Někdejší eso baletu ND Praha Filip Veverka ve Švédsku

  1. 1
  2. 2

Poté, co roku 1996 absolvoval Taneční konzervatoř v Brně, nastoupil angažmá v baletu pražského Národního divadla. Velmi brzy tady na sebe upozornil svým temperamentem, mužným zjevem, rychle stoupající technickou jistotou i všestranností, která mu umožňovala bravurně zvládat jak klasický, tak i moderní repertoár. Už po roce svého působení v Praze získal Cenu Philip Morris pro začínajícího tanečníka, velmi brzy poté se stal jedním z předních sólistů baletu první scény. Pak ale přišlo něco, co jeho kolegy i nejednoho z návštěvníků překvapilo: Tento úspěšný a do předních rolí obsazovaný tanečník se rozhodl zkusit štěstí jinde.
V roce 2003 odešel do americké Oklahomy, do Tulsa ballet. Po dvou letech pak následoval Düsseldorf, kde vydržel až do loňského léta. Tehdy přišlo další, pro ty, co jeho zahraniční kariéru sledují, překvapivé rozhodnutí: Odchod do sboru Švédského královského baletu.

Letos dvaatřicetiletý tanečník Filip Veverka je teď hostem Opery Plus.

Nedá se mi to tím nezačít: Co vás to Filipe vůbec napadlo, odejít z místa sólisty düsseldorfského souboru do baletu Královské opery ve Stockholmu, kde máte smlouvu řadového tanečníka? Jaké byly ty hlavní důvody? Rozhodoval jste se dlouho? Jiné nabídky v té době nebyly?

To přímo nenapadlo mě, ale bylo to vynuceno situací, kdy Youri Vámos musel loni ukončit své dlouholeté působení v Düsseldorfu. Já měl sice možnost zůstat s novým šéfem Martinem Schlapferem, ale protože jeho představa, jakým směrem bude soubor směřovat, mě úplně nenadchla, rozhodl jsem se zkusit štěstí jinde. Volba Švédského královského baletu byla vlastně na doporučení několika lidí , kterým důvěřuji a na jejichž názor dám, takže i když jsem měl několik jiných nabídek, podepsal jsem nakonec smlouvu s Marcem Ribauem, šéfem zdejšího souboru. Sice do sboru, ale mám slíbené nějaké role a něco už jsem měl možnost si zatancovat, proto si nemůžu stěžovat.


Není vám líto těch velkých rolí, které jste jako sólista v Düsseldorfu dostával?

Kdybych měl litovat všeho, co bylo a už není, to bych se z toho zbláznil. Role přicházejí a odcházejí, nic netrvá věčně. Já se snažím spíš dívat dopředu a doufám, že mě pořád ještě čeká hezká a zajímavá práce. Samozřejmě bych si zase rád po letech skočil Petruchia ve Zkrocení zlé ženy nebo Spartaka a spoustu dalších . Kdyby nemusel skončit Youri v Düsseldorfu, mohl jsem tam pořád být a tančit v jeho baletech, ale to prostě neovlivníte. Teď si jenom říkám, že je lepší být ve velkém souboru s hezkým repertoárem, kde máte sice smlouvu řadového tanečníka, avšak dostáváte příležitosti a je tu možnost postupu, než být jako sólista někde, kde ty možnosti zas až takové nejsou.

A.Chačaturjan: Spartakus – Filip Veverka (Spartakus) a Suzanna Kaic (Varynia) – choreograf Y.Vámos (Düsseldorf)

P.I.Čajkovskij: Louskáček – F. Veverka a S. Kaic – choreograf Y.Vámos – Düsseldorf

S.Prokofjev: Romeo a Julie – závěrečná děkovačka – choreograf Y.Vámos (Düsseldorf)

Jak velký soubor ve Stockohlmu vůbec je? Jaký repertoár se tam vůbec hraje? A kolik představení měsíčně?
 
Švédský královský balet je čtvrtý nejstarší soubor na světě a má tedy dlouholetou tradici. Je nás tu asi 70 tanečníků a repertoár je namíchán z klasických dějových baletů a moderních složených večerů. Pro představu: Tuto sezonu uvádíme Coppélii, Louskáčka, Romea a Julii od MacMillana, Crankova Oněgina, Labutí jezero a dva složené večery s choreografiemi od Mats Eka, Nils Christie, Béjarta a dalších. Celkem něco přes 80 představení za rok.
 
Budete mít možnost ve vašem novém působišti poznat do budoucna osobně nějaké výrazné osobnosti současného baletu, jako byl třeba v Düsseldorfu Youri Vámos?
 
Náš soubor spolupracuje například právě s Mats Ekem, což je velice zajímavá a výrazná osobnost. Jeho choreografie už znají i diváci u nás. Petrovi Zuskovi se podařilo dostat jeho vynikající Carmen do Národního divadla. Myslím , že je to vůbec jeden z nejlepších současných moderních choreografů. Pamatuji si, když jsem před lety poprvé viděl na videu jeho Šípkovou Růženku, musel jsem si ji pak pouštět pořád dokola, protože mi to připadalo naprosto geniální. Tak na to se těším.
 
Jak vypadaly vaše první měsíce v novém angažmá? Co vás překvapilo v dobrém a co méně?

Sezona nám začínala v polovině srpna a já přijel pro jistotu už o týden dřív, abych měl čas si zařídit bydlení, různé dokumenty a stihl se trochu rozkoukat. Ono je to ze začátku vždycky trošku náročné. Jenom si zapamatovat, jak se jmenuje 70 lidí, dá zabrat. Plus zjistit, jak co funguje, kde je jaké studio, jak se zkouší. První měsíc jste jak Alenka v říši divů. Je to pro mě poprvé, co pracuji přímo v divadle . Celé zázemí, šatny a baletní sály jsou přímo v budově Opery, a tak máte možnost potkávat lidi i z orchestru a operní zpěváky. To je moc příjemné a dává to všemu takovou divadelní atmosféru. Jinou, než když má balet svoji vlastní budovu na zkoušky a do divadla chodí jenom na představení. Z negativních věcí snad jen to, že jeviště je tu šikmé a chvíli trvá, než si na to zvyknete. Máme kvůli tomu přizpůsobený jeden baletní sál, který je také trochu s kopce, a tam máme možnost si to vyzkoušet, abychom pak během představení nepadali do orchestřiště :-)

A.Glazunov: Raymonda – Filip Veverka (Jean de Brienne) a Zuzana Pokorná (Raymonda) -choreograf J.Grigorovič,M.Petipa – Národní divadlo Praha 2001

V.Kalabis: Outsider – choreograf M.Lipinský – Národní divadlo Praha 1999

Jak se vám zatím podařilo začlenit se do běžného repertoáru stockholmského souboru? A co vás čeká pro nejbližší měsíce?

  1. 1
  2. 2

Související články


Reakcí (2) “Někdejší eso baletu ND Praha Filip Veverka ve Švédsku

Napsat komentář