Natalie Dessay: Hudební géniové? Přece Mozart a Legrand!

O budoucích plánech sopranistky Natalie Dessay se toho v poslední době napsalo poměrně dost: populární Francouzka spekulovala dokonce i o možnosti, že by se rozloučila s operou a nadále se věnovala činohře. Ať už to ale dopadne jakkoli, jedno je jisté: zatím poslední hudební projekt temperamentní pěvkyně má s operou společného jen pramálo.Na svém CD Entre elle et lui (česky by se dal název poměrně zvukomalebně přeložit jako Mezi jí a jím) si Dessay splnila své dlouholeté přání spolupracovat s legendou filmové hudby, dnes jednaosmdesátiletým Michelem Legrandem. O úspěších tohoto skladatele a pianisty, který kdysi studoval na Pařížské konzervatoři u proslulé Nadji Boulanger, svědčí mimo jiné i tři Oskary za jeho soundtracky ke snímkům Léto roku 42, Aféra Thomase Crowna a v tehdejším Československu natáčený Yentl. Milovníci opery si možná vzpomenou na nahrávku, na které zpívá Legrandovy písně sopranistka Jessye Norman, příznivci hudebního divadla mají určitě v živé paměti nedávné ostravské uvedení skladatelova muzikálu Marguerite na motivy Dumasovy Dámy s kaméliemi a Verdiho Traviaty.Natalie Dessay vzpomíná, že o muži jménem Michel Legrand slyšela poprvé možná už ve svých šesti letech. „Dívala jsem se na jednu filmovou pohádku a zeptala se – mami, kdo napsal tu nádhernou muziku? Nikdy by mě nenapadlo, že s jejím autorem budeme jednou dobří přátelé a budeme spolu nahrávat a koncertovat.“ Ve svých superlativech na skladatelovu adresu jde pěvkyně ještě dál: „Myslím, že Michel Legrand je génius, stejně jako jím byl Mozart. Poslechnete si prvních pár taktů z kterékoli jeho báječné melodie a řeknete si: Tohle je Legrand!“

Na uvedeném albu lze nalézt především písně, komponované právě pro filmy s Legrandovým hudebním doprovodem. Kromě jejich nadšené interpretky Natalie na něm nechybí ani hlas jejího manžela, basbarytonisty Laurenta Naouriho (zpívají spolu píseň ze snímku Les Parapluies de Cherbourg), nebo sopranistky Patricie Petibon (dámy si rozpustilý popěvek z titulu Les Demoiselles de Rochefort vypůjčily od herečky Catherine Deneuve a její sestry Francoise Dorléac, jež si ho spolu notují ve filmu).

Zajímavý projekt, co říkáte? Zpěvačka Natalie Dessay, klavírista Michel Legrand a jeho manželka, harfistka Catherine Michel se ho rozhodli propagovat alespoň malým turné. Jeho větší část se sice uskuteční v Kanadě, ale ještě než se tam přesune, zazní filmové melodie na místě, které nám zase tak vzdálené není.Ve vídeňském Konzerthausu v neděli 1. prosince možná tak jako na obrázku Natalie Dessay tančit na klavíru nebude, ale za návštěvu její a Legrandův koncert určitě stojí…

Foto Simon Fowler, archiv

Mohlo by vás zajímat


Reakcí (8) “Natalie Dessay: Hudební géniové? Přece Mozart a Legrand!

  1. V rozhovoru pro Le Figaro (4.10.2013) říká Natalie Dessay toto:
    LE FIGARO
    V Toulouse zpíváte Massenetovu Manon. Dáváte tím opeře sbohem?
    NATALIE DESSAY
    Jak říkám svým přátelům, nejsem to já, kdo se rozhodl ohledně opery, ale je to opera, kdo rozhodl o mně. Už jsem zpívala Manon, Traviatu, Lucii… Všechny tyto role vyhovují mému hlasu lehkého sopránu. Už mi není 20 let. Vyzrála jsem, nebudu na scéně hrát mladé dívky do svých pětaosmdesáti. Kdybych byla mezzosoprán, bylo by to jiné. Můj hlasový rozsah mne předurčuje ke stereotypním rolím mladých dívek. V Manon musím zpívat: „Včera mi bylo šestnáct let!“ Berme to vážně. Budu to zpívat ještě pětkrát a pak už je s tím konec.
    LE FIGARO
    Proč mluvit o „pauze“ spíše než o skutečném rozloučení?
    NATALIE DESSAY
    Protože nemám chuť to dramatizovat. Nechci říkat: 15. října je to naposled, kdy vkročím do opery, a potom strávit patnáct let tím, že se s ní budu loučit. Chci jen pokračovat v divadelní činnosti jinak. V oblasti činohry nebo šansonu. Zdá se mi dobré otočit tuto stránku v Toulouse při Manon, protože právě tady jsem před pětadvaceti lety začínala. Ve sboru. V době, kdy jsem ještě nevěděla, že udělám kariéru jako sólistka…

    1. Obdobná informace se objevila už na konci minulé sezóny, když N. Dessay vystupovala v Hoffmannových povídkách v San Franciscu:

      San Francisco Examiner:
      “There’s nothing left for me to sing. I’ve done most of the roles I could do. I don’t want to play Juliette. At my age? Please! Or Lucia or Adina or anything else like that. That’s why I’m quitting. You have to love your repertoire. For a while I thought it was fun, but no. On to something else.”

      Zdálo se to být jasné ale už loni v dubnu po ne zcela zdařilé (a odzpívané) šnůře Traviaty v Met a zrušení všech Manon ve Scale…

  2. Natalie Dessay nas pocti navstevou v Montrealu 1. brezna 2014. Bude zpivat v novem sale La Maison Symphonique a delsi dobu uz je zcela vyprodano.

    Shodou okolnosti ve stejny den a jen o kousek vedle v Salle W. Pelletier se ukaze jeji krajanka Juliette Greco s pisnemi J. Brela – b 86 letech! Vyprodano jeste neni, ale maji odvahu snazit se zaplnit ten obrovsky sal. Mme Greco jsem videl zde pred 15 lety take tam a byl to nezapomenutelny zazitek.

    Pro doplneni, pred lety jsem sedel v 1. rade stejneho salu na ‘svetove premiere’ recitalu J. Norman s textem M. Legranda. Nebylo to dobre a nasledujici koncert v Carnegie Hall (New York) byl zrusen. A z kuloaru si pamatuji mnohe verejne prezentovane neshody tady mezi obema umelci.

    Doufejme, ze ohlas na nejnovejsi pokus Mme Dessay bude priznivejsi.

Napsat komentář