Někdo pěje, někdo bečí…

  1. 1
  2. 2

Může kritik napsat o zpěvákovi/ zpěvačce, že bečí? Že řve? Že by neměl/a být obsazován/a do Prodané nevěsty, protože pokaždé rozhodí sextet? To vše již bylo u nás publikováno (autorem jednoho hodnocení jsem já) a reakce na sebe nedaly čekat.

Od ledna do července 2008 vycházel na stránkách Harmonie seriál Zaprášená kritika, který sestavily Vlasta Reittererová, Dita Kopáčová Hradecká a Eva Hazdrová Kopecká. Setkávali jsme se s výňatky z kritik a článků více než sto let starých. Brali si dávní kritici servítky? Autorky tvrdí, že nikoli: „před takovými 150 lety… byli kritici odvážnější, ostřejší, jízlivější i náročnější.“ (lednové číslo).

A tak jsem se rozhodl několik výňatků z historických kritik ctěným čtenářům předložit, aby srovnali, čemu byli operní umělci (a hlavně zpěváci) vystaveni v minulosti. Budu citovat ze zmíněného seriálu a dále z kritik Smetanových a Shawových, které jsem narychlo vyhledal. Předesílám, že se s jmenovanými autory nechci nijak srovnávat, nesahám jim ani po kotníky. Soustředil jsem se pouze na některé výrazy, nikoli na detailnější argumentaci a rozbory – tak vycvičené uši a zrak, znalosti a dostatek místa v tisku by si někteří dnešní umělci přát snad ani neměli, volají-li po návratu časů, kdy je kritika neodbyla několika řádky.

  1. 1
  2. 2

Reakcí (20) “Někdo pěje, někdo bečí…

  1. Velice casto citim, ze v dnesni dobe se ocekava byt "politically correct" a uzivat neco jako "self-censorship" i pokud jde o banalni temata. Je to velmi patrne i v Kanade (kde ziju) a USA.

    Ano davam autorovi za pravdu, ze pred 100 let platilo vice "say it as it is".

    Dobre znamy vidensky kritik Eduard Hanslick (a prazsky rodak)se pustil s vervou mj. do Richarda Wagnera a Antona Brucknera, ktery z toho musel mit nejmene zaludecni vredy.

    Nemohu rici, zda Herr Hanslick zustal jen u nevybirave kritiky hudby jistych skladatelu, nebo mu zbyl cas a energie, aby se pustil do zpevaku.

    VT

  2. Hodně dobré pojednání. Kdyby ho pan Šimáček nabídl některému z politických deníků k otištění, asi by ho nechtěli. Proč asi. Ano žijeme sice ve svodbodné zemi, ale být neutrální a nevyčnívat se cení nejvíc. Skoro jako za totality. Takže mnohdy ten, kdo má jasný a vyhraněný názor, věci rozumí, má zkušenosti, si nedovolí publikovat nebo je pranýřován. Patrné je to i z toho, že vlastně nemáme fundované hudební kritiky. Ti, co se za ně považují, jimi opravdu nejsou a pokud s nimi polemizujete (lze-li to vůbec), zjistíte, že jejich znalosti souvislostí nebo to, čemu se říká "načtenost" jsou chabé. Mnohdy chabější, než u mnohých amatérů. Takže taková polemika je k ničemu. Proto se mi líbí třeba to, že na tenhle web píší lidé, kteří "načteno" nebo "nakoukáno" evidentně mají. Něco o hudbě a opeře vědí a k tomu mají jasný a vyhraněný názor. Rád si ho přečtu. Daleko raději, než nemastné-neslané odstavce o tom, že ten, či onen zpěvák svůj part zvládl se ctí… (od údajně renomovaných kritiků v údajně odborném hudebním tisku). Ještě jednou děkuji za tento článek. Je vidět, že se profilujete do solidního portálu, který nejenže zaujme, ale přináší i zamyšlení a hodnotu v informacích a hlavně jasný názor na věc. To je to, co dnešní hudební žurnalistika potřebuje nejvíc!
    Petr Khail

  3. Na otázku obsaženou v první větě tohoto článku nelze nenapsat nic jiného, než že by měl:-) U nás to platí dvojnásob. Kritici nechť odhlédnou od fanouškovského zamilování se do idolů a hodnotí. Prospěje to nejenom domácí operní produkci, ale hlavně fanouškům. Proto žádám kritiky nebojte se hodnotit! Nepaušalizujte třeba tak, že vše zahraniční je kvalitní a vše domácí špatné. Když Villazón nezvládne lyricky zazpívat Oněgina, je třeba to napsat, stejně tak jako pochválit Plachetku za dobrý výkon. To je to, co kritika musí dělat a proč má smysl. Stejně tak má smysl, aby kritika upozorňovala na kulturní poměry v ČR a nejenom v Divadelních novinách, ale zejména v celostátních denících. Tak, jak to bylo zvykem v dobách, o kterých se zmiňuje článek výše.
    Karin Černá

  4. Je to zajímavé, docela bych chtěla znát názor některého z dnešních kritiků. Kromě pana Hermanna a občas pana Roučka jsem skutečně vyhraněnou recenzi nebo takovou, ze které jsem měla pocit, že autor dílo skutečně dobře zná a má ho naposlouchané a ví o čem je v souvislostech hudebního vývoje řeč, nečetla. To platí zejména o jak já říkám "populárních" recenzentech typu paní Drápelové, Hrdinové či Jarolímkové… Mám takový námět, zkuste je oslovit a požádat o stanovisko. Třeba se dozvíme proč jsou recenze tak tendenční a v některých případech evidentně stranící tomu, kdo toho či onoho redaktora angažuje (V. Drápelová), či nesmyslně popisné (H. Jarolímková) nebo všeobecně pochvalné (R. Hrdinová). Za pokus by to stálo. Zajímavé by bylo i to, kdo z nich by měl odvahu se do debaty pustit :-)
    Míša

  5. Kritik-clovek ktory pise o tom ako by to robil,keby to vedel robit:-)))Vazeni…trosku sa skludnite.Volate po ostrej kritike?Ok.Ale nezamienajte si kritiku s urazanim.Kdo chce kritizovat nejaky vykon,nech najprv ovlada detajlne part,aby mohol posudit,co a ako zvladol,resp. nezvladol umelec.Pozor,nemam na mysli napocuvanie,ale seriozne studovanie partytury.Tak si to teda skuste.A potom si to este skuste aspon predstavit,ze by ste sa mali postavit pred naplneny obrovsky sal a odspievat to.Mozem vam garantovat,ze hned vas napadnu vludnejsie slova pri kritike nie moc vydareneho vykonu spevaka.A podme dalej.Noty vediet nestaci.Treba pocuvat tych naj dirigentov a spevakov,kt. vam vysvetlia ako a preco sa to ma alebo nema takto spievat.A myslim,ze si nezaskodi aj nieco skusit zaspievat,ked uz kritizujeme spev,aspon "Ach synku,synku" doma na oslave narodenin,ale solo!Som zvedavy,kdo z kritikov sucasnosti,ale aj minulosti bol natolko hudobne vzdelany a mal take skusenosti(teoreticke,ale aj prakticke),aby mohol bez servitky pluvat na niekoho urazky.Mylsim ze,ti,kt. tomu skutocne rozumeju,nemaju pri kritikach cas urazat,lebo sa venuju argumentom,preco to bolo dobre,alebo zle.A ze je to narocne a nie kazdy na to ma?Tak potom,ked uz nieco hodnotim a som laik,resp."cisto-teoretik",tak s velkou davkou pokory,prosim!Dakujem

  6. Rasto, to všechno, co píšete je sice pravda, ale kritika, jako literární a žurnalistický útvar je o něčem jiném, než si myslíte a píšete. Kritika nemá nic společného s urážením, ale měla by být velmi adresná, konkrétní. O té se tu bavíme. Hudebníci a pěvci, kteří jsou podrobování kritice se uměním živí. Takže nelze příliš brát ohledy na hrdinství faktu, že se zpěvák postaví před plný sál. V žurnalistice kritika nerovná se schopnost umět lépe to samé, abych mohl hodnotit. To je základní zcela pomýlený názor. Nelze přistoupit na tezi, že aby někdo mohl hodnotit (sportovní výkon, umělecký výkon, či jakýkoliv jiný profesionální výkon), musí danou aktivitu zvládat lépe. To neplatí a je to chybná interpretace. Nebo si snad myslíte, že divadelní či filmový kritik musí být vynikající herec nebo režisér formátu Stevena Spielberga? To je pomýlené.

  7. Rostislave, Khail má pravdu. Myšlenka, že kritik, píše o tom, co by dělal, kdyby to uměl, je nesmyslná a cítím v ní vztek kritizovaných. Já také zkritizuji svíčkovou v restauraci, i když ji uvařit neumím. vím ale, jak by měla chutnat. Jinak v ČT běžel pořad o kriticích, kde na konci všichni zazpívali, jak navrhujete… Lenka

  8. pre Khail:
    Skuste si este raz precitat,co som pisal.Ani slovko tam nie je o tom,ze by mal byt kritik lepsi v tom co kritizuje.Ale ako chce niekto hodnotit nieco co nepozna,alebo sa v tom vobec nevyzna???!!!Samozrejme,moze,ale hodnota toho je umerna jeho znalostiam v danej tematike.Potom sa to zvrhava len na sutaz,kdo vymysli lepsi bonmot.Asi budete suhlasit,ze hochstaplerov je vsade dost a v umeni obzvlast.Chodit do opery neznamena byt odbornik na nu.Vy by ste si trufli hodnotit fyzikalne teorie Einsteina?Asi nie.A ked tak,len potichu.Kazdy ma svoj nazor a moznost ho prezentovat.Ale ten,kdo sa nazyva kritik mal by byt odbornik v danej oblasti.A v opere to bude tazko niekdo,kdo nevie co je C,nepozna ako funguje hlas,co je to spevacka technika atd.Operny spev nie je ziadne lary-fary a to ze niekdo pocuje ked je nieco falosne,neznamena,ze sa vyzna v speve.Ano,kritika musi byt adresna a konkretna a este k tomu dodam,ze musi ist do hlbky a to bez dokonaleho poznania danej veci jednoducho nejde.Na vasu poslednu otazku vam odpovedam:samozrejme,ze nie,ale mal by vediet co je herectvo,rezia…Dam vam proti otazku…zaujimal by vas moj rozbor hokejoveho zapasu cesko-slovensko?Som sportovy fanusik,rad pozeram hokej,a sem tam aj na neho idem.Ked si myslite ze ano,tak vam ho poslem a ucte sa odo mna! :-)))
    P.S. Dufam ze to posledne zoberiete aj s tym usmevom

  9. Sice jsem si říkal, že nebudu komentovat vlastní články, ale už jsem to stejně jednou porušil…
    Kritik je možná ten, co kritizuje něco, co sám neumí, ale co když je jím právě Smetana? Ten snad partituru studoval uměl, pár jich napsal a do jisté doby i slyšel. Přesto (právě proto?) neváhal svůj názor vyjádřit jasně.
    Úmyslně jsem však tuto problematiku, co má kritik znát, vynechal, protože by text příliš nabyl a vybral jsem především ty kritiky, u kterých není větších pochyb o jejich znalostech. K tématu doporučuji např. Šaldu nebo právě Shawa. Ve výboru, který u nás ve slovenštině vyšel, je na toto téma několik zajímavých úvah z let 1890 – 1893, např. jak ho zastavil jakýsi pán na ulici a zeptal se ho: Rozumíte vy vlastně vůbec hudbě? (Okruh problematiky kritika, 15.2.1893)
    Pro Lenku a Rastislava: Hudební kritici tenkrát zazpívali Ovčáky :-)

  10. Rasto: No vidíte a já jsem vstával o půl šesté a docela rád bych slyšel váš názor na ten zápas :-)

    Možná se jen špatně chápeme. Já jsem nikde nevolal po tom, aby kritici uráželi hodnocené, ale po tom, aby byla kritika co nejprofesionálnější a vyhraněná, tak jak to ve stati je uvedeno na příkladech z historie. A vlastne, jste tím posledním komentářem se mnou v souladu, když píšete: …ten kdo sa nazyva kritik, mal by byt odbornik v danej oblasti…
    Mam pocit, ze jich veru nie je vela. A tam jsem mířil :-)

    ale to se nevylučuje s faktem, že ač až na výjimky recenze zde nejsou od profesionálních kritiků, pro mě mají hodnotu, protože mají názor a jsou většinou vyhraněné.

  11. Ano,suhlasim,nekompromisna kritika je potrebna.Ale podlozena vedomostami a argumentami.Ale napr. to co tu je uvedene z dielne G.B.Shawa povazujem skor za sikovne hranie sa so slovickami pre nejaky humoristicky casopis,co on vedel teda paradne.Zasmial som sa,ale…Aj ked som si vedomi,ze je to len vyber perliciek.
    No a zapas?Klasika :-)

  12. Tak se to tady velmi inteligentne rozjelo k me velke radosti a to je velmi dobre – bravo, keep it up!

    Z OperaPlus.cz se stava a must-read blog.

    Jsem na ceste na letisti (zatim v Montrealu), en route do Mnichova, kde se moc tesim v nedeli na pani Gruberovou v Roberto Devereux.
    Byla nejaka krika, abychom zustali u tematu? Ja jsem to objevil teprve nedavno, diky OperaPlus.cz

    Bude tam nekdo dalsi, kdo chodi na tento blog? Pokud ano, ozvete se. Mohu vam nabidnout drink v hotelu Hilton City. Zustavam do pondeli. As my luck often has it, Lufthansa pujde pry v pondeli do stavky a ja mam jeden jediny segment na LH (MUC-FRA), tak tam asi zustanu, nez me zachrani Mother Air Canada ve stredu. Uvidime. Skoda ze neni dalsi opera.

    Napiste jeste neco, podivam se pozdeji v Toronte .

    Good evening to all!

    VT

  13. Vsimam si, ze se na tomto blogu profiluje skupinka obdivovatelu operniho kritika Josefa Hermana (pravdepodobne se rekrutujici z jeho studentu).

    Rad bych podotknul, ze kreace Josefa Hermana nepokladam za vycnivajici nad ostatni vyplody operni kritiky v ceske kotline. Z mnoheho, co pan Herman napise, primo cpi unava a zaroven i pocit povinnosti, ze to musi napsat. Kdyz uz se rozhoupe k necemu bezprostrednejsimu, tak nikdy nejde primo k veci a temer vzdy to skonci pro neho typickym "okecavanim".

    Konecne si nemohu pomoci, ale nejde se zbavit pocitu, ze se pan Herman zakoukal do nemeckeho reziserismu, jehoz brylemi se diva na vse, o cem pise. Opera neni jenom (mnohdy uchylne) divadlo!

    Timto nikterak nechci kvality Josefa Hermana snizovat. Bezesporu patri mezi respectable (abych pouzil jeho slovnik) operni psavce u nas. Jeho neunavne cestovani po ceskych oblastnich scenach je obdivuhodne a pro budoucnost nedocenitelne. Akorat si nemyslim, ze by zde mel byt davan za vzor a ostatni jmena, ktera tu v diskusi padla, by mela by hanena.

  14. leonora3:
    Kritika ano, ale fundovana, odborna a nie s umyslem odrovnat a totalne sprevodit zo sveta! I tak to solisti a tvorcovia nemaju lahke a je to povolanie len pre zvlast odolnych!Keby sa niekdo vyjadroval verejne o mojej praci stylom, ako niekedy kritici pisu o solistoch, asi by to zabalila. Mozno so mnou nebudete suhlasit, ale i tak si myslim, ze v poslednej dobe sa i domaca kritika "humanizuje". Aspon ja to tak nazyvam a myslim, ze k opatrnosti kritikov prispievaju i blogy ako je tento a ine. I laik moze mat velmi fundovany nazor, a o danom obore moze vediet hodne. Nelutuje casu, penazi, namahy. Kto z kritikov by cestoval z Montrealu do Mnichova na jedno predstavenie, aby videl Editu Gruberovu v Robertovi Devereux s rizikom, ze sa jeho cesta predlzi vdaka strajkom, snehu (Vaclave Tome, neprajem vam to, ale mne sa to uz v zime stalo)
    a pod. Poznam i ludi od divadla a neviem, ci by som nasla medzi nimi niekoho s takym entuziazmom. Zato medzi nadsenymi amatermi by ich hned nasla niekolko (vcetne mna samej-:) -i ja mam objednany listok na Roberta v lete a dufam, ze sa E.Gruberova bude tesit dobremu zdraviu i vtedy).

    A viete co sa hovori: "Kto umi-umi, kto neumi-uci, a kto nedokaze ani to, tak ten pise kritiky:-)"
    Myslim ze na tom nieco je. K nazorom B.Smetanu, Saldu a G.B.Shawa jeden uryvok z druhej strany od Rudolfa Binga (ten o opere a divadle nieco vedel):
    "Psychologicky vzato nema kritik snadny zivot. Ke sve existenci potrebuje, aby nekdo neco vytvoril, a to uz samo o sobe je neuspokojive a frustrujici vedomi. Clovek se jen zridkakdy rozhoduje pro polani kritika, jako se napriklad rozhoduje pro zivotni drahu malire ci hudebniho skladatele. V deviti pripadech z deseti se kritikem stava nekdo, kdo sam neuspel jako tvurci umelec, je to tedy cinnost vyverajici z nezdaru. A jaka uz je lidska povaha, nejsnadneji si kritik udela dobre jmeno ostrymi kritikami- aby se proslavil dobrymi, musel by to byt velikan, zaniceny pro sve povolani. A velikanu je na svete vzdycky poskrovnu. Kritik prumerneho formatu si libuje v nestoudnych poznamkach, aby na sebe soustredil pozornost"….

  15. Leonora 3: Dobry den z Mnichova. Dobre som docestoval a tasim sa na to predstavenie. Len malickost: Som neni kritik, k tomu mam velmi, velmi daleko.

    Ano a tiez sa mi prihodilo, ze som nedosiel. Ked Eva Urbanova zpievala Turandot v Toronte, kvoli zimnej burke so bol 6 hodin na letisku a nakonec nic, osud nechcel, tak som to nevidel. A to bol zaplaceny aj hotel. Skoda 500 dolarov, ale ako pani U. povedalo: Bud rad, ze si nemal havariju s letadlom.

    Teraz dufam, ze pani Gruberova bude v dobrej forme zajtra vecer.

    Mali tu DVD s jej Lucreziou za 36 eur, teraz je dobry kurs na dolar, tak mam kupene aj to.

    VT

  16. Leonora3:
    VT, asi som sa se v predchadzajucichh riadkoch nevyjadrila dost srozumitelne. Samozrejme z vasich prispevkov viem, ze ste "enthusiastic opera fan and lover" a nie kritik. Dajte nam zpravu, aky byl Roberto Devereux a na co se mame v lete tesit. Doufam, ze niekedy v Mnichove stihneme i Lukreziou Borgiu s dalsim krajanom Pavlom Breslikom. Podla pocetnych ukazok na youtube dalsia paradna rola E. Gruberovej, posobiva i tym, ze je vekom vierohodnejsia i ked mne sa pacila i ako Zerbinetta, Lucia a Elvira, a to som ju v tychto roliach videla asi pred 2 az 5 rokmi. ( Minula seria Lukrezie v Mnichove sa hrala v case Oktoberfest a vsetky pre nas financne prijatelne hotely boli beznadejne obsadene).

  17. Leonora3, pocuvajte. Som v Mnichove a teraz odchadzam zo salonu Hilton. Vcera som kupil DVD s Lucrezia Borgia, co som pozeral na internete. Mme. Gruberova has reinvented herself again with Roberto Devereux and Lucrezia Borgia. Roberto uvidim zajtra, Lucrezia bude vo Viedni v octobri. To je jeste daleko. Dam vam vedet aky bol ten Roberto, moc sa tesim.

    V opere Slovensko-Cesko 1:0, v hokeji je to 0:1.

    VT

Napsat komentář