Netrebko a Eyvazov: Dlouho očekávaný pár zazářil v Praze

Nejslavnější operní pár současnosti – sopranistka Anna Netrebko a tenorista Yusif Eyvazov – konečně po mnoha odložených termínech dorazil do Prahy, aby 27. prosince 2021 pozvedl vánoční atmosféru slavnostním galavečerem v Obecním domě. Doprovodila je PKF – Prague Philharmonia s italským dirigentem Michelagelem Mazzou.

Yusif Eyvazov, Michelagelo Mazza, Anna Netrebko (zdroj Nachtigall Artists, foto Petr Dyrc)
Yusif Eyvazov, Michelagelo Mazza, Anna Netrebko (zdroj Nachtigall Artists, foto Petr Dyrc)

Původně se měli na pódiu Smetanovy síně střídat tři pěvci, ale barytonista Elchin Azizov pro onemocnění musel odříct, což zamíchalo i s dramaturgií večera. Program běžel nakonec se značnými změnami bez pauzy. Anna Netrebko nás ale ani za těchto okolností neochudila o podívanou na dvoje šaty během večera: zelenou toaletu s flitry vyměnila v druhé části programu za ostře červené šaty – pocta operní divy barvám Vánoc.

Anna Netrebko je na uměleckém vrcholu, její na alikvóty bohatý hlas kraluje ve výškách a lahodí sytou potemnělou barvou ve středních polohách. Svým charisma připoutá pozornost publika od prvního taktu, a dokud stojí na pódiu, nedovolí zájmu opadnout ani na okamžik. Vkládá do svého zpěvu mimořádný cit, jako například v nádherném provedení Vissi d´arte z opery Tosca skladatele Giacoma Pucciniho, s pianissimy a závěrem do ztracena. A současně v každé árii probleskuje její ohromná energie a životní síla. Zatočí se, hodí vlečkou, zlostně zmačká dopis – v árii Nel di della vittoria io le incontrai – Vienni! T’affretta z opery Macbeth Giuseppe Verdiho. Oba s Yusifem Eyvazovem pojali své árie a duety hodně herecky, přecházeli na pódiu ze strany na stranu, k sobě a od sebe, jako na jevišti. Tančili a i na žhavý manželský polibek došlo – jako Otello a Desdemona ve Verdiho duetu Gia nella notte densa. V písni Luigiho Arditiho Il bacio (Polibek), plné bravurních koloratur se svůdně houpavým valčíkovým rytmem, vzala Netrebko do kola na chvíli i samotného dirigenta, na polibek už ale nedošlo.

Anna Netrebko, Michelagelo Mazza (zdroj Nachtigall Artists, foto Petr Dyrc)
Anna Netrebko, Michelagelo Mazza (zdroj Nachtigall Artists, foto Petr Dyrc)

Yusif Eyvazov je tenorista vybavený velkým sonorním hlasem. Stejně jako jeho partnerka nemá jakákoliv technická omezení, ve všech polohách je jeho hlas přesvědčivý a bez debat dominantní. Po této stránce získala Netrebko rovnocenného spoluhráče. Dosvědčili to například v Pucciniho duetu Rodolfa a Mimi O soave fanciulla z prvního dějství opery Bohéma, kdy oba protagonisté na konci odcházejí ze scény a své vrcholné „amor“ dozpívají ve výškách teprve v zákulisí. I z té dálky byli oba skvělí, silní a sladění. O něco méně mně oslovil Eyvazův výraz, který mi přišel stále stejně patetický, hlučný a až příliš soustředěný na vlastní výkon. Jeho zadržované dlouhé výšky, jimž se publikum rádo obdivuje, byly někdy na úkor hudby – například v Cavaradossiho slavné árii E lucevan le stelle z opery Tosca, provedené v hodně pomalém tempu, nebo poněkud „utahaná“, i když dynamicky dobře vygradovaná, píseň Torna a Surriento Ernesta de Curtise. Dále sólově zpíval také Manricovu árii Ah, se ben mio – Di quella pira z opery Trubadúr, s dramatickými pauzami, vzrušeným přednesem a tentokrát již s lépe volenými tempy. Curtisem také končila oficiální část programu – píseň Tu, ca nun chiagne!, kterou přednesli jako milostný duet.

Anna Netrebko složila poctu i domácímu autorovi Antonínu Dvořákovy přednesem jeho písně Když mne stará matka. Vedle krásného přednesu můžeme pochválit i její výslovnost, kde se naučila pro Rusy nezvyklou hlásku „H“ ve slově hrát.

Orchestr PKF – Prague Philharmonia jsme viděli v rozšířené symfonické sestavě, o které mám již delší dobu určité pochybnosti. Zdá se mi, že s větším počtem výpomocí jde kvalita komorní filharmonie dolů a ztrácí svou přesnost a výjimečnost. Slušná úroveň, spolehlivý doprovod, ale nic nad obvyklý pražský standard. Zde měl orchestr dva samostatné vstupy: Intermezzo z druhého dějství opery Fedora Umberta Giordana a předehru z opery Carmen George Bizeta. Bývá to příležitost pro dirigenta i hráče předvést se, ozdobit vokální program brilantním bonbónkem, kterou ale Michelangelo Mazza, dvorní dirigent Netrebko, tak docela nevyužil a zůstal jen u standardu orchestrální „vycpávky“.

Anna Netrebko (zdroj Nachtigall Artists, foto Petr Dyrc)
Anna Netrebko (zdroj Nachtigall Artists, foto Petr Dyrc)

Mezi přídavky obou pěvců se objevila Země úsměvů Franze Lehára: Tu che m’hai preso il cuor, Non ti scordar di me Ernesta de Curtise a jiskřivý duet Brindisi z opery Traviata Giuseppe Verdiho. Publikum se skvěle bavilo a spontánně začalo tleskat do rytmu. Zkrátka nálada jako na novoročním koncertě ve Vídni. Nakonec se oba pěvci i dirigent vzali za ruce a publiku popřáli zvoláním: „Happy New Year“.

Anna Netrebko & Yusif Eyvazov Opera gala
27. prosince 2021, 19:30 hodin
Obecní dům, Praha

Program:
Giuseppe Verdi: Gia nella notte densa, duet z opery Otello
Giuseppe Verdi: Nel di della vittoria io le incontrai – Vienni! T’affretta, árie z opery Macbeth
Giuseppe Verdi: Ah, se ben mio – Di quella pira, árie z opery Trubadúr
Umberto Giordano: Intermezzo z opera Fedora
Giacomo Puccini : Vissi d´ arte, árie z opery Tosca
Giacomo Puccini: E lucevan le stelle, árie z opery Tosca
Giacomo Puccini: O soave fanciulla, duet z opery Bohéma
Georges Bizet: Prelude z opery Carmen
Luigi Arditi: Il Baccio
Antonín Dvořák: Když mne stará matka, z cyklu Cigánské melodie, op. 55
Ernesto de Curtis: Torna a Surriento
Ernesto de Curtis: Tu, ca nun chiagne!

Přídavky:
Franz Lehár: Tu che m’hai preso il cuor, z operety Země úsměvů
Giuseppe Verdi – Brindisi, duet z opery Traviata
Ernesto de Curtis: Non ti scordar di me

Účinkující:
Anna Netrebko – soprán
Yusif Eyvazov – tenor
PKF – Prague Philharmonia
Michalangelo Mazza – dirigent

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


4.5 4 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments