Na křídlech zpěvu prolétla celým světem
Tato slova věnoval Jan Neruda památce vynikající české zpěvačky, která okouzlila posluchače na třech kontinentech, jejíž umění vysoce ocenili například Giuseppe Verdi či Anton Rubinstein a která se stala múzou velkých českých básníků – Klementiny Kalašové. Od její předčasné smrti v daleké Brazílii uplynulo 13. června sto dvacet pět let.
Šťastné dětství a mládí
Městečko Horní Beřkovice na pomezí Mělnicka a Litoměřicka bylo v polovině devatenáctého století působištěm vlasteneckého lékaře, moudrého, vzdělaného a múzického muže, doktora Martina Kalaše, který na tamějším zámku sloužil jako lékař rodiny Desfours-Walderode, jimž tehdy zámek patřil. Jen pro zajímavost dodávám, že Desfoursové se zámku brzy zbavili a po určitých peripetiích v roce 1889 jej převzal stát a vznikla tam psychiatrická léčebna, jež je v něm umístěna dodnes.Kalašovi měli pět dcer. Třetí v pořadí, Klementina, se narodila 4. srpna 1850. Doktor Kalaš velmi systematicky vychovával své dcery a poskytoval jim všestranné vzdělání. Rodina se brzy přestěhovala do blízké Roudnice, kde se otec Kalaš stal duší vlasteneckých aktivit. V tomto duchu vychovával i své dcery, jimž poskytl hluboké všestranné vzdělání. Na uměleckou dráhu se kromě Klementiny posléze úspěšně vydaly i její dvě mladší sestry, jež patřily v době na přelomu století mezi čelné reprezentantky pražské umělecké smetánky. Zdenka (1857–1924) byla malířka, Marie (1852–1937) básnířka a překladatelka. Pilně se věnovala překladům z francouzštiny a italštiny, do češtiny převedla mimo jiné téměř celé dílo Maurice Maeterlincka a Rollandovy životopisné romány o Michelangelovi, Beethovenovi a Tolstém.
Otec, když poznal hudební talent Klementiny, dovedl ji k Bedřichu Smetanovi, s nímž se znal, aby se školila ve hře na klavír. Smetana záhy poznal její mimořádný pěvecký talent a doporučil ji uznávanému pedagogovi Františku Pivodovi. Posléze se školila v Miláně u jednoho z nejslavnějších pěveckých pedagogů té doby, Francesca Lampertiho, jehož žačkou byla i Tereza Stolzová.
Cesta ke slávě
V životě Klementiny Kalašové sehrály několikrát významnou roli šťastné náhody. V roce 1869 se marně pokoušela o angažmá do Prozatímního divadla. Slyšel ji ale zpívat významný činovník carských divadel, kníže Golicyn, který tehdy náhodou pobýval v Praze, a na jeho doporučení odjela do Sankt Petěrburgu, kde studovala zpěv u další významné pedagožky té doby, jež tam působila, Švédky Henrietty Nissen-Saloman, jež se znala s Bedřichem Smetanou z doby jeho švédského pobytu. V Sankt Petěrburgu ji slyšel na koncertě zpívat Anton Rubinstein, se kterým posléze účinkovala na jeho koncertě v Moskvě.
Nakonec se dočkala i pozvání k hostování v Mariinském divadle. Svou roli přitom nepochybně sehrál i šéfdirigent divadla, Čech Eduard Nápravník, který byl dirigentem premiér řady významných ruských oper té doby. V roce 1874 tam zpívala Ratmira v Glinkově Ruslanovi a Ludmile a Váňu v opeře Život za cara (později uváděné pod titulem Ivan Susanin) téhož autora. Obecenstvem i kritikou byla přijata mimořádně vřele. Deník Journal de Sankt Petersburg napsal: Hlas slečny Kalašové, jedné z nejlepších žaček paní Nissen-Saloman je ryzí kontraalt … je tak výborně vycvičený, že vyrovnanost rejstříku je prostě dokonalá.Dostala nabídku na tříleté angažmá. Situace se ale nevyvíjela podle jejích představ, a tak Klementina Kalašová poprvé, nikoli však naposledy ruší své plány a z Ruska odchází.
Působí v londýnské opeře Covent Garden, kde sklízí mimořádný úspěch v řadě rolí. Za všechny jmenujme alespoň Carmen, Ortrudu ve Wagnerově Lohengrinovi a Azucenu ve Verdiho Trubadúru. Následuje pozvání do Itálie, především do milánské La Scaly. Zde se seznámila s krajankou Terezou Stolzovou, veleúspěšnou interpretkou velkých verdiovských partií. Po bohu její Aidy zpívá Amneris. Autor opery o ní mluvil v superlativech. Údajně prohlásil, že Klementina zpívá jako žádná jiná. Vřele je přijímána i v řadě dalších evropských zemí a odskočí si i do egyptské Alexandrie.
Byla na vrcholu popularity a její ambice mohly směřovat co možná nejvýš. Předurčovala ji k tomu její pěvecká virtuozita, krásný vzhled, vysoce kultivované vystupování, důkladné vzdělání, všestranný umělecký talent. Podle dobových svědectví hrála dobře na několik hudebních nástrojů. Měla i malířské schopnosti a dopisy, které po ní zůstaly zachovány, prozrazují její literární sklony. To vše ale bylo doprovázeno mimořádným vnitřním neklidem, který ji stále hnal někam jinam. Ne nadarmo badatelé, kteří se zabývali a zabývají její osobností, upozorňují na značnou podobnost s Emou Destinnovou, která ovšem na rozdíl od Klementiny Kalašové dosáhla až na samotný vrchol.
Touha po domově a cesty za oceán.
Podobně jako později Destinnová, toužila i Kalašová po uznání v Praze, i když někdy to dle svědectví zachovaných v dopisech kamuflovala prostou touhou navštívit město svého mládí. Přerušila úspěšnou pěveckou kariéru, ale místo aby zamířila do Prahy, usedla na loď a odplula s ní tam, kam tehdy mířily tisíce lidí ze starého kontinentu, do země zaslíbené, do Spojených států. Tam sklidila opět bouřlivý úspěch na koncertech v řadě měst, největší v Chicagu, kde tehdy žilo mnoho českých usedlíků.Nakonec se ale přece jenom rozhodla k cestě do Prahy. V srpnu 1879 poprvé vystoupila na jevišti Prozatímního divadla. Zpívala zde opět Ratmira v Ruslanovi a Ludmile, Azucenu v Trubadúru a zejména oslnila svým Orfeem v Gluckově opeře. Následoval úspěch, ovace, nadšení. Ale z trvalé spolupráce nebylo nic, a tak se Klementina Kalašová rozhodla znovu přeplout Atlantik, tentokrát ovšem do Latinské Ameriky. Zásluhu na tom měl Antônio Carlos Gomes.
U této osobnosti stojí za to se chvíli zastavit nejen proto, že významně zasáhl do životních a uměleckých osudů Klementiny Kalašové. Žil v letech 1826–1896 a byl zakladatelskou tvůrčí osobností moderní brazilské hudby a hudebního divadla. V Brazílii je dodnes uctíván. Ovšem byla doba, kdy se velké vážnosti a popularitě těšil i v Evropě zejména v Itálii, kde často pobýval. Z jeho osmi oper pět mělo premiéru v Itálii, čtyři v Miláně, jedna v Janově. V La Scale mělo 29. března 1870 premiéru i jeho nejvýznamnější jevištní dílo O Guarani, založené na brazilské minulosti v době, kdy země byla kolonizována.
Jeho opery se těšily značné popularitě a velmi pochvalně se o jeho tvorbě vyjadřovali například Giuseppe Verdi i Franz Liszt. Dnes je mimo rodnou Brazílii jeho dílo prakticky neznámé. V roce stého výročí jeho úmrtí 1996 byla opera O Guarani provedena ve Washingtonské národní opeře. Hlavní tenorovou partii zpíval Plácido Domingo.
Gomes, který kromě své skladatelské a dirigentské činnosti byl také, řečeno dnešní terminologií, velmi schopný manažer, se rozhodl vytvořit soubor, s kterým bude provozovat v operu v rychle rostoucích městech Latinské Ameriky, především ve své rodné Brazílii. Vyzval ke spolupráci Klementinu Kalašovou, ta pozvání přijala. Ovace, které dostávala v Evropě, se ještě znásobily. Brazílie přijala Klementinu Kalašovou za svou Clemence Calas.
Touha po domově se ale hlásila znovu. A když se v roce 1883 chystalo znovuotevření Národního divadla, nabídl jeho ředitel František Adolf Šubert v létě toho roku Kalašové dvouletou smlouvu a ona ji přijala. Byla angažována ode dne 15. srpna 1883. Nejdříve na scéně Prozatímního, po otevření na scéně Národního divadla vytvořila několik rolí jako Azucenu, Amneris, Maffia Orsiniho v Donizettiho opeře Lucrezia Borgia a znovu s triumfálním úspěchem svého Orfea. Kritik Josef Boleška napsal: … vedle vzorného hudebního podání vtiskla postavám představovaným vzácnou dramatickou sílu, k čemuž nemálo přispělo její hudební vzdělání literární a estetické. (zdroj: Ladislav Novák: Stará garda Národního divadla)
V Praze získala spoustu přátel mezi tehdejšími špičkami českého kulturního života. Patřili k nim manželé Náprstkovi, Josef Václav Sládek, mnozí další a především Julius Zeyer a Jaroslav Vrchlický. Julius Zeyer v jednom dopise Klementině Kalašové napsal: …Vás sláva neoslňuje, v duši Vaší hoří svatý plamen nadšení, který přezáří zevnější ten lesk. Když na Vás myslím, voláte na mne vždy jen vždy Orfeo! Orfeo! Dvacetkrát již měl jsem v ruce pero, abych napsal svého, vlastně V a š e h o Orfea, ale vždy mi zase schází odvaha. Proč jste vykouzlila ten velkolepý olympský fantom, který mi uniká vždy a vždy jako thráckému pěvci luzný stín Eurydiky? Ale učiním jen un effort supréme, ať to dopadne jakkoli. (zdroj: Ladislav Novák: Stará garda Národního divadla)
Na jevišti Národního vystoupila celkem v osmnácti představeních. Ale přes veškerou přízeň znovu nastaly komplikace. Zpěvačka si stěžovala, že jí správa Národního divadla nedává úkoly, které jí slíbila. Vše nakonec skončilo tím, že 30. září 1884 z Národního divadla odchází. Nepochybně tu sehrála roli typická divadelní animozita, do jisté míry také zpěvaččina nestálost a patrně i přecitlivělost, ale nepochybně se namnoze projevila jedna typicky česká vlastnost, která v tehdy ještě malé a provinční české Praze velice kvetla – závist. Hvězdná Klementina. Řečeno prostě slovy moderního dramatika, přečuhovala.
Cesta, z které už nebylo návratu
Roztrpčena z Prahy odchází. Nejprve do Itálie, ale po čase se znovu ozve Latinská Amerika a Klementina Kalašová usedá opět na loď, aby odplula k jejím břehům. A tentokráte už navždy. Přes Buenos Aires se dostává do Brazílie, kde se nakonec usídlí v Bahii.
Bahia je jeden z dvaceti šesti brazilských spolkových států. Její jméno je staroportugalský název pro záliv (dnes Baía), na jehož březích leží. V devatenáctém století se pod tímto jménem uvádělo i hlavní město tohoto města, jehož plný název zní Sao Salvador de Baia de Todos Los Santos. Je to jedno z nejstarších brazilských měst, a dokonce kdysi bývalo brazilským hlavním městem. Dnes je to třetí největší metropole Brazílie, která má podle oficiálních údajů ze sčítání lidu v roce 2010 celkem 2 676 696 obyvatel. Říká se jí brazilská metropole štěstí, především proto, že proslula největšími a nejrozpustilejšími karnevaly v celé Brazílii. V době pobytu Kalašové to bylo prudce se rozvíjející město, ovšem jeho okolí bylo bažinaté, a proto bylo častým místem zhoubných epidemií. Jenom drobná zajímavost, právě v letošní výroční den smrti české pěvkyně, byly na něj upřeny zraky stovek milionů obyvatel planety (včetně pisatele těchto řádků), kteří do té doby vesměs neměli ani tušení o existenci tohoto města, protože na jeho stadionu Arena Ponte Nova, se toho dne konal jeden z nejvíce očekávaných zápasů fotbalového mistrovství světa.
Mnozí pražští přátelé na Kalašovou dávno zapomněli, kontakt s ní udržoval především Jaroslav Vrchlický, s nímž ji pojil vzácný přátelský vztah. Kalašová se v jednom dopise do vlasti zmiňovala o epidemii žluté zimnice, ale žádného nebezpečí se neobávala. Na poslední dopis Vrchlického dlouho neodpovídala. Po čase se dopis vrátil se dvěma slovy „É morta“.
Dlouho nikdo nevěděl, jak zemřela a kde je pohřbena. Tajemství rozluštil až cestovatel Alberto Vojtěch Frič, proslulý „lovec kaktusů“, když při svých toulkách po Latinské Americe objevil v Salvadoru její hrob. Na pečlivě udržovaném náhrobku je vyryt nápis: Jazigo perpetua de Clemense Calas, n. in Boenina, 4. VIII. 1850. m. in Bahia 13. VI. 1889 a pod tím jsou vyryta slova na shledanon. Slovo Boenina mělo znamenat Bohemia a stejně jako chyba v pozdravu na shledanou byla patrně způsobena tím, že místní mistr kamenický vycházel z těžko čitelného rukopisu zesnulé zpěvačky. Chybný je i údaj o datu narození.Jaroslav Vrchlický věnoval své zesnulé přítelkyni jednu ze svých nejkrásnějších lyrických sbírek É morta, kterou nazval profesor Arne Novák …symbolickou zkratkou pro tragiku nedožitých snů.
„…
co plachet zdraví rodných břehů Prahy!
Co ptáků letí přes oceán zpátky!
Jen Ona nevrátí se, v cizí zemi
spí Ona, vlast svou již tak milovala,
jí chtěla sloužit city a sny všemi,
leč lhostejnost a chlad jen od ní vzala.“
Autor je bývalým dlouholetým ředitelem Divadla J. K. Tyla v Plzni a Národního divadla v Brně
Foto archiv, archiv ND Praha
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]