Nejen Metropolitní opera podpořila hnutí „Black Lives Matter“

Násilná smrt George Floyda 25. května 2020 vyvolala vlnu protestů nejen po spojených státech, ale celém světě. Opět se dalo do pohybu hnutí „Black Lives Matter“ (Na životech černochů záleží), které vzniklo roku 2013 jako reakce na rasově motivované policejní násilí, prosazující spravedlivé tresty za trestné činy policie. Událost a rekapitulace podobných případů svědčí o tom, že rasová nenávist a předsudky jsou v USA i jinde stále živým tématem.
George Floyd (foto Craig Lassig)

Během uplynulých dvou týdnů se stalo součástí bontonu většiny amerických kulturních společností, vyjádřit kladný postoj ke hnutí „Black Lives Matter“.

V neděli 31. května vydala chicagská Lyric OperaPodporujeme začlenění, rozmanitost, spravedlnost a přístupnost i všechny ty, kdo je hledají. Lyric Opera je hrdým členem uměleckého hnutí proti rasismu ,Obohatit Chicago‘ (Enrich Chicago).“

Za rovnocennost, rasovou rozmanitost, začleňování a spravedlnost se postavila i Maryland Lyric Opera.Zavazujeme se oslavovat život, krásu a všechny bytosti na tomto světě. Vítáme umělce a diváky jakéhokoliv původu, etnika, orientace i světonázoru. To, co nevítáme a horlivě odsuzujeme, je rasismus či fanatismus jakéhokoliv druhu. Je to odporné a protiví se to všemu, za čím jako organizace stojíme.“

Filharmonie v Los Angeles vydala prohlášení: „Američtí hudebníci si posvítili na nespravedlnost od Marian Anderson na schodech Lincolnova pomníku až po Ninu Simone se svými zpěvy proti útlaku. Losangeleská filharmonie stojí proti rasismu a nerovnosti. Stojíme za integraci. Stojíme za soucítění.“

Americké odbory hudebních umělců vyjádřily svoji podporu připomenutím, že jejich organizace byla vytvořena pro umělce bez rozdílu, kteří „vnášejí do světa krásu tím, že se spojí v jednotu a vytvářejí významné operní, taneční či pěvecké počiny.“

Vedení newyorské Metropolitní opery (MET) uvedlo: „V umění není místo pro rasismus. V New Yorku není místo pro rasismus. V této zemi ani ve světě není místo pro rasismus. Met stojí s těmi, kteří se postavili za spravedlnost a rovnost.“

Na vyjádření MET reagovali její hudebníci s konkrétními požadavky na vedení operního domu. V osmi bodech žádají o závazek, aby opera pro každou sezónu objednávala kompozice černošských skladatelů, najímala černošské dirigenty či dávala příležitosti sólistům mimoevropského původu v sezóně Carnegie Hall. Požadavky míří i na rasovou diverzifikaci nehudebních zaměstnanců instituce, zejména ve sféře administrace a vedení. Odbory orchestru si vymiňují právo spolupracovat s vedením na otázkách diverzifikace souboru a začleňování kulturních menšin. Zároveň apeluje, aby vedení MET vyšlo ve svém poslání vstříc místním menšinovým komunitám a zároveň šlo příkladem v obecných krocích vedoucích k změně společenského systému.

Solidaritu a vyjádřila většina předních amerických institucí jako Newyorská filharmonie, The Philadelphia Orchestra, Carnegie Hall, Houston Grand Opera, Seattle Opera, Dallas Opera, Des Moines Metro Opera, Boston Lyric Opera, Opera Philadelphia, Opera Omaha, Opera Theatre of Saint Louis, Bard Center nebo Berkshire Festival.

Mohlo by vás zajímat