Národní divadlo moravskoslezské vstoupí do 106. sezóny s mottem Proměny a konstanty

Diváci v sezóně číslo 106 uvidí 16 novinek. Na repertoáru všech čtyř souborů zůstane 38 inscenací. Sezónu společně zahájí všechny soubory dvěma zářijovými galavečery v již osvědčeném modelu: v obou velkých divadlech (Antonína Dvořáka a Jiřího Myrona), tedy tam, kde jsou jednotlivé soubory nejvíc „doma“.
Divadlo Antonína Dvořáka (zdroj Národní divadlo moravskoslezské)
Divadlo Antonína Dvořáka (zdroj Národní divadlo moravskoslezské)

Proměny (a tedy i zázraky, zázraky proměny) jsou podstatou divadelního umění! A tou hlavní konstantou je samotné médium zvané DIVADLO! Funguje již několik tisíc let a přes mnohé vynálezy, které mu zejména v průběhu posledních dvou století chtěly a chtějí konkurovat, žije k naší vzájemné radosti stále dál. K radosti ze vzájemného živého setkání všech zúčastněných. Teď a tady!,“ říká ředitel divadla Jiří Nekvasil.

Slova proměna a konstanta se samozřejmě dají přiřadit i k připravovaným novinkám všech čtyř souborů: v nabídce je světová klasika, po mnoha letech také velká barokní opera, ale diváci zažijí i osobitou a novou interpretaci známých světových titulů. „Konstantou jsou naše divadelní budovy. Letos v červnu uplyne 130 let od otevření Národního domu (1894), nejstaršího kulturního domu v Moravské Ostravě. Je místem, kde se přes různé jeho proměny 130 let hraje divadlo. Budova již sedm desetiletí nese jméno Divadlo Jiřího Myrona. Novou konstantou Národního divadla moravskoslezského se stalo před 6 lety Divadlo ‚12‘, které vzniklo zásadní proměnou bývalých obchodních prostor v areálu Divadla Jiřího Myrona a nabízí jedinečné setkání diváka a herce téměř na dotek. Naše ‚12‘ je stále novou výzvou pro tvorbu všech čtyř uměleckých souborů. V této sezóně tam máme první baletní premiéru a v té příští tam přibydou tři nové činoherní inscenace a jedna komorní operní pohádka pro celou rodinu,“ rozvádí motto nové sezóny Jiří Nekvasil.

Už nyní je možné vybírat ze 16 předplatitelských skupin a jako vždy si může divák zvolit přesně dle své chuti: divadlo, den, místo v hledišti, žánr… Stávajícím předplatitelům divadlo drží jejich místa až do konce června a mohou tak pokračovat v další sezóně tak, jak jsou zvyklí. Kromě výhodné ceny předplatného má každý abonent po celou sezónu 20% slevu na vstupném na jakékoli představení mimo svou skupinu a čekají ho i další výhody a speciální nabídky. Každý, kdo si předplatné koupí do 4. září, bude zařazen do losování o zájezd v hodnotě 35 000 Kč. Losovat se bude na prvním zahajovacím slavnostním večeru sezóny 7. září 2024. Galavečery budou jako vždy dva a program bude opět výsledkem spolupráce všech souborů. Předplatné na novou sezónu začíná divadlo právě prodávat.

Ondřej Havelka (zdroj Ondrej Havelka and his Melody Makers)
Ondřej Havelka (zdroj Ondrej Havelka and his Melody Makers)

Opera NDM nabídne od října do června pět nových titulů. „Dílem Pavla Haase Šarlatán v režii Ondřeje Havelky završíme 10. října cyklus Opery terezínských skladatelů. Po tři roky jsme na jevišti Divadla Antonína Dvořáka uváděli díla českých skladatelů, kteří prošli Terezínem a padli za oběť holocaustu, a Pavel Haas byl jedním z nich,“ přibližuje ředitel NDM Jiří Nekvasil s tím, že Haasovu operu a také Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky (premiéra je letos v červnu) odehraje opera NDM v říjnu v Brně na festivalu Janáček Brno.

Slovinský tvůrce Rocc vytvoří scénu a bude režírovat klenot světové opery: Pucciniho Turandot (na repertoáru bude od 19. prosince a hudebně operu nastuduje Marek Šedivý). Pro Rocca je to opera vpravdě osudová: „Turandot jsem poprvé viděl v Lublani, když mi bylo 15 let a naprosto mne uhranula. Díky ní jsem se rozhodl stát se operním režisérem,“ říká a pokračuje: „Vždy se ptám, jaké místo a jakou funkci mají pohádky v dnešní době. Turandot je operní pohádka velmi krutá a plná krve, nad tou hrůzou ovšem v závěru vítězí čistá láska. Těším se do Ostravy, těším se na Turandot!

Jiří Nekvasil bude v nové sezóně režírovat dvě operní díla. V české premiéře uvede 13. března 2025 spolu s hudebním ředitelem opery Markem Šedivým Florentský slaměný klobouk Nina Roty, hudební frašku z roku 1945.

V červnu 2025 zazní po mnoha letech v Ostravě velká barokní opera. Dílo Georga Friedricha Händela Julius Caesar v Egyptě bude mít premiéru 19. června a ostravští diváci je uvidí pouze 5x, poté inscenace poputuje na Hudební festival Znojmo – jde o koprodukci. Hudebně ho nastuduje zkušený Roman Válek. „Georg Friedrich Händel operu napsal pro anglickou Královskou hudební akademii v roce 1724 a úspěch měla hned při premiéře. Händel ji často obnovoval ve svých dalších operních sezónách a dodnes patří k nejčastěji uváděným barokním operám,“ říká Jiří Nekvasil.

Po krátké sezónní pauze opět v rámci Operní akademie Ostrava nazkouší jedno dílo soubor se studenty Fakulty umění Ostravské univerzity, tentokráte pod režijním vedením Gabriely Petrákové. V Divadle „12“ uvedou komickou pohádkovou operu Popelka Pauline Viardotové z roku 1904. Podívaná pro celou rodinu se bude hrát od 6. února 2025. 

Jiří Kylián (foto Anton Corbijn)
Jiří Kylián (foto Anton Corbijn)

Balet Národního divadla moravskoslezského chystá dvě premiéry a už pro začátek sezóny (17. října) připraví opravdovou lahůdku: komponovaný večer s názvem ČISTÁ RADOSTance (přesně takto i píšeme). Na hudbu skladatelů od 18. století do současnosti nazkouší soubor pět rozdílných choreografií a představí pět různých stylů tance v běhu času – tedy přesně v duchu motta sezóny: Proměny a konstanty. „Mimo jiné v tomto večeru nabídneme divákům opět dílo nejvěhlasnějšího choreografa českého původu Jiřího Kyliána. Jeho Křídla z vosku byla už součástí inscenace Vzlety a pády v roce 2018. Diváky potěší také Itzik Galili (Sofa), Marco Goecke (duet z Ptáka Ohniváka), Justin Peck (Heatscape) a Lea Bessoudo Greck (Šárka). Večer s láskou namícháme tak, aby se jednotlivé choreografie navzájem posilovaly a celek přitom zůstal v harmonii. V každé kapce naší směsi je energie záměru, se kterým byla vytvořena. Naše terapie tancem ČISTÁ RADOSTance poslouží k probuzení radosti a zlepšení nálady diváků,“ zve šéfka baletu NDM Lenka Dřímalová.

Ostravské obecenstvo se může těšit také na nového Peera Gynta na hudbu Edvarda Hagerupa Griega s libretem podle dramatu Henrika Ibsena. Divadlo oslovilo ke spolupráci belgického choreografa působícího v Berlíně Jeroena Verbruggena, který se obdivem k dílu netají a pro soubor baletu NDM připraví novou choreografii. Přestože je Verbruggen v Evropě od roku 2012 velmi žádaným a vyhledávaným choreografem, v českém divadle bude tvořit poprvé. S orchestrem opery baletní inscenaci nastuduje nizozemský dirigent Sander Teepen, který už s NDM spolupracoval před 10 lety například na inscenaci opery Andrea Chénier nebo v roce 2017 na Lady Macbeth Mcenského újezdu. Peer Gynt se na ostravské jeviště vrací po 35 letech. Inscenace hostujícího lotyšského choreografa Alexandra Lemberga, v níž v titulní roli alternovali Petr Koželuh a Richard Böhm, se stala senzací divadelní sezóny 1973/1974. Belgický choreograf nás tedy znovu zavede na cestu mladičkého Peera, který opouští domov, aby hledal své štěstí. Premiéra bude 22. května 2025.

Národní divadlo moravskoslezské na sezónu opět chystá i řadu výstav – v Divadle Antonína Dvořáka si diváci mohou prohlédnout díla výrazných výtvarníků-malířů a bude tomu tak i v budoucnu. V Galerii Opera v Divadle Jiřího Myrona pak pořádáme výstavy především ve spolupráci s Institutem tvůrčí fotografie při Slezské univerzitě.

NDM bude v létě 2025 spolupořadatelem a hostitelem řady koncertů v rámci bienále hudby 20. a 21. století Ostravské dny a v průběhu sezóny také hostitelem komorních koncertů agentury Presto, které zazní ve slavnostním sále Divadla Jiřího Myrona, v příští sezóně pojmenovaném po scénografu, malíři a ilustrátorovi Vladimíru Kristinovi (1894–1970).

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments