Někdo pěje, někdo bečí…

  1. 1
  2. 2

Může kritik napsat o zpěvákovi/ zpěvačce, že bečí? Že řve? Že by neměl/a být obsazován/a do Prodané nevěsty, protože pokaždé rozhodí sextet? To vše již bylo u nás publikováno (autorem jednoho hodnocení jsem já) a reakce na sebe nedaly čekat.

Od ledna do července 2008 vycházel na stránkách Harmonie seriál Zaprášená kritika, který sestavily Vlasta Reittererová, Dita Kopáčová Hradecká a Eva Hazdrová Kopecká. Setkávali jsme se s výňatky z kritik a článků více než sto let starých. Brali si dávní kritici servítky? Autorky tvrdí, že nikoli: „před takovými 150 lety… byli kritici odvážnější, ostřejší, jízlivější i náročnější.“ (lednové číslo).

A tak jsem se rozhodl několik výňatků z historických kritik ctěným čtenářům předložit, aby srovnali, čemu byli operní umělci (a hlavně zpěváci) vystaveni v minulosti. Budu citovat ze zmíněného seriálu a dále z kritik Smetanových a Shawových, které jsem narychlo vyhledal. Předesílám, že se s jmenovanými autory nechci nijak srovnávat, nesahám jim ani po kotníky. Soustředil jsem se pouze na některé výrazy, nikoli na detailnější argumentaci a rozbory – tak vycvičené uši a zrak, znalosti a dostatek místa v tisku by si někteří dnešní umělci přát snad ani neměli, volají-li po návratu časů, kdy je kritika neodbyla několika řádky.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
0 0 vote
Ohodnoťte článek
20 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments