Nápoj lásky v Národním končí. V posledních třech reprízách s Kněžíkovou a Plachetkou

Glosa z předposlední reprízy (41. představení) 

Co se v inscenaci Donizettiho Nápoje lásky změnilo za ty čtyři roky, před kterými měla v Národním divadle premiéru? Nic převratného. Představení zahájila podivná osoba ženského pohlaví s puškou v ruce, pojízdné prostředky jezdily – elektrický dopravník připomínal spolu s neslušivými pracovními kostýmy sboru atmosféru padesátých šedesátých let za socialismu (patrně to tak režisér Simone Sandroni a výtvarnice Lenka Flory nemysleli), bohatá Adina se ve svých prostých šatečkách z davu vydělovala víceméně jen knížkou v ruce, její duet s Nemorinem na jezdícím chodníku působil situačně i pohybově nedopracovaně (škoda – tam se mohl pan režisér brilantně předvést), realistické výjevy se střídaly se stylizovanými trošku neostře, kvůli první přestavbě scény se zatáhla opona a druhou, topornou, pískal Belcore, Adina s Giannettou (šikovná Lucie Silkenová) si při Nemorinově árii bezdůvodně zkoušely paruky a brýle, vtipné nápady se střídaly s méně vtipnými. Ale „loď plula“ – dirigent David Švec bez problémů řídil průběh operního večera, orchestr občas hýřil zbytečně silnými přiznávkami, mnoha místům chybělo výraznější kontrastní členění ať už tempové nebo dynamické, celku se poněkud nedostávalo lehčího italského bria. Souhra fungovala, ale o detailní souhře všech složek se mluvit nedá, je cítit, že inscenace postrádá doladění výrazových prostředků do vyzrálého tvaru, ač jí nechybí vtipný konec s rozhozením letáčků, propagujících Dulcamarův kouzelný elixír…Do zlaté italské tříkolky se dvoumetrový Adam Plachetka (Dulcamara) stěží „oblék“” a ještě trošku horší to bylo s vystupováním z ní. Nicméně Kateřina Kněžíková (Adina) se po své mateřské dovolené na jeviště Národního divadla úspěšně vrátila ve své staronové půvabné a pružné podobě a ve druhé části večera předvedla v plné parádě svůj volně znějící hlas i s jeho svítivým témbrem a s dynamickými fajnovostmi. Adam Plachetka v nepřehlédnutelném oranžovém obleku (patřícím do inscenace) nepředstíral, že je starcem a předvedl detailní výrazovou a mimickou práci. Hlasově se nijak nepřepínal, hrál si pěvecky s rolí. Znovu se ukázalo, že Dulcamarův mimický Sluha, byť pohybově brilantní (Zdenek Horváth), je tu víceméně nadbytečný, alespoň v té podobě, jakou mu dal režisér. Plachetkův Doktor Dulcamara si s sebou zjevně přinesl i vídeňské finesy, byl uvolněný ve zpěvu i v pohybovém herectví.Totéž nelze tvrdit o Svatoplukovi Semovi, jemuž part Belcora příliš nesvědčil. Nedařilo se mu zvolit nadlehčené pěvecké prostředky, jeho pěvecký výkon nepůsobil vyrovnaně a suverénně, stejně jako jeho herectví. Hrdinou večera byl Aleš Briscein, který na poslední chvíli zaskočil za Jaroslava Březinu. Zpíval Nemorina vylehčeným hlasem, který dokázal až zázračně zjemnit a stáhnout do piana. Je až s podivem, nakolik se mu od premiéry podařilo na roli zapracovat po pěvecké stránce. Domnívám se, že po této repríze by nikdo z kritiků netvrdil, že by Aleš Briscein roli Nemorina už neměl zpívat, protože mu hlas ztěžkl.Celkový dojem – příjemné pobavení a hlavně: přivítání Kateřiny Kněžíkové zpět do „pracovního procesu“ a návrat Adama Plachetky na jeviště Národního divadla.

Hodnocení autorky glosy: 80 %

Gaetano Donizetti:
L’elisir d’amore
Hudební nastudování a dirigent: David Švec
Režie: Simone Sandroni
Scéna a kostýmy: Lenka Flory
Sbormistr: Martin Buchta
Orchestr, operní sbor a balet Opery Národního divadla
Premiéra 15. prosince 2010 Národní divadlo
(psáno z reprízy 7. 1. 2015) 

Adina – Kateřina Kněžíková
Nemorino – Aleš Briscein
Belcore – Svatopluk Sem
Dulcamara – Adam Plachetka
Giannetta – Lucie Fišer Silkenová
Sluha – Zdenek Horváth

www.narodni-divadlo.cz

Foto Hana Smejkalová

Hodnocení

Vaše hodnocení - Donizetti: Nápoj lásky (ND Praha)

[Celkem: 2    Průměr: 5/5]

Mohlo by vás zajímat


14
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
7 Comment threads
7 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
marenka

Skoda, ze Napoj konci, jeste tu klidne par sezon mohl pobyt…je to jedno z mala hravych a odlehcenych predstaveni v Nd…Posledni dobou je dramaturgie az prilis upjata a komickych oper, kde si divak oddychne z kazdodenniho stresu je pomalu….Co zaradi veseleho dramaturgie Nd namisto Napoje ???

ronniev

Včera jsem na představení byla a i když jsem Nápoj lásky už viděla, bavila jsem se opět výborně. Musím souhlasit s hodnocením výkonu pana Brisceina – ta role mu vysloveně sedla, a ačkoli “Una furtiva lagrima” znám v mnoha špičkových podáních, to jeho se vysloveně dalo poslouchat. Paní Kněžíkové podle mého názoru mateřství vysloveně prospělo, mám dojem, že její hlas je dnes ještě plnější, jistější a zářivější, než byl dřív. Adam Plachetka “nám” v tom světě zraje jako víno, a herecky byl skvělý vždycky, jsem ráda, že ho snad teď zase občas doma uvidíme jinak než na koncertě. S čím… Číst vice »

Olga Janackova

Na jevišti je vidět výsledek společné práce, ne to, co po interpretovi režisér chtěl.

ronniev

Ten optimismus vám závidím.

JancoMi

A pak je to kvalitní hudební příprava sólistů zajištěná ND a jejich práce na rolích nejenom do premiéry, ale i po premiéře.

Nápoje je škoda. Kdyby raději ze SOP Praha zmizelo pár předpotopních kusů hraných ze setrvačnosti.

PeVos

Bohužel mám pocit, že jsem byl skoro na jiném představení. Zejména vlivem režie, otázkou je, co z ní ještě zbylo, to bylo velmi bezbarvé a nezajímavé představení, které postádalo nápad, vtip i jiskru, jež belcantová komedie prostě postrádat nesmí. Navíc i výkon orchestru byl pod vedením dirigenta, až na několik výjimek, také mdlý, na což upozorňuje i recenzentka. Ani slušné pěvecké obsazení hlavních rolí toto představení nedokázalo (alespoň pro mě) zachránit. Škoda. Ne že by v Praze neexistovaly horší operní produkce (zejména ony “vykopávky” ve Státní opeře, jako je Nabucco, Rigoletto, Tosca a další), ale po této inscenaci se mi… Číst vice »

ferdinand

Vážený pane, píšete o respektování názorů, dobrá, je možné respektovat, že se vám nelíbí tzv. “vykopávky” v SOP, ale respektujte tedy i názor desítek jiných lidí, např.představení Nabucco je téměř pokaždé zaplněno a přijímáno pozitivně, co je na něm tedy k odstranění?

PeVos

Myslím, že je ztrátou času rozepisovat se o “kvalitách” Nabucca, proto jen ve stručnosti: absence režie, zašlá scéna, neadekvátní obsazení (zejm. velmi náročné role Abigaille). Pokud se Vám a dalším divákům tato inscenace líbí a plně uspokojuje Vaše požadavky na interpretaci této Verdiho “klasiky”, pak vám to ze srdce přeji. :-)

HanaS

Nevěřte pomlouvačným zapšklým škarohlídům! Nápoj lásky v ND je velmi dobré představení, které by nám mohlo nejedno i zahraniční divadlo závidět. To samé se týká zpěváků středeční reprízy – Plachetka, Briscein, Kněžíková, Sem. Škoda, že se Nápoj stahuje, při trochu lepší propagaci a třeba i zvaní hostů mohl být ozdobou programu ještě řadu sezon.

PeVos

Mezi pomluvou a názorem je přesto značný rozdíl… I když je můj názor jiný, přesto váš respektuji (patrně na rozdíl od vás).

Bradley

Apropo jsem velmi překvapen že Adam Plachetka opět vystupuje v ND. Nenapsal náhodou před časem, že po odchodu Roberta Jindry z ND pod vedením Petra Kofroně už nebude účinkovat?

miron

Ale to je dávno, možná v červnu. Třeba teď dostane paní Kateřina v Národním zase nějakou práci (a zaplať pánbůh se ukáže i pan Plachetka), protože ten štěk, co jí teď zůstal po derniéře Elixíru, je na takovou zpěvačku až ostudně málo. Škoda, že tahle opera končí, radostných dvouhodinových představení je jako šafránu. Ještě musím říct, že jsem velmi ocenil komický talent pana Březiny, a i když Pavarotti byl určitě lepší zpěvák, neodradilo mne to, a šel jsem se podívat i na derniéru. Jsou mnohem horší způsoby, jak se zbavit tisícovky.

ronniev

Ano, napsal. Někdy koncem roku ale proběhlo nějaké jednání, jak on, tak ND pak oznámili, že obnovují spolupráci, a tohle bylo tuším první představení.

ladislav

Kde najdeme vo svete adekvatnu Abigaill ?
Zavolajte do Prahy Rumunku Sorinu Munteanu alebo
Madarku Csillu Boross, myslim si,ze ND si ich moze
dovolit pozvat, ak to dokaze SND.