Návrat Nabucca do Plzně
Opera Nabucco zpracovává biblický námět o utiskovaném židovském národu a babylónském králi Nabuchodonosorovi. Je ale zajímavá i napjatým vztahem rodiče a potomka, zde konkrétně krále Nabucca a jeho dcery, což je téma, které se v dalších Verdiho operách často vyskytuje. „Pro mě jako režiséra bylo podstatné, vedle hlavní dějové linky, i pozadí tohoto příběhu. S diváky budeme trochu detektivové a odhalíme, co vlastně vedlo k velké společenské i rodinné tragédii,“ vysvětluje režisér inscenace Tomáš Pilař a zároveň slibuje efektní podívanou: „Silnou Verdiho operu podpoříme velkolepou scénografií, přičemž využijeme velké historické plastiky, jež nám umožňují scénu zajímavě přesouvat a otevírat.“
Nabucco je Verdiho teprve třetí operou a hned po svém prvním uvedení se stala hitem. I lidé, kteří žánru opery neholdují, znají motiv židovských sborů Leť, myšlenko, na zlatých křídlech (Va, pensiero, sull’ali dorate). „Sbor Židů v této opeře patří k nejkrásnějším sborům celé operní literatury,“ upozorňuje dramaturg opery Zbyněk Brabec a dodává: „Opera Nabucco, stojící na samém začátku Verdiho tvorby, je stále živým a aktuálním hudebním dramatem s hlavní myšlenkou svobody.“
Od premiéry Nabucca prošla Verdiho tvorba strmým vývojem, na jejímž konci stojí dvě geniální shakespearovské opery Otello a Falstaff. V Nabuccovi Verdi přiřkl hlavní roli barytonu, což je pro jeho tvorbu typické, a započal tak pozoruhodnou řadu barytonových rolí (např. Macbeth, Rigoletto, Boccanegra či Jago). „Je známo, že Verdi klade na zpěváky notné požadavky, a o Nabuccovi, ve kterém se Verdi teprve učil pracovat s hlasy, to platí dvojnásob. Naše inscenace bude světově obsazená nejen na premiéře. Hosté jako Michele Kalmandy či Csilla Boross, patřící ke světové špičce v rámci těchto rolí, budou vystupovat v průběhu celé sezóny,“ upozorňuje na výjimečné obsazení režisér Tomáš Pilař.
Michele Kalmandy, představitel titulní role, právě Nabuccem započal svou mezinárodní kariéru a nyní je pro něj tato role více než příznačná. „Je to má první nabídka, abych vystoupil v krásné Plzni, a jsem ohromený všemi pozitivními překvapeními, které toto město i inscenace Nabucca nabízí. Těší mě precizní a přirozená práce, při které nám režisér poskytuje zároveň podporu a svobodu. To vše je doprovázeno opravdu autentickým, italským hudebním nastudováním. Hlasy mých kolegů jsou úžasné a zkoušky jsou nejen zábavné, ale především velmi profesionální. A já jsem rád, že jsem součástí!“ mluví o svém působení v Plzni Michele Kalmandy.
V Plzni byl Nabucco uveden poprvé v roce 1967 pod taktovkou Jiřího Kouta a v režii Ilji Hylase, podruhé pak v době rekonstrukce Velkého divadla v Komorním divadle v roce 1983 (dirigent Josef Chaloupka, režie Inge Švandová-Koutecká), titulní roli vytvořili František Havelka, Vilém Míšek a Stanislav Kotyza, přičemž diváci dodnes vzpomínají na vřelý projev Oldřicha Wiesera jako Zachariáše. Dosud poslední inscenace Nabucca v Plzni měla premiéru ve Velkém divadle 23. června 2007 v nastudování dirigenta Pavla Šnajdra a v režii Daria Etemadieha.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]