Na Ostravských dnech se v srpnu sjedou představitelé nové hudby

Ostrava se opět stane epicentrem soudobé hudební kreativity. Bienále nové a experimentální hudby Ostravské dny už po desáté láká k objevování soudobých autorů i děl, která otevírají nové hudební krajiny i zážitky. Mezi 22. a 31. srpnem rozezní festival unikátní postindustriální prostory moravskoslezské metropole, koncertní sály či katedrálu.
Ostrava New Orchestra, zdroj festival Ostravské dny

Pod supervizí Petra Kotíka, zakladatele Ostravských dnů a klíčové osobnosti světové scény nové hudby, zazní na festivalu ikonická díla uplynulých desetiletí i české a světové premiéry nových kompozic. V Ostravě tak poprvé zazní skladba pro jemenský šofar z rohu antilopy kudu a elektroniku ve vlastní interpretaci jejího autora Alvina Currana. Dále se mohou návštěvníci těšit například na operu Mortona Feldmana Neither z roku 1977, ke které autorovi napsal libreto o několika slovech na okraj pohlednice velký nepřítel opery Samuel Beckett. Mezi nejzajímavější položky programu letošního festivalu bude jistě patřit projekt Dlouhá noc: 18 hodin – 1080 minut, tedy noční maraton ikonických skladeb převážně 2. poloviny 20. století. Pozornosti by neměla ujít ani skladba Dietera Schnebela Harley Davidson s devíti jezdci na slavných amerických motocyklech. Součástí Ostravských dnů je i jednodenní Minimaraton elektronické hudby. V programu nechybí také čeští soudobí skladatelé jako Miroslav Srnka, Petr Bakla nebo Michal Rataj. Objeví se díla Elliota Sharpa, Christiana Wolffa, Terry Rileyho či Bernharda Langa i Chayi Czernowin. „Jsem rád, že můžeme nabídnout rozsáhlé spektrum nové a experimentální hudby, rozkročené přes nespočet způsobů hudebního sdělení ve stylu i přes několik desetiletí v čase,” dodává Petr Kotík.

Interpretace děl se ujmou orchestry, ansámbly a sólisté z Evropy i zámoří. Mladí hráči z Evropy se opět sjedou, aby vytvořili unikátní rezidenční orchestr ONO / Ostrava New Orchestra, zahraje mezinárodní seskupení špičkových hráčů Ostravské bandy, poprvé na festivalu vystoupí Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Po delším čase se na festival vrací renomovaný kanadský Quatuor Bozzini, premiéru na Ostravských dnech bude mít vídeňské Studio Dan, vystoupí americký S.E.M. Ensemble či holandský DoelenKwartet. Součástí festivalu je také vzdělávací Institut, který je mezinárodním pracovním prostředím pro skladatele a interprety pod vedením hudebních osobností z celého světa.

Petr Kotík a Philip Glass na tiskové konferenci před festivalem Ostravské dny 2013 (foto archiv Ostravského centra nové hudby)

Podrobnosti programu

Festival začne ve čtvrtek 22. srpna na Dole Hlubina, programové bloky The Past a The Coming poskytnou vhledy do historie i současnosti experimentální hudby. Následující páteční a sobotní maratony nabídnou dvě desítky hodin současné hudby. Unikátní Dlouhá noc: 18 hodin – 1080 minut proběhne v Divadle Jiřího Myrona v noci z pátku 23. srpna na sobotu 24. srpna. Akci zahájí v prostoru mezi divadlem a katedrálou skladba významného německého skladatele Dietera Schnebela Harley Davidson, s devíti jezdci na ikonických motocyklech a hudebním doprovodem. Závěr Dlouhé noci se koná opět pod širým nebem, na břehu řeky Ostravice, zazní skladba Super-Ostrawitza Theo Finkela, studenta kompozice z konzervatoře Trinity Laban v Londýně.

Odpoledne v sobotu 24. srpna pak naváže na maraton Minimaraton elektronické hudby, připravený kurátorem Petrem Vrbou pro prostory Dolu Michal. Nabídne během sedmi koncertů širokou škálu tvůrčích přístupů k elektronickým prostředkům, tak jak s nimi pracují například abstraktní vokalistka Agnes Hvizdalek, skladatelka a manipulátorka kazetových pásků Angélica Castelló, zvukový umělec Jonáš Gruska, nebo na hranicích performance a body artu s improvizací a noisem tvořící Joke Lanz.

Zahajovací koncert Ostravských dnů se koná v neděli 25. srpna v Trojhalí Karolina. Jeho program je nabitý skladbami pro 85 hudebníků. Zazní hudba vídeňského autora Bernharda Langa, americko-izraelské profesorky Harvardské univerzity Chayi Czernowin (poprvé na OD), mikrotonální hudba kanadského skladatele Marca Sabata z Berlína, i dvě světové premiéry pražských skladatelů: koncert pro lesní roh od Petra Cíglera a klavírní koncert od Michala Rataje (obě skladby s doprovodem velkého orchestru). Orchestr ONO / Ostrava New Orchestra dirigují Johannes Kalitzke, Bruno Ferrandis a Petr Kotík. Jako sólistku přivítájí Ostravské dny poprvé violoncellistku Séverine Ballon z Paříže ve skladbě Chayi Czernowin a vynikajícího klavíristu z Gentu Daana Vandewalleho. Hornové sólo skladby Petra Cíglera zahraje Ondřej Vrabec a kompozici Bernharda Langa pro velký orchestr a basklarinet bude hrát londýnský virtuóz Gareth L. Davis. Oběma interpretům autoři tyto skladby dedikovali. Přímým přenosem bude koncert vysílat Český rozhlas Vltava.

Morton Feldman s partiturou opery Neither, zdroj festival Ostravské dny

Ostravská banda I – takový nese název první samostatný program orchestru, spjatého dlouhodobě s Ostravou, novou hudbou a jeho zakladatelem Petrem Kotíkem. V Trojhalí Karolina zazní v pondělí 26. srpna tradičně skladby mladých rezidentů Ostravských dnů s hudbou stěžejních skladatelů naší doby. V úterý 27. srpna budou znít Hlasy v katedrále. V katedrále Božského Spasitele zazní ve dvou programových blocích namátkou skladby Györgye Ligetiho, Petera Grahama, Klause Langa či česká premiéra Symphonie – “Monotone-Silence” Yvese Kleina, jednoho z prvních konceptuálních umělců.

Ve středu 28. srpna ve dvou programových blocích ožijí opět prostory Dolu Hlubina: Z Vídně k nám poprvé zavítá Studio Dan s uměleckým vedoucím Danielem Rieglerem, poté se pod titulem Piano Piano Kudu představí hudba Frederica Rzewského, Alvina Currana, Petra Kotíka a Petra Bakly. S Ostravskou bandou vystoupí klavíristé Frederic Rzewski, Daan Vandewalle a Miroslav Beinhauer a na závěr večera zazní nová skladba pro jemenský šofar z rohu antilopy kudu a elektroniku v podání autora Alvina Currana. Ve čtvrtek 29. srpna se festivalové dění koncentruje opět do Dolu Hlubina: String Quartet Night bude patřit renomovanému ansámblu Quatuor Bozzini z kanadského Montréalu.

Ostravská banda II v pátek 30. srpna znamená druhý večer v Trojhalí Karolina s hudbou rezidentů Ostravských dnů i již známých autorů Frederica Rzewského, Petra Kotíka a Miroslava Srnky, mezinárodně nejúspěšnějšího českého skladatele současnosti. Koncert Poslední výzva v sobotu 31. srpna odpoledne se koná na ostravské Janáčkově konzervatoři, v místě, které poskytuje po dobu třech týdnů konání Institutu a Festivalu sídlem Ostravských dnů všem jeho účastníkům zázemí. Na programu jsou komorní kompozice rezidentů Institutu, z nichž polovina zazní ve světové premiéře. Závěr celého festivalu bude patřit 31. srpna večer v Trojhalí Karolina Večeru v opeře. Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou Petera Rundela, režisér Jiří Nekvasil, scénograf David Bazika a operní diva, sopranistka Claudia Barainsky připravili v obřím prostoru bývalé elektrárny dílo Mortona Feldmana Neither, ve kterém není konvenčně vystavěný dramatický děj a jedinou vystupující „postavou“ je sólová sopranistka. Libretem je několik řádků textu, které na pohlednici napsal Samuel Beckett. V rámci koncertu zazní rovněž světová premiéra orchestrální skladby There Is An Island Above The City pražského solitéra Petra Bakly.

Pořadatelem festivalu je Ostravské centrum nové hudby, kompletní program OD 2019 na https://www.newmusicostrava.cz/cz/ostravske-dny/program/

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat