Na Pražském jaru dnes vystoupí švédská sopranistka Miah Persson

Je až s podivem, že teprve poprvé přijede do Česka jedna z nejlepších mozartovských a straussovských pěvkyň současnosti, švédská sopranistka Miah Persson. Na Pražském jaru přednese 16. května s klavíristou Malcolmem Martineau program nazvaný Láska a život ženy. V Rudolfinu zazní nejen slavný Schumannův písňový cyklus, ale i milostné písně jeho manželky Clary Schumann. V druhé části programu švédská sopranistka představí písně skandinávských autorů, které spojila se Schumannovým cyklem do jednoho celku. 
Miah Persson (zdroj Oxfort International Song Festival)
Miah Persson (zdroj Oxfort International Song Festival)

Svými vystoupeními v Salcburku, MET, Carnegie Hall, Covent Garden, Staatsoper Berlin, Aix-en-Provence nebo Glyndebourne se Miah Persson řadí mezi nejvyhledávanější operní i písňové pěvkyně naší doby. Posluchači i odborná kritika na celém světě oceňují její hlas, bezchybnou techniku a přirozený výraz, který dokáže vtisknout svým rolím na divadelním jevišti i koncertním pódiu. „Podává jeden z nejdetailnějších a nejvíce nuancovaných hereckých výkonů ze všech zpěvaček nejen poslední dekády,“ napsal o ní pro Sunday Times Hugh Canning.

Od svého operního debutu v roli Zuzanky ve Figarově svatbě v roce 1998 v nejstarším švédském rokokovém divadle Confi dencen se Miah Persson prosadila jako jedna z předních interpretek W. A. Mozarta. Se zmíněnou rolí Zuzanky debutovala v Královské opeře Covent Garden v Londýně (2006) a v témže roce s rolí Fiordiligi (Così fan tutte) na festivalu v Glyndebourne. Tři roky předtím se jako Pamina (Kouzelná flétna) poprvé představila ve Vídeňské státní opeře. Oslavovaná mozartovská pěvkyně si téměř současně získala nemenší mezinárodní respekt i jako straussovská interpretka, ostatně Richard Strauss byl při jejích dalších významných operních debutech: jako Sophie v Růžovém kavalírovi hostovala v Salcburku s Vídeňskými filharmoniky pod taktovkou Semjona Byčkova (2004), v Sanfranciské opeře (2007) a v Metropolitní opeře (2009). V těchto a v mnoha dalších rolích vystupovala také v milánské La Scale, Pařížské národní opeře, Gran Teatre del Liceu v Barceloně, v mnichovské Bavorské státní opeře, v Novém národním divadle v Tokiu ad. Stejně ceněnou interpretkou je i na koncertním pódiu, ke spolupráci ji pozvala Losangeleská filharmonie se Zubinem Mehtou, BBC Proms a BBC National Orchestra of Wales, Londýnští a Vídeňští symfonikové, lipský Gewandhausorchester a další světové orchestry pod vedením dirigentů, jako jsou Zubin Mehta, Bernard Labadie, Simone Young a Vladimir Jurowski.

„Ach Kláro, psát písně je blaho!“ napsal Robert Schumann v roce 1840 Claře Wieckové, která se zakrátko měla stát jeho manželkou. V onom roce jich složil 138, mezi nimi cyklus Láska a život ženy na texty Adalberta von Chamisso. Německý básník, potomek francouzských aristokratů, kteří se před Velkou francouzskou revolucí uchýlili do Pruska, v nich zachycuje milostný vztah od seznámení přes svatbu až po mužovu smrt z pohledu ženy. Miah Persson se rozhodla Schumannův cyklus propojit s písněmi severských skladatelů – Edvarda Griega, Jeana Sibelia, Wilhelma Stenhammara či Gunnara de Frumerie, kteří zhudebnili texty se stejným námětem.

Myšlenka vytvořit skandinávskou verzi Schumannova slavného cyklu Láska a život ženy se zrodila, když jsem byla požádána, abych připravila recitál složený z písní skandinávských autorů,“ vzpomíná zpěvačka, která pravidelně vystupuje na prknech nejprestižnějších operních scén včetně newyorské Metropolitní opery, londýnské Covent Garden či Vídeňské státní opery. „Protože jsem zrovna zpívala rozsáhlý program z písní Stenhammara, které pojednávají o mladé dívce snící o svém milém a prvních zkušenostech mladé dívky s láskou a srdcebolem, uvědomila jsem si, jak zajímavé by bylo vytvořit skandinávskou verzi tohoto mistrovského díla. Promluvila jsem s Malcolmem a spolu jsme vymysleli program navazující na témata Lásky a života ženy – počínaje první láskou a konče ztrátou milovaného,“ vysvětluje Persson.

Malcolm Martineau je zpěvačce nejen rovnocenným ideovým, ale i hudebním partnerem. Skotský klavírista patří k vůbec nejvíce oceňovaným doprovazečům světových pěvců. Během své bohaté kariéry spolupracoval s legendami, jako jsou Frederica von Stade, sir Thomas Allen, Thomas Hampson, Bryn Terfel či Magdalena Kožená. „Na tento recitál se těším také proto, že budu moci opět vystupovat s Malcolmem Martineauem,“ přiznává Miah. „Spolupracujeme spolu už dlouho a mám vždy ohromnou radost, když s ním mohu zpívat – jeho muzikalita a citlivost k písňovému repertoáru a zpěvákům z něj činí jednoho z těch vůbec nejlepších, jaké máme!“

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments