Na Konvergencích zazní komorní hudba Leoše Janáčka
“Bratislava se mi zalíbila,” píše Leoš Janáček (1854–1928) ve své korespondenci. Janáček tato slova napsal po úspěšné premiéře opery Káťa Kabanová v roce 1923, jejíž inscenaci hodnotil pozitivněji než brněnskou a pražskou. Oblíbil si i zbytek Slovenska, například Demänovskou jeskyni svobody, kterou navštívil na pozvání svého žáka, objevitele jeskyně, učitele a speleologa Aloise Krále. Mimochodem, Janáčkova pozůstalost a Demänovské jeskyně jsou součástí světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. V Bratislavě zazní v březnu díky Konvergencím komorní hudba Leoše Janáčka v podání vynikajících českých a slovenských umělců. Leoš Janáček patří díky svému originálnímu jazyku inspirovanému lidovou hudbou k nejvýznamnějším skladatelům 20. století. Jeho díla jsou uváděna v prestižních operních domech a na koncertních pódiích po celém světě. Podle uměleckého ředitele Konvergencí Jozefa Luptáka “je Janáček tak trochu i ‘náš’ skladatel. Inspiroval se nejen moravským, ale i slovenským folklórem. Na Slovensku se cítil dobře. A se dobře cítíme s jeho hudbou, je nám blízká.”
“Janáček je skladatel, který se pohybuje rychlostí myšlenky a někdy ještě rychleji. Jeho hudba působí současně,” říká dirigent Sir Simon Rattle v dokumentu Vlastimila Šimůnka Leoš Janáček – velký příběh 20. století. O tom, že má pravdu, se můžete přesvědčit například ve čtvrtek 9. března, kdy v Moyzesově síni zazní rozmarný Pochod modráčů. Janáček ho napsal jako vzpomínku na své dětství. V podání violoncellisty Jozefa Luptáka a klavíristky Nory Skutové si budete moci poslechnout také Pohádku na motivy příběhu o caru Berendejovi a jedno z nejoblíbenějších Janáčkových děl, cyklus Po zarostlém chodníčku. Původně klavírní skladba zazní na Konvergencích v úpravě pro smyčcové kvarteto od Jarmila Burghausera. Jarmil Burghauser je dnes znám především jako muzikolog, ale byl také hudebním skladatelem a dirigentem a jako skaut se stal předobrazem postavy v jedné z knih Jaroslava Foglara. Burghauserovu úpravu první knihy cyklu Po zarostlém chodníčku nastudovali slovenští hudebníci Peter Biely (housle), Daniel Rumler (housle), Martin Ruman (viola) a Jozef Lupták (violoncello). Koncert vyvrcholí jedním z nejneobyčejnějších Janáčkových komorních děl – Capriccio. Skladba byla inspirována klavíristou Otakarem Hollmannem, který v první světové válce přišel o ruku. Na Konvergencích zazní Capriccio v podání specialisty na hudbu 20. a 21. století Miroslava Beinhauera a členů Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra.
Pozvání na Konvergence přijalo také Zemlinského kvarteto. Kromě domácí scény soubor pravidelně vystupuje i v zahraničí, například v londýnské Wigmore Hall, pařížském Cité de la Musique nebo v Kongresové knihovně ve Washingtonu. K prvním úspěchům smyčcového kvarteta patří vítězství v soutěži New Talent v Bratislavě v roce 2003. V pátek 10. března přednesou čeští umělci skladbu inspirovanou Tolstého novelou Kreutzerova sonáta a autobiograficky laděnou skladbu Mládí v úpravě pro smyčcové kvarteto Kryštofa Mařatky. V neděli 12. března zazní také úprava Smyčcového kvartetu č. 2 “Listy důvěrné”, která je vyznáním hluboké náklonnosti ke skladatelově múze Kamile Stösslové.
Sobotní festivalový večer 11. března nabídne dva výjimečné recitály z díla Leoše Janáčka. Na prvním v Moyzesově síni vystoupí významný český klavírista Jan Jiraský, který kompletní dílo moravského mistra nahrál hned dvakrát: na moderní nástroj a na skladatelův klavír. V jeho interpretaci zazní tři autobiograficky laděné klavírní opusy: výběr ze vzpomínkového cyklu Po zarostlém chodníčku II, klavírní cyklus V mlhách a dramatická Sonáta “1. X. 1905”. Janáček do svých děl promítal osobní prožitky, myšlenky a pocity, ale důležitým zdrojem inspirace mu byla i lidová kultura. Stejně jako Béla Bartók byl i Leoš Janáček sběratelem lidových písní a ve své tvorbě se inspiroval slovenským folklórem. Na Konvergencích zazní výběr z Janáčkových písňových sbírek (Šest národních písní jež zpívala Gabel Eva, Moravská lidová poezie v písních, Písně detvanské) v interpretaci světoznámé slovenské sopranistky Adriany Kučerové ve spolupráci s klavíristou Róbertem Pechancem.
Program Konvergencí, který během několika dnů nabídne všechna stěžejní komorní díla Leoše Janáčka, doplní Houslová sonáta, kterou na závěrečném koncertu 12. března přednesou Milan Paľa a Katarína Paľová. Po studiích na brněnské JAMU se slovenský houslista vedle svého působení na Slovensku i v zahraničí stal také výraznou osobností brněnské hudební scény – města, které je osudově spjato s Janáčkovým životem a dílem. Svůj vztah k moravskému mistrovi vyjádřil také nahrávkou jeho skladeb pro housle a violu. K vrcholům dramaturgie závěrečného koncertu budou patřit hravá Říkadla, jejichž původní verze zazní v podání Helgy Vargy Bach (soprán), Ronalda Šebesty (klarinet) a Ivana Šillera (klavír).
Janáčkovu edici uzavře Suita pro smyčcový orchestr, v níž slovenští hudebníci symbolicky spojí síly se členy Zemlinského kvarteta.
Konvergence jsou známé tím, že propojují styly a umělce různého zaměření. Tentokrát tomu nebude jinak. Leoš Janáček patří k oblíbeným skladatelům všestranného umělce a výjimečného folkového hudebníka Vladimíra Merty. V sobotu 4. března odehraje svůj sólový koncert v Umelce. “Vladimír Merta společně s Janou Lewitovou, která v současné době již nevystupuje, zpracoval několik Janáčkových písní,” vysvětluje umělecký ředitel festivalu Jozef Lupták a dodává: “Na Konvergencích zahraje skladby ve vlastní úpravě a samozřejmě je také krátce okomentuje.” Součástí festivalu bude i přednáška předního janáčkovského odborníka, muzikologa doc. Jiřího Zahrádky v Českém centru, výstava fotografií dokumentujících skladatelův život ve spolupráci s Nadací Leoše Janáčka v Brně, vzdělávací aktivity pro děti a studenty, čtení z Janáčkovy korespondence a další akce. Moravský hudební skladatel si potrpěl na dobré jídlo, a proto budete moci během festivalu v různých bratislavských kavárnách a bistrech ochutnat jeho oblíbené pochoutky vytvořené podle originálních receptů Marie Stejskalové, která v jeho rodině pracovala přes čtyřicet let jako hospodyně.
Jarní festival Konvergence se bude konat od 2. do 12. března 2023 v Moyzesově síni, knihkupectví Artforum a galerii Umelka.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]