Nahlédnutí do účetních knih Státní opery Praha

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Senát na své schůzi 21. července přes ministrovy námitky odmítl zamýšlené sloučení souborů Státní opery Praha a Národního divadla, tak jak o tom Ministerstvo kultury rozhodlo; ministr Jiří Besser ovšem i přes zmíněné usnesení Senátu stále trvá na svém. Ministerstvo přitom celý problém Státní opery nevidí primárně v uměleckém pojetí či kvalitě operních a baletních představení, ale ve špatném hospodaření. Ministr Jiří Besser v této souvislosti v Senátu zdůraznil, že pokud by Ministerstvo kultury jako zřizovatel v letošním roce do činnosti Státní opery Praha nijak nezasáhlo, byla by její činnost ukončena na základě zákona, a to kvůli deficitu hospodaření ve dvou letech po sobě. Současný pověřený ředitel Státní opery Praha Ondřej Černý zase na televizním kanále ČT 24 26.července prohlásil, že transformace se dělá proto, aby se zachránila Státní opera, která je dlouhodobě, v posledních sedmi až deseti letech, v červených číslech. Podle Ondřeje Černého je jedinou možností, jak druhý pražský operní dům zachránit, jej napojit na Národní divadlo.

První otázka pro Radima Dolanského, stále stojícího v čele snah o zachování samostatnosti Státní opery i poté, co byl v březnu odvolán z jejího vedení: Nejsou právě ekonomickédůvody,o kterých mluví Jiří Besser i Ondřej Černý, tím hlavním argumentem pro sloučení Státní opery Praha s Národním divadlem?

Ministerstvo kultury se neustále vrací k deficitu 13 milionu korun z loňského roku, kterým odůvodňuje nutnost sloučení Státní opery Praha s Národním divadlem. Faktem ale je, že Státní opera Praha nikdy dva roky po sobě ve ztrátě nebyla, což je snadno doložitelné z výročních zpráv. A ani letos jí ztráta nehrozí.

Jak si tím můžete být jistý? A jak vůbec ke ztrátě minulý rok vlastně došlo?

Zmíněná ztráta byla způsobena snížením dotace, která i bez tohoto snížení vždy byla velmi podfinancovaná. Schodek vznikl někdy v polovině minulého roku, v té době Ministerstvo kultury neprodloužilo smlouvu bývalému řediteli Státní opery Praha Jaroslavu Vocelkovi. Těžko tedy jemu dávat tuto ztrátu za vinu, když neměl příležitost se se ztrátou ve zbylých měsících do konce roku vypořádat. Do čela Státní opery byl v červenci jmenován dirigent Oliver Dohnányi a ten se svým týmem poradců tuto ztrátu ještě zvýšil. I jemu ji ale nemůžeme dávat tak úplně za vinu, do opery nastoupil až v půlce kalendářního roku, také tedy neměl relevantní čas na to, aby ji odstranil, navíc minimálně tu větší část ztráty ani nezavinil. Šlo tedy o nešťastný a zcela mimořádný sled událostí a těžko z tohoto případu vyvozovat, že Státní opera Praha vždy špatně hospodařila. Znovu opakuji, že nikdy jsme nebyli ve ztrátě dva roky po sobě. Co se týká současné finanční situace Státní opery Praha, na konci minulého roku jsem ve spolupráci s externími auditory z Ministerstva kultury připravil taková opatření, která vedla ke snížení nákladů na provoz divadla. Navíc většina provozních nákladů – myšleno náklady na premiéry, výrobu atd. – byla soustředěna do první půlky roku, abychom se v polovině druhé mohli soustředit především na dosažení kladných hospodářských výsledků. Díky těmto zásahům a díky nárůstu návštěvnosti, potažmo našich výnosů, je Státní opera Praha v tuto chvíli v plusu devět miliónů korun! Pokud tedy současný pověřený ředitel Státní opery Praha Ondřej Černý pouze dokončí to, co jsem začal, tak divadlo ukončí rok s vyrovnaným rozpočtem a ještě by mělo být schopno pokrýt ztrátu roku minulého. V této souvislosti připomínám, že v tuto chvíli má Státní opera za sebou většinu letošních premiér, a že v druhé půlce roku ji čeká finančně velmi výhodný zájezd do Japonska. Pokud bychom z nějakého důvodu loňskou ztrátu přece jen letos celou nepokryli, můžeme tak učinit ještě v roce následujícím, což zmíněný zákon nevylučuje.

Ředitel Černý ale zařadil ještě na konec tohoto roku novou premiéru opery Tři Pintové, s tím přece váš rozpočet už nepočítal. Nemůže tato premiéra nakonec přece jen být důvodem ztráty na konci roku?

Tato inscenace je pozůstatkem po panu řediteli Vocelkovi. Smlouvy jsou podepsány, navíc s nepochopitelnou doložkou, která inscenátorům zaručuje velmi slušné odstupné v případě, kdyby se inscenace nakonec neuvedla. Naštěstí můj předchůdce pan Dohnányi premiéru téměř okamžitě po svém nástupu, tedy doslova pár dnů po podpisu smluv inscenátory, přesunul na některou z následujících sezon a inscenátory o tom samozřejmě informoval. Šlo o to najít vhodné koproducenty či sponzory, kteří by snížili výrobní náklady. Ovšem současné vedení divadla se nakonec rozhodlo, že závazek nebude přenášet do dalších let, a že inscenace přece jen bude uvedena ještě letos. Tato premiéra nicméně letošní rozpočet Státní opery Praha zbytečně zatíží, jsem přesvědčený o tom, že v červených číslech letos skončit nemůžeme. Pokud se o to ovšem někdo nebude úmyslně snažit.

Počkejte, jak to myslíte?

Pokud prý špatně hospodaříme, což je teď ten hlavní důvod sloučení Státní opery Praha s Národním divadlem, tak uznejte, že náš kladný hospodářský výsledek se v tuto chvíli zastáncům sloučení moc nehodí… Nabízí se spousta možností, jak v mezích zákona úmyslně tento kladný hospodářský výsledek snižovat.

Třeba zařadit v tomto roce neplánovanou premiéru opery?

To jste řekl vy… Chci ale věřit, že se současné vedení Státní opery se rozhodlo pro uvedení premiéry Tří Pintů ještě v tomto kalendářním roce čistě z dramaturgických důvodů. Podle mě to ale bylo rozhodnutí špatné.

Ministr kultury ještě na začátku roku tvrdil, že v Praze je místo pouze pro jeden operní a baletní soubor. Začátkem června ovšem ohlásil spojení Státní opery Praha s Národním divadlem, a to už k 1. lednu 2012, avšak zaručuje při tom zachování samostatnosti orchestru, operního sboru i značky Státní opery Praha. Navíc má dojít ke zvýšení platů. Ti, co chtěli Státní operu Praha zachovat, by tedy mohli vzásadě být spokojeni, ne?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


29
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
29 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Porad se tu probira hospodareni SOP, cervena cisla, zakony atd. Ale jeste jsem nikde nevidela vysledky hospodareni ND. Je pravdou, ze posledni dve sezony ND bylo v plusu jen diky tomu, ze do neho bylo napumpovano 120mil.KC z rezevnich fondu? Proc reditel Cerny, potazmo Besser tato cisla taji? Skoda, ze ani v senatu na toto nikdo neupozornil po tom, co Besser lhal o dvou sezonach SOP v minusu..
Alena

Anonymous

Je to prostě křivárna, ať si Besser blábolí, co chce. Petr

Anonymous

Státní opera by se měla zrušit nebo předat do soukromých rukou, na dvě velká divadla v jednom městě prostě nejsou státní peníze. Mnohem důležitější je zachovat divadla v regionech, která jsou zásadní jako lokální zdroje kulturnosti.

Anonymous

2 predchozii
A proc byste rusil zrovna SO?
Podle jakeho klice? Proc nezrusit ND?

Anonymous

Souhlasím s úplným zrušením Státní opery. Pro dvě divadla není v Praze místo. Nemluvě o kvalitě.
Zrušení Národního divadla je samozřejmě nereálné.

Anonymous

Zrušte Národní divadlo a peněz bude dost na všechna v republice. Petr.

Anonymous

to Anonym 13:36
A proc je zruseni ND nerealne?
Oproti SOP. Nechapu.

Anonymous

Někde jsem četla, že korupce v ČR stojí stát ročně kolem 60miliard. Pokud by se toto podařilo ušetřit, nemusela by zřejmě být ani dańová či důchodová reforma. To sice nedokážu posoudit. Každopádně mi připadá vhodnější žádat zavření zlodějů, než divadel. Ono to totiž nemusí skončit jen tam. Nakonec se může zavřít každá instituce, která nevydělává…A co se týče otázky na dvě opery v Praze? Přijde mi zásadní to, že obě divadla hrající operu v jeden večer ve městě s asi 1,2mil. obyvatel jsou naplněná.
M.Š.
.

Anonymous

Kdo to je R.Dolanský? uržený ješita,který nezvládl funkci prazatímního ředitele SOP a jako první prezentoval v tomto blogu SOP & ND se defacto spojily.Dva měsíce před oficiálním vyhlášením. Nyní vnáší mezi zaměstnance neklid už toho bylo dost a nastavá čas pro klidnoui tvůrčí práci

Lukáš Burda

Tak je ten pán zaměstnanec, nebo ne? Pořád zřejme dochází do budovy SOP, ale dostal výpověď, proti které neprotestoval (tedy ji přijal?). Z jeho vyjadřování opravdu čiší křiváctví…

Anonymous

Pan Dolanský určitě křivák není. Už jen ten fakt, že si ho ředitel Černý předvolává ve stejnou dobu, kdy je slyšení v senátu, hovoří za vše….vskutku bolševická metoda.

Anonymous

V této diskusi se stále bohužel objevuje hlas´, který bez argumentů přeje SOP pouze zrušení. I v senátu na veřejnem slyšení si pamatuji na skupinku podivných hlupáčků, kteří se mezi sebou domlouvali jestli budou při vystoupeních zástupců SOP bučet a moc se tím nápadem bavili…

Jana Bílová

Pane Burdo, nechtějte raději slyšet, co čiší z Vašeho vyjadřování. Pana Dolanského bych ráda poznala, i když jsem pro zrušení Státní opery. Ale Vám bych se v životě určitě chtěla vyhnout. Zasloužíte si jen lítost, když ne pohrdání. Jana Bílová

Anonymous

Myslím, že srovnání uměleckých platů v obou institucích je nespravedlivé. Pokud se někdo v uměleckém prostředí pohybuje, je si vědom, že např. vynikající instrumentalista, který bohužel nedosáhne přijetí do České filharmonie, vyhovuje požadavkům pro přijetí do Národního divadla. Pokud nedosáhne úrovně, kterou vyžaduje Národní divadlo, může najít uplatnění ve Státní opeře. Je to jako kdyby na olympiádě dostal první, druhý i třetí stejné ocenění. Bohužel v případě vynikajících umělců se nedá mluvit o drahých kovech.Snad jen v případě Zlaté kapličky, ovšem v dnešní době to je jen takové malé pozlátko na zrezivělém zábradlí.Co se týče názoru na rušení Národního divadla… Číst vice »

Anonymous

2 Anonym 8. srpna 2011 21:02Vážený, Vy se patrně v uměleckém prostředí nepohybujete, jinak byste nemohl psát to, co píšete. Pokud by měly platit Vaše domněnky, pak by každý hráč z ČF musel být lepší, než každý hráč ND nebo SOP. A každý hráč ND by musel být horší, než každý hráč ČF, ale současně lepší, než každý hráč SOP. Tak to samozřejmě není.Místo v daném orchestru je (nikoli vždy, ale zpravidla) nabídnuto tomu, kdo vyhraje konkurz a konkurz vyhraje ten, kdo obdrží více bodů než ostatní účastníci. Tudíž úroveň pro přijetí se odvíjí od účastníků konkurzu a jelikož je… Číst vice »

Dan

Opět zajímavá diskuse svědčící o tom, že téma operní kultury a poměrů v ní u nás není (jak by někteří chtěli) okrajové. Diskutuje se tu skoro, jako když vyjde článek o kudrnatém Kaufmannovi nebo o turné Netrebko + manžel a jak chce Netrebko seknout s operou :-) Škoda jen, že se tomuto veskrze důležitému tématu stejně bohulibě a důsledně nevěnuje také celostátní tisk a internetové "seriózní" noviny. Ti raději popíšou přenosy z Met a Netrebko a takto zásadnímu dění v kultuře moc prostoru nedají. Musí to za ně dělat soukromý web, který tak plní roli veřejnoprávní lépe než televize, rozhlas,… Číst vice »

Anonymous

Novorenesanční budova s prostorným novorokokovým hledištěm jenž patří k nejkrásnějším v Evropě. Ve které v obdobích jímž prošla, působilo a dosud působí řada vynikajících uměleckých osobností se i pro futuro určitě musí zachovat pro dosavadní činnost. To je možné stejně jako z analogických ekonomických důvodů v r 1948 zastřešení pod ND. Stejný postup je i v jiných metropolích Evropy. Nebo má skončit podle různých dobrodruhů u muzikálových škvárů či jako Kasino v neposlední řadě v cizích rukou kde by ovšem pro tělesa orchestru a sboru nebylo místa.

Anonymous

Není pravdou, že rozpočtovou ztrátu SOP v loňském roce způsobilo snížení dotace, jak tvrdí Dolanský. Ztrátu způsobil ředitel Vocelka rozhodnutími v posledních dnech svého mandátu, kdy věděl, že už nebude zodpovědný za jejich plnění. Nejcitelnější překročení plánovaného rozpočtu představovala premiéra a reprízy Tristana a Isoldy. Není pravdou, že Oliver Dohnány ztrátu ještě zvýšil, jak tvrdí Dolanský, jen ji nemohl v krátkém čase v daných podmínkách vyrovnat, mimo jiné pro (ne)spolupráci Dolanského, kterého přitom jmenoval do funkce manažera opery – Dohnányi to ve svém článku na tomto webu uvedl sám a doložil vývojem plnění rozpočtu SOP v loňském roce. Nešlo tedy… Číst vice »

Anonymous

Pane Hermane, na Vás velmi dobře padne rčení "koho chleba jíš, toho píseň zpívej". A přesně v těchto intencích je nutno Váš příspěvek chápat. Pan Dolanský píše: (Dohnanyi) do opery nastoupil až v půlce kalendářního roku, také tedy neměl relevantní čas na to, aby ji (ztrátu) odstranil, navíc minimálně tu větší část ztráty ani nezavinil.To, že se tu zrovna Vy snažíte něco vysvětlovat, jen poukazuje na další rčení, tentokrát o "potrefené huse, která se vždy ozve".Pane Hermane, "druhá strana", jak píšete, není ta znevýhodněná. MK má všechny prostředky, odpůrci takzvané "reformy" nemají takřka nic. Zaplať pánbůn, že se jim dostává… Číst vice »

Anonymous

A myslíte, že Vocelka všechny ty smlouvy před koncem mandátu podespal schválně, že se půda pro sloučení připravovala už tehdy?

Lukáš Burda

Paní Bílová, opravdu si myslíte že třeba to, co tu v některém předchazejícím rozhovoru "vyzrazoval" Dolanský o svém předchůdci bylo férové chování? A jak to bylo doopravdy s tou výpovědí od Černého vs. "odejdu sám s odstupným"?

Litovat mě nemusíte. Kdybyste mi raději, jako nechápavému jedinci, vysvělila, jestli je Dolanský zaměstnanec SOP, nebo ne?

Anonymous

Ach ty hnusné intriky a čachry – CUI BONO ? Opeře sotva !
Smetana, Dvořák, Talich, Eduard Haken, Milada Šubrtová, Ivo Žídek, Beno Blachut, Marie Podvalová a další a další vynikající umělci, kteří pro operu v Praze tolik udělali… pro vás panové Bessere, Černý atd. asi moc neznamenají, že?

A jak se asi současným umělcům a hudebníkům v Praze může teď – při takovéhle atmosféře – radostně zpívat a hrát…

Kéž by Praha měla ve vedení operních domů lidi podobného formátu a kvalit, jako je pan ředitel Šesták v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích…

Anonymous

Uh, Dolanský a jeho pochlebovači. Super. Zakrývat vlastní neschopnost výpady proti někomu, kdo se snaží udělat ze SOP zase operu na úrovni- posledních pár let je její úroveň velmi tristní. Pane Dolanský, už kolem sebe přestaňte plivat:raději sto Ondřejů Černých, než znovu Vaše nemožné "vedení"…

Anonymous

Černý je v SOP už pěkných pár měsíců.
Můžete prosím napsat jediný jeho krok, který přispěl ke zvýšení úrovně.

Anonymous

Nebylo by nejlepší počkat, kolik tedy MK uvolní ze státního rozpočtu na SOP na příští rok a jestli Rocc opravdu začne realizovat své velkolepé vize, které zde na O+ byly také prezentovány, tuším v sekci Přečetli jsme?

Pokud MK SOP opravdu přidá, tak tím sice popře veškerou svou argumentaci o dosavadním špatném hospodaření, ale pro samotnou SOP to bude dobře. Zvlášť v případě, kdy Rocc začne naplňovat své umělecké vize. To by pak opravdu bylo nebe a dudy s tím, co předváděl Radim Dolanský a všechna předchozí vedení, za kterých v SOP sloužil.

Anonymous

Kdyz Opera+ rekla timto clankem "A", mela by rici take "B". A to clankem "Nahlednuti do ucetnich knih ND". Mate na to odvahu? Budou ty knihy tak pruzracne, jako v pripade SOP?Pro pana Burdu> nevim, jak moc je pro Vas dulezite, zda pan Dolansky je jeste zamestnancem SOP, ale kdyz si clanek prectete jeste jednou a pozorneji, odpoved tam naleznete.Podle meho nazoru je problem SOP umele vyvolany tim, ze ministerstvo zamerne poskytuje male dotace, z kterych se provoz opravdu neda utahnout. Vycitat SOP Tristana, kdyz naopak v ND se Wagner uvadi s daleko vetsi rezii, je ubohe. Je opravdu nezbytne… Číst vice »

Anonymous

To Anonym 12. srpna 2011 11:48Jenže čekat, pane, by bylo jako čekat na zázrak. Čekalo už se dost. MK se sice věcí zabývá již bezmála rok, čísel a analýz jsme se od něj bohužel ještě nedočkali. A co se pana Rapela týče, tak ten má pro svou nejistotu a nezkušenost potíže s elementárním uměleckým provozem SOP. O žádných velkolepých vizích nemůže být vůbec řeč a to se prosím zatím jedná jen o to "menší" divadlo. Co až mu za pár měsíců přibude ještě ND?Pánové Černý s Rapel prostě na tento nesmyslný kolos nemohou stačit. Tito zatím prokázali jen, že jim… Číst vice »

Anonymous

Umělecká úroveň SOP je opravdu tristní, nalezne se pár sólistů a umělců, kteří svými uměleckými výkony před publikem obstojí (a takoví sólisté také hostují v ND), když se podívám na obsazení SOP, hojně hostují v SOP umělci z ND, nižší umělecká úroveň se týká orchestru i sboru SOP. Jedinou možností SOP, která je za ta léta prohnilá již odspodu, je zavřít, zprivatizovat a nebo připojit k ND – což vidím jako nejreálnější řešení. Pánům Černému i Roccovi přeji dostatek energie na boj s předsudky a lživými informacemi vypouštěnými ústy R. Dolanského. Co ten pro barák udělal? Dohnanyi jej z produkčního… Číst vice »

Anonymous

Anonymní řekl(a):13. srpna 2011 13:36 Nádherná ukázka vlivu mistra demagoga vedoucího MK aneb 100x opakovaná lež se stává pravdou. Proč Vás nezajímá hlavní fakt(lež), kterou pan ministr podsouvá médiím?: Tvrdí, že ze zákona by SOP musel zrušit, protože se 2roky po sobě dostal do mínusu (hlavní lež). Další lži: SOP se uzavře z důvodu havarijního stavu budovy, Rocc je držitelem Thálie, posvěcení transformace od ředitele Holdingu Spolkových divadel doktora Georga Springera a ředitele Vídeňské státní opery Dominiquea Meyera (lež), zpočátku bagatelizoval ochotu paní Padmoure se SOP spolupracovat.Dovolím si tvrdit, že pokud by ministr a jeho náměstkové už od prvopočátku nelhali,… Číst vice »