Nadpozemská dokonalost: Academy of St Martin in the Fields, Tomo Keller, Sharon Kam
Mendelssohnova jednovětá Symfonie č. 10 od první noty na rozdíl od ostatních mladistvých symfonií nemá žádnou kontrapunktickou náplň, hodně připomíná Houslový koncert d moll komponovaný 14 letým skladatelem a Allegro je již malý Sen noci svatojánské nebo Oktete. Orchestr od první noty vystihl skladatelův výrazný smysl pro zvuk a zvýraznil zejména v závěru třpytivé virtuózní pasáže.
Byl Mozart vizionář, nebo byl Koncert pro klarinet A dur, který dokončil asi osm týdnů před svojí smrtí, dopisem na rozloučenou? Sharon Kam na basetový roh nabídla na stříbrném podnosu sladký a kulatý tón, tvořila opulentně klenuté oblouky a krystalické pasáže byly hostinou nádherných legát a sametových staccat. Její tvorba tónu je zpěvným hlasem, nádherně bohatým mezzosopránem. Závěrečné Rondo bylo šibalské jak v interpretaci, tak v mimice připomínající Cecilii Bartoli. Gershwinův Summertime s kontrabasistkou orchestru jako přídavek vzbudil frenetický potlesk.
I o závěrečné Mozartově Symfonii g moll se dají psát pouze superlativy. Ačkoliv ve smutné mollové tónině, včetně Menuettu, zářilo provedení Academy of St Martin in the Fields v každé pasáži čistě, průhledně a radostně. Souznění duší členů orchestru ukázalo, že tento soubor vůbec nepotřebuje dirigenta. Symfonie plná nových chromatických překvapení plynula sama od sebe. Mozartův genius se vznášel Dvořákovou síní a na závěr jako poděkování Praze, mariánské teplé noci, publiku i Leonardovi Bernsteinovi zazněl Waltz z jeho Divertimenta pro orchestr.
(foto:Martin Divíšek)
- září 2018, Rudolfinum, Dvořákova síň
Dvořákova Praha 2018
Academy of St Martin in the Fields
Tomo Keller – leader
Sharon Kam – klarinet
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Symfonie pro smyčce č. 10 h moll, MWV N 10
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pro klarinet a orchestr A dur, KV 622
Wolfgang Amadeus Mozart: Symfonie č. 40 g moll, KV 550
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]