Národní divadlo v Brně má sice vyšší návštěvnost, ale dál musí šetřit

Národní divadlo Brno pod novým ředitelem Martinem Glaserem raději sníží počet premiér, než aby přistoupilo na nižší umělecký standard. Všechny soubory šetří, přesto se podařilo v minulé sezoně zvýšit celkovou návštěvnost i tržby za vstupenky. Marketing i cenovou politiku divadla i tak čekají další změny. Plány divadla pro nadcházející sezonu dnes Martin Glaser představil novinářům.Nikdo z uměleckých šéfů sem nepřišel proto, aby tady dělal chudobky a polotovary,“ nechal se dnes slyšet ředitel Martin Glaser. Divadlo proto bude dlouhodobě dělat jen tolik inscenací, na kolik bude mít peníze při zachování patřičné kvality. Kompromisy jsou podle Glasera cestou do pekel.

Cílem každého divadla je to, aby hrálo před plným jevištěm, zdůraznil ředitel. Proto raději odehraje také méně repríz, ale s vyšší obsazeností. Je to ekonomicky výhodnější kvůli provozním nákladům, které se pojí s každým večerem, kdy se v divadle hraje. Ve volných termínech lze budovy pronajmout.

Počet představení už v minulé sezoně klesl oproti předchozímu období z 692 večerů na 622. Díky marketingu a dalším změnám však přesto celková návštěvnost stoupla přibližně o 2000 diváků, vzrostly také tržby ze vstupenek. Zatímco v sezoně 2012/2013 tržby dělaly 44,2 milionu korun, v sezoně minulé to bylo 44 milionů (bez zahraničních zájezdů). Průměrná cena vstupenky se přitom zvedla ze 192 na 198 korun.Divadlo nadále hledá úspory „na všech frontách“, přehodnocují se například i smlouvy na mobilní telefony a bankovní účty. Divadlo má asi šest stovek zaměstnanců. Město jako zřizovatel letos dává divadlu ze svého rozpočtu 276 milionů korun. Další zdroje chce Glaser hledat u sponzorů, ale také v krajském či státním rozpočtu.

V pondělí startuje nová marketingová kampaň. Na plakátech k jednotlivým inscenacím nejsou herci, ale ostatní zaměstnanci divadla – od vrátného po kulisáky. Jejich portréty nafotil renomovaný Ivan Pinkava. Mění se také cenová politika divadla. Glaser nechce, aby se lístky prodávaly na poslední chvíli v masivních slevových akcích, pro kulturní stánek podobného významu to prý není důstojné. „V našem divadle získají výhodnou cenu naši věrní předplatitelé, dále ti, kteří si koupí vstupenky včas, a potom dvě cílové skupiny – senioři a studenti,“ uvedl k tomu ředitel Martin Glaser.

Nový tým Martina Glasera, stojícího v čele brněnského Národního divadla od loňského listopadu, bude kompletní po nástupu nového šéfa Janáčkovy opery Jiřího Heřmana v lednu 2015. Jako šéfa baletu si Glaser přivedl Mária Radačovského, činohru vede Martin Františák.

Foto archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat