Nadja Michael: Musíte ji vidět a slyšet


Narodila se v roce 1969 v malé vesničce nedaleko Lipska v někdejším východním Německu, jako nejmladší z pěti sourozenců, V roce 1989 utekla v kufru diplomatického auta přes Maďarsko na Západ. Dnes je Nadja Michael celosvětově uznávanou pěveckou operní star první třídy.

Zpěv studovala ve Stuttgartu a na univerzitě v americkém Bloomingtonu. Začínala jako mezzosopranistka a byla velmi úspěšná – mimo jiné jako Bizetova, Carmen, Massenetova Charlotta i Dulcinea, Saint-Saënsova Dalila, Čajkovského Olga či Wagnerova Fricka, ale taky jako Janáčkova Varvara.

Jenže Nadja Michael chtěla změnu. Krátce poté, co na sklonku roku 2004 zazářila ve vídeňské Státní opeře jako Eboli v netradičně inscenované francouzské verzi Verdiho Dona Carlose (režie P.Konwitschny), přešla – a vypadá to, že definitivně – na věru nelehký obor dramatického sopránu. Avšak zdá se, že se jí daří ještě víc, než před tím. Technicky skvěle vedený, temně zabarvený, jakoby až uhrančivý zpěv doslova bere dech a zadírá se pod kůži.

Je tu celá řada nových rolí, ve kterých je Nadja Michael takříkajíc na roztrhání. Předně vášnivá Straussova Salome a panovačná Verdiho Lady Macbeth. Ale též Beethovenova Leonora, Cherubiniho Médéa či Pucciniho Tosca, Bergova Marie. Ohlášena jsou její vystoupení ve Verdiho Aidě a Belliniho Normě, stejně jako je naplánován i její debut v neworské MET (Lady Macbeth).

Není to tak dlouho, co se Nadja Michael objevila prakticky současně na dvou různých nahrávkách téhož titulu na DVD. Poštěstí se to jen málokomu. Z obou Salome v jejím podání, jak z té v Covent Garden, tak i z té v La Scale jde mráz po zádech. Pěvecky perfektní jako málokterá její předchůdkyně v téhle obzvláště těžké roli, snad se 150ti procentním nasazení, v hereckém podání takovém, že by mohla závidět nejedna činoherní kolegyně.

Pokud Nadju Michael zažijete „naživo“, máte pocit – byť by šlo třeba i o bezvýznamnou odpolední reprízu, určenou v nadsázce řečeno dejme tomu pro školy – jakoby zpívala snad naposledy a snažila se ještě rozdat na poslední chvíli skutečně úplně vše, co má. Beze zbytku. Něco podobného se zdaleka každý den nevidí. Pozoruhodná je také její neobyčejná tvárnost, s jakou se dokáže přizpůsobit té které režijní koncepci. Třeba její drážďanská Lady Macbeth je z úplně jiného těsta, než ta mnichovská.

Pokud budete mít možnost, neváhejte. Vypravte se za Nadjou Michael, do Vídně, Mnichova či Drážďan není zas až tak daleko. Vězte, že někoho takového hned tak nepotkáte. A hlavně na to setkání jen tak nezapomenete.

www.nadja-michael.de

Mohlo by vás zajímat


4
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Její Salome v ROH byla absolutně strhující. Nikdy předtím jsem neviděl lepší Salome. Jistě to bylo způsobeno i kvalitou ostatních interpretů a jednou z nejšpičkovějších scénografií mezi inscenacemi Salome, které se za posledních deset let zrodily.

N. Michael, ale už není mladý začínající talent. Je to 40. letá diva, jejíž vyzrálý hlas a projev snad bude ještě nějakou chvíli zářit.

Roxo

Violin

Trochu extravagantní diva, ale vyjímečné osobnosti takové bývají :-)

Pepa

Její Salome znám zatím bohužel jen z dvd, ale už jsem měl dvakrát příležitost osobně – loni v Praze na koncertě věnovaném výročí G. Pucciniho a letos v Mnichově v Macbethovi. Její hlas je ve výškách (alespoň v roli Lady Macbeth) už hodně vykřičený, ale přesto jsem si její interpretaci této věru velmi náročné role moc užil. Absolutní Lady Macbeth je ale pro mě stále S. Verrett :-)

Anonymous

Nadja Michael nepatrí podla mna medzi opernú spicku, dovolím si to tvrdit preto, lebo dlhodobo zijem v Nemecku a videl som desiatky, mozno stovky predstavení na mnohých nemeckých scénách a musím povedat, ze takmer v kazdom divadle B alebo C kategórie majú lepsie spevácky a to nie je len moj názor.

S pozdravom "Nech zije opera"