jako svou poslední skladbu s prvním českým orchestrem dirigoval Jiří Bělohlávek.
Burleska pro klavír a orchestr d moll Richarda Strausse z roku 1885 si na své uvedení musela počkat pět let, protože uznávaný pianista Hans von Bülow, jenž měl skladbu premiérovat, ji kvůli obtížné hratelnosti odmítl nastudovat. S Českou filharmonií ji pod taktovkou Viléma Zemánka v roce 1915 poprvé zahrála klavíristka Růžena Podhajská, naposledy v roce 2012 za řízení Jiřího Bělohlávka Kirill Gerstein, pro nějž byla Burleska zároveň debutovým vystoupením a zahájením intenzivní spolupráce s prvním českým orchestrem.
Debutem s Českou filharmonií měla být Straussova Burleska i pro čtyřicetiletého francouzského klavíristu Bertranda Chamayou, který ji nedávno nahrál se slavným italským Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia pod taktovkou sira Antonia Pappana. Bertrand Chamayou však ze zdravotních důvodů nemůže přijet, a tak i tentokrát málo uváděnou skladbu klavírního repertoáru od Richarda Strausse zahraje Kirill Gerstein, který v Rudolfinu naposledy vystoupil 29. dubna, kdy v živém streamu a bez přítomnosti publika s Českou filharmonií přednesl Schumannův Klavírní koncert a moll.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]