Národní divadlo uvede pohádkovou operu Švanda dudák

Opera Národního divadla a Státní opera uvede po osmdesáti devíti letech pohádkovou operu Jaromíra Weinbergera Švanda dudák s podtitulem Ďábel prohrál, lituje. Titul, jenž ve třicátých letech 20. století hrála newyorská Metropolitní opera nebo londýnská Covent Garden, připravuje v Národním divadle režisér Vladimír Morávek a dirigent Zbyněk Müller, kteří představení koncipují jako rodinné. Projekt je součástí cyklu Musica non grata, který je realizován za finanční podpory Velvyslanectví Spolkové republiky Německo v České republice.
Jaromír Weinberger: Švanda dudák, Národní divadlo, Musica non grata (foto Serghei Gherciu)
Jaromír Weinberger: Švanda dudák, Národní divadlo, Musica non grata (foto Serghei Gherciu)

„Švanda dudák je napsán pro maminky a tatínky, aby se svými dětmi zhlédli, jak vypadá uhranutí světa Čechem, zmoudření Čecha, láska Čecha a úcta a obdiv Čecha k domovu,“ říká o nově chystané inscenaci režisér Vladimír Morávek, jenž stojí režijně za jedním z nejúspěšnějších titulů Opery Národního divadla – Mozartovou Kouzelnou flétnou. Švanda dudák, mix fantaskní pohádky a grotesky, rovněž nabídne divákům plnou náruč „morávkovské“ představivosti a zvláštního scénického polosnění.

Jaromír Weinberger – zázračné dítě z pražských Vinohrad – dosáhl své největší slávy ve dvacátých letech minulého století právě operou Švanda dudák, která je jednoznačně jeho nejhranějším dílem. „Říká se, že v sezoně 1929–1930 to byla vůbec nejuváděnější opera na německých jevištích. Koncem dvacátých a v první polovině třicátých let 20. století se hrál Švanda dudák na nejrenomovanějších světových operních scénách: ve Vídeňské státní opeře, v Bavorské státní opeře, v Berlínské státní opeře, v londýnské Covent Garden a v roce 1931 v Metropolitní opeře v New Yorku. V té době byl teprve třetí – a na dlouho poslední – českou operou, kterou Metropolitní opera uvedla – po Smetanově Prodané nevěstě a Janáčkově Její pastorkyni,“ popisuje mezinárodní úspěch díla šéfdramaturg Opery Národního divadla a Státní opery Ondřej Hučín. Pohádkový titul, jehož předlohou se stala báchorka J. K. Tyla, byl přeložen do sedmnácti jazyků, vedle němčiny, francouzštiny a angličtiny například i do dánštiny, švédštiny nebo chorvatštiny.

První česká verze opery na libreto Miloše Kareše měla světovou premiéru v Národním divadle v roce 1927 za řízení Otakara Ostrčila. V roce 1928 přepracoval české libreto Max Brod a operu také následně přeložil do němčiny. Právě tato německá verze dobyla světová jeviště, když se v roce 1929 mimo jiné hrála také v Novém německém divadle v Praze (dnešní Státní opera). Pro aktuální nastudování se stala východiskem Brodova česká verze libreta z roku 1928. „S vidinou uvedení opery v zahraničí a vydání ve vídeňském nakladatelství Universal Edition Max Brod odstranil z Karešova textu vše, co bylo příliš sentimentální a na dnešní vkus lehce nacionalistické. Vrátil opeře jakousi zemitou komediálnost a vložil vztahovou zápletku – milostné vzplanutí loupežníka Babinského k Dorotce, neboť je známo, že Brod měl rád erotické motivy,“ říká Ondřej Hučín. Tato verze měla svou premiéru rovněž v Národním divadle (na scéně Stavovského divadla) v roce 1933, na jeviště naší první české operní scény se tak vrací po dlouhých osmdesáti devíti letech. Jaromíra Weinbergera potkal s nástupem nacismu stejný osud jako mnoho dalších umělců židovského původu. Stal se „nežádoucím“ a v roce 1938 emigroval nejprve do Francie a poté do USA, kde si vzal v roce 1967 život.

Jaromír Weinberger: Švanda dudák, Národní divadlo, Musica non grata (foto Serghei Gherciu)
Jaromír Weinberger: Švanda dudák, Národní divadlo, Musica non grata (foto Serghei Gherciu)

„Weinbergerova partitura je velmi propracovaná, okouzluje barevnou instrumentací a skoro až marnotratně překypuje různými překvapivými nápady, které výrazně okořeňují nijak neskrývanou vazbu na český hudební jazyk. Ústřední melodií Švandy dudáka je lidová píseň Na tom našem dvoře, objevuje se zde i spousta tanců: polka na mnoho způsobů, furiant, odzemek nebo slavnostní polonéza, nechybí také mistrovsky zvládnutý kontrapunkt a velká fuga na závěr. Svou velkolepostí tato hudba evokuje chvílemi až hudbu filmovou,“ popisuje skladatelův hudební rukopis dirigent Zbyněk Müller, který se ujal hudebního nastudování.

V hlavních rolích se představí Alžběta Poláčková a Jana Šrejma Kačírková (Dorotka), Svatopluk Sem a Jiří Brückler (Švanda), Jaroslav Březina a Martin Šrejma (Loupežník Babinský), Ester Pavlů a Kateřina Jalovcová (Královna) a František Zahradníček a Jiří Sulženko (Čert). Na scéně se objeví zvířata v nadživotní velikosti, létající anděl či řada dětských herců.

Premiéry nového nastudování Švandy dudáka se uskuteční 6. a 9. října v historické budově Národního divadla. Titul, který bude uveden v češtině s anglickými titulky, je koncipován nejen jako opera pro dospělé, ale jako mezigenerační představení pro rodiny s dětmi doporučené divákům od deseti let. „Tahle opera je nádherná a Češi ji neznají, přitom je to jedna z nejslavnějších českých oper, jež uhranula svět. Jsme v situaci, kdy se zastáváme čehosi, čemu bylo ublíženo. Jsme tímto dílem okouzleni a dáváme je nyní k dispozici, aby zaznělo co nejdůstojněji, nejvelkolepěji, aby uhranulo Prahu. Hudba je ohromující, postavy jsou zábavné, místy i legrační, sbory pak absolutně fascinující. A dohromady jde o dílo na téma souboje dobra a zla v duši Čecha. Úplně ideální příležitost vzít své děti do Národního divadla a tam je nechat doslova uhranout divadlem a prožít obrovský zážitek z veliké české pohádky,“ uzavírá Vladimír Morávek.

Jaromír Weinberger: Švanda dudák, Národní divadlo, Musica non grata (foto Ilona Sochorová)
Jaromír Weinberger: Švanda dudák, Národní divadlo, Musica non grata (foto Ilona Sochorová)

Švanda dudák
Hudba: Jaromír Weinberger (1896–1967)
Libreto: Max Brod (1884–1968) na původní české libreto Miloše Kareše (1891–1944)

Premiéry
6. a 9. října 2022 v Národním divadle

Reprízy
2022: 11. 10., 13. 10., 27. 11., 4. 12., 15. 12.
2023: 18. 6., 24. 6.

Inscenační tým
Dirigent: Zbyněk Müller
Režie a světelný design: Vladimír Morávek
Scéna: Martin Chocholoušek
Kostýmy: Sylva Zimula Hanáková
Choreografie: Lucie Mertová

Videoart: Michal Mocňák
Sbormistr: Pavel Vaněk
Dramaturgie: Ondřej Hučín

Obsazení
Švanda: Jiří Brückler / Svatopluk Sem
Dorotka, jeho žena: Alžběta Poláčková / Jana Šrejma Kačírková
Babinský, loupežník: Martin Šrejma / Jaroslav Březina
Královna: Ester Pavlů / Kateřina Jalovcová
Černokněžník, Druhý zbrojnoš: Roman Janál / Martin Bárta
Čert: Jiří Sulženko / František Zahradníček
Pekelný hejtman: Ondřej Koplík / Dušan Růžička
Sudí: Vladimír Doležal / Dušan Růžička
Kat, První zbrojnoš: Vít Šantora / Vjacseszlav Korszák

Orchestr Národního divadla
Sbor Národního divadla
Balet Opery Národního divadla
Děti z Baletní školy Olgy Kyndlov
é

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments