Netrebko a Eyvazov: Dlouho očekávaný pár zazářil v Praze
Původně se měli na pódiu Smetanovy síně střídat tři pěvci, ale barytonista Elchin Azizov pro onemocnění musel odříct, což zamíchalo i s dramaturgií večera. Program běžel nakonec se značnými změnami bez pauzy. Anna Netrebko nás ale ani za těchto okolností neochudila o podívanou na dvoje šaty během večera: zelenou toaletu s flitry vyměnila v druhé části programu za ostře červené šaty – pocta operní divy barvám Vánoc.
Anna Netrebko je na uměleckém vrcholu, její na alikvóty bohatý hlas kraluje ve výškách a lahodí sytou potemnělou barvou ve středních polohách. Svým charisma připoutá pozornost publika od prvního taktu, a dokud stojí na pódiu, nedovolí zájmu opadnout ani na okamžik. Vkládá do svého zpěvu mimořádný cit, jako například v nádherném provedení Vissi d´arte z opery Tosca skladatele Giacoma Pucciniho, s pianissimy a závěrem do ztracena. A současně v každé árii probleskuje její ohromná energie a životní síla. Zatočí se, hodí vlečkou, zlostně zmačká dopis – v árii Nel di della vittoria io le incontrai – Vienni! T’affretta z opery Macbeth Giuseppe Verdiho. Oba s Yusifem Eyvazovem pojali své árie a duety hodně herecky, přecházeli na pódiu ze strany na stranu, k sobě a od sebe, jako na jevišti. Tančili a i na žhavý manželský polibek došlo – jako Otello a Desdemona ve Verdiho duetu Gia nella notte densa. V písni Luigiho Arditiho Il bacio (Polibek), plné bravurních koloratur se svůdně houpavým valčíkovým rytmem, vzala Netrebko do kola na chvíli i samotného dirigenta, na polibek už ale nedošlo.
Yusif Eyvazov je tenorista vybavený velkým sonorním hlasem. Stejně jako jeho partnerka nemá jakákoliv technická omezení, ve všech polohách je jeho hlas přesvědčivý a bez debat dominantní. Po této stránce získala Netrebko rovnocenného spoluhráče. Dosvědčili to například v Pucciniho duetu Rodolfa a Mimi O soave fanciulla z prvního dějství opery Bohéma, kdy oba protagonisté na konci odcházejí ze scény a své vrcholné „amor“ dozpívají ve výškách teprve v zákulisí. I z té dálky byli oba skvělí, silní a sladění. O něco méně mně oslovil Eyvazův výraz, který mi přišel stále stejně patetický, hlučný a až příliš soustředěný na vlastní výkon. Jeho zadržované dlouhé výšky, jimž se publikum rádo obdivuje, byly někdy na úkor hudby – například v Cavaradossiho slavné árii E lucevan le stelle z opery Tosca, provedené v hodně pomalém tempu, nebo poněkud „utahaná“, i když dynamicky dobře vygradovaná, píseň Torna a Surriento Ernesta de Curtise. Dále sólově zpíval také Manricovu árii Ah, se ben mio – Di quella pira z opery Trubadúr, s dramatickými pauzami, vzrušeným přednesem a tentokrát již s lépe volenými tempy. Curtisem také končila oficiální část programu – píseň Tu, ca nun chiagne!, kterou přednesli jako milostný duet.
Anna Netrebko složila poctu i domácímu autorovi Antonínu Dvořákovy přednesem jeho písně Když mne stará matka. Vedle krásného přednesu můžeme pochválit i její výslovnost, kde se naučila pro Rusy nezvyklou hlásku „H“ ve slově hrát.
Orchestr PKF – Prague Philharmonia jsme viděli v rozšířené symfonické sestavě, o které mám již delší dobu určité pochybnosti. Zdá se mi, že s větším počtem výpomocí jde kvalita komorní filharmonie dolů a ztrácí svou přesnost a výjimečnost. Slušná úroveň, spolehlivý doprovod, ale nic nad obvyklý pražský standard. Zde měl orchestr dva samostatné vstupy: Intermezzo z druhého dějství opery Fedora Umberta Giordana a předehru z opery Carmen George Bizeta. Bývá to příležitost pro dirigenta i hráče předvést se, ozdobit vokální program brilantním bonbónkem, kterou ale Michelangelo Mazza, dvorní dirigent Netrebko, tak docela nevyužil a zůstal jen u standardu orchestrální „vycpávky“.
Mezi přídavky obou pěvců se objevila Země úsměvů Franze Lehára: Tu che m’hai preso il cuor, Non ti scordar di me Ernesta de Curtise a jiskřivý duet Brindisi z opery Traviata Giuseppe Verdiho. Publikum se skvěle bavilo a spontánně začalo tleskat do rytmu. Zkrátka nálada jako na novoročním koncertě ve Vídni. Nakonec se oba pěvci i dirigent vzali za ruce a publiku popřáli zvoláním: „Happy New Year“.
Anna Netrebko & Yusif Eyvazov Opera gala
27. prosince 2021, 19:30 hodin
Obecní dům, Praha
Program:
Giuseppe Verdi: Gia nella notte densa, duet z opery Otello
Giuseppe Verdi: Nel di della vittoria io le incontrai – Vienni! T’affretta, árie z opery Macbeth
Giuseppe Verdi: Ah, se ben mio – Di quella pira, árie z opery Trubadúr
Umberto Giordano: Intermezzo z opera Fedora
Giacomo Puccini : Vissi d´ arte, árie z opery Tosca
Giacomo Puccini: E lucevan le stelle, árie z opery Tosca
Giacomo Puccini: O soave fanciulla, duet z opery Bohéma
Georges Bizet: Prelude z opery Carmen
Luigi Arditi: Il Baccio
Antonín Dvořák: Když mne stará matka, z cyklu Cigánské melodie, op. 55
Ernesto de Curtis: Torna a Surriento
Ernesto de Curtis: Tu, ca nun chiagne!
Přídavky:
Franz Lehár: Tu che m’hai preso il cuor, z operety Země úsměvů
Giuseppe Verdi – Brindisi, duet z opery Traviata
Ernesto de Curtis: Non ti scordar di me
Účinkující:
Anna Netrebko – soprán
Yusif Eyvazov – tenor
PKF – Prague Philharmonia
Michalangelo Mazza – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]