Nejvíc sexy zvuk má Toulouse

V pondělí 3. června 2019 se na Pražském jaru představil francouzský orchestr s dlouhým názvem Orchestre National du Capitole de Toulouse. Těleso vzniklo v šedesátých letech minulého století spojením divadelního orchestru z Theatre du Capitole se Symfonickým orchestrem Toulouse – Pyrénées. Díky svému šéfdirigentovi Michelu Plassonovi si během pětatřicetileté umělecké spolupráce získalo mezinárodní uznání. Trochu to vypadá, že po spojení obou těles si nikdo nedovolil propouštět – orchestr je početný, má 125 členů a na pódium Smetanovy síně se vešel jen tak tak.
Orchestre National du Capitole de Toulouse, Tugan Sochijev, Pražské jaro 3.6.2019 (foto © Zdeněk Chrapek)

Čekal nás krásný program, který spolu většinou funguje dobře – ruská a francouzská hudba. K ruské klasice (Borodin a Čajkovskij) má orchestr blízko i díky stávajícímu šéfdirigentovi Tuganu Sochievovi, současně působícímu i ve Velkém divadle v Moskvě.

Jako první zazněla Borodinova symfonická báseň Ve stepích Střední Asie: do tenoučkého unisona houslí nastoupilo teskné téma anglického rohu, pak je opakovala čistě a přesně sehraná skupina horen, nebo hořce znělá skupina violoncell. Skladba byla pojata jako jednoduchý, velkoryse rozepjatý melodický oblouk, který dá orchestru zahrát všemi barvami, exotickými motivy připomene rozlehlé východní stepi, jimiž putují osamělé karavany, a ztiší se opět do unisona, stejně jako začal.

Emannuel Pahud – 3.6.2019 (foto © Pražské jaro – Zdeněk Chrapek)

Následoval Koncert pro flétnu a orchestr Jacquese Iberta v podání francouzsko-švýcarského umělce Emmanuela Pahuda. Flétnista skočil do partitury v rychlém tempu, hned v plném nasazení, které si od něj žádal hravý, příjemně moderní, ale náročný part. Technická výbava Emmanuela Pahuda je vynikající, hraje silným výrazným tónem, dominuje i nad nejsilnějšími pasážemi v orchestru, s přehledem zvládá rychlé běhy a skoky, které občas připomínaly jazzovou improvizaci. Co bylo ale překvapivé, že z orchestru se ozývaly neméně brilantní odpovědi (fagot, klarinet aj.) na flétnistova sóla. To je radost, když máte těleso plné virtuózů.

Druhou větu Andante pojal Pahud něžně, se zasněným výrazem, hezky vyzněla jeho souhra s houslovým sólem koncertního mistra. Doprovod orchestru měl hloubku, šťavnaté barvy a měkkost tónu. Velmi dobře to vyniklo v typicky francouzské barevnosti Ibertovy partitury. Divoké Allegro scherzando potvrdilo skvělou formu sólisty i orchestru, přesnou souhru i ve velmi rychlém tempu. Virtuózní kadence flétnisty vyústila v krátkou, jazzově důraznou kódu. Pahud si vysloužil velké ovace a obdiv publika za svůj suverénní výkon.

Orchestre National du Capitole de Toulouse, Tugan Sochijev, Emannuel Pahud – Pražské jaro 3.6.2019 (foto © Zdeněk Chrapek)

Čtvrtou symfonii f moll Petra Iljiče Čajkovského po přestávce zahájily oslnivé fanfáry čistých pevných žesťů, na něž navázalo robustní a osudově zabarvené téma. Dirigent Tugan Sochiev orchestr ovládá malým nenápadným gestem, ale zvuková odezva je ohromná. Hráli s vřelým přednesem, velkou dynamikou a schopností gradace, opět s vynikajícími sóly. (Například výrazově působivá pasáž s tympánem, kde se hudba uzavře až v jakési surreálné opuštěnosti). Půvabná druhá věta Andantino in modo di canzona nás omráčí krásou melodií a orchestr si dal záležet na velkorysém zvuku. Bylo to jako sledovat barevný širokoúhlý film, kde vás kvalitně „vytuněný“ zvuk obklopí ze všech stran a pohltí do svého příběhu. Člověk najednou zatoužil po neznámých krajinách, barevných dálkách, které Čajkovskij stvořil svou hudbou. Orchestre National du Capitole de Toulouse má rozhodně nejvíc sexy barvu ze všech těles, které jsem na letošním Pražském jaru slyšela.

Orchestre National du Capitole de Toulouse, Tugan Sochijev, Pražské jaro 3.6.2019 (foto © Zdeněk Chrapek)

Pizzikatové Scherzo bylo přesné a rychlé, vedlejší téma nesené výhradně dechovými nástroji vyznělo rozšafně a lehce. Finale začalo ohromujícím fortissimem a přineslo citaci lidové častušky v mnoha obměnách, vrcholící v závěru ve fantastickém tempu. Občas jsem si říkala, jestli je to ještě Čajkovskij, ten výtrysk zvuku, temperamentu a optimismu, který tomu dirigent Sochiev dává. Nadšené publikum si vyžádalo ještě dva přídavky, v nichž Sochiev přiznal i své divadelní preference: slyšeli jsme číslo z Louskáčka a pochod z Carmen. Byl to večer plný festivalového lesku a zážitků.

 

Mohlo by vás zajímat


3
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
GAMBETTI

Jářku, paní Barančicová, ať už měl orchestr, jak píšete, “rozhodně nejvíc SEXY barvu”, nebo “nejvíc SEXY zvuk”, mohla to bez tohoto poněkud nevkusného a nepatřičného hodnocení být celkem sexy recenze.

Vandal

Zastávám se paní Barančicové, také tak doma hodnotíme orchestry nebo díla. A tento orchestr takový zvuk skutečně měl, alespoň v dobách, kdy jej vedl “dědek Plason”, jak jsme mu doma s láskou říkali (a vyhledávali jeho nahrávky). Protože neznám profesionální hantýrku, neumím popsat, jak tento dojem vzniká, ale některé orchestry jej mají – třeba Le Concert d’Astree, abych byl aktuální. Vždyť o čem jiném hudba je, než o vyjádření pocitů, citů a vášní.

GAMBETTI

Soukromě též hodnotím orchestry a díla (často i velmi) expresivně a s použitím slov a přirovnání, kterých bych však veřejně jistě nepoužil, každopádně ne v recenzi předpokládající jistou odbornost a kritickou kvalitu. Titulek “Nejvíce sexy zvuk má Toulouse” mi přijde v daném kontextu nepatřičný a snad i málo vypovídající, chcete-li hloupý. Jinak máte samozřejmě pravdu, že Plasson vypiplal ONCT ke skvělým výkonům a k jedinečnému (možná dokonce sexy) zvuku! Jejich nahrávky jsou vynikající a je škoda, že s nimi do Prahy “dědek Plason” nepřijel, i když chápu, že je to už přece starší pán. A díky za tip s Le… Číst vice »