Nevěsta stále střídaná?

Spousta peněz se u nás promrhá v nekonečných premiérách těch samých titulů. Národní divadlo neustále inscenuje nové Prodané nevěsty, Rusalky, Její pastorkyně. Co peněz by se dalo ušetřit, kdyby se udělala jedna dobrá inscenace, která se dá obnovit i po deseti letech!

Povzdechl si před pár dny pan Eda na tomto webu, při psaní komentáře k tomu, co pro novou sezonu nabízí Opera v Curychu (celý text najdete zde). Podobných, neustále se opakujících nářků je u nás v posledních letech slyšet požehnaně. Jsou oprávněné? Muselo by tolik nových nastudování zmíněných Prodaných nevěst, Rusalek či Jejích pastorkyň skutečně být? Nedaly se ty dřívější hrát déle? S větším počtem repríz? Byla ta novější nastudování alespoň o trochu lepší než ta, která byla stažena? Do jaké míry v tom hraje roli (ne)kvalita inscenací a do jaké míry ctižádost nových operních šéfů? Bylo či nebylo to dřív v Národním divadle v tomto ohledu lepší?
Tady jsou fakta, bráno zhruba půlstoletí zpátky. Doba, po kterou se jednotlivé inscenace hrály, jejich dirigenti a režiséři, a také počty repríz:

Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta

1967-1971 – J.Krombholc, H.Thein – celkem 126 x
1971-1982 – J.Krombholc, P.Kočí – celkem 239 x
1982-1992 – Z.Košler, L.Štros – celkem 197 x
1992-1999 – B.Gregor, P.Šmok – celkem 155 x
1999-2004 – B.Kulínský, J.Průdek – celkem 84 x
2004-2007 – O.Dohnányi, J.Nekvasil – celkem 49 x
2008 -dosud – O.Lenárd, M.Švecová

Prodaná nevěsta 2004

Prodaná nevěsta 2008


Antonín Dvořák: Rusalka

1960-1991 – Z.Chalabala, V.Kašlík – celkem 642 x
1991-1997 – B.Gregor, N.Windisch-Spoerk – celkem 107 x
1998-2008 – J.Bělohlávek, A.Vaňáková – celkem 143 x
2009-dosud – J.Hrůša, J.Heřman

 

Rusalka 1991

Rusalka 2009

Leoš Janáček: Její pastorkyňa

1969-1975 – B.Gregor, H.Thein – celkem 61 x

1975 – 1982 – B.Gregor, P.Kočí – celkem 55 x
1983 – 1988 – B.Gregor, P.Kočí (obnoveno) – celkem 36 x
1997 – 2004 – J.Bělohlávek, J.Průdek – celkem 44 x
2005 – dosud – J.Kout, J.Nekvasil

Její pastorkyňa 1997

Její pastorkyňa 2005


Jaké jsou tedy odpovědi na výše zmíněné otázky? Má pan Eda pravdu?


zdroj: archiv ND Praha

Mohlo by vás zajímat


24
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
24 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Evan

Zajímavý článeček. Faktem zůstává, že rozumně hospodařící a uvažující operní domy tohle nedělají. Inscenace se buď hraje dlouhá léta nebo stáhne a je to (případně se po pár letech obnoví v té samé podobě a hraje dál). ND má problém také v tom, že obhospodařuje kromě opery činohru i balet a že není zřejmě úplně jednoduché drý´žet inscenaci ve fundusu a po pár letech ji vytáhnout. Možná by to ale šlo. Proč hrát Prodanou nevěstu nepřetržitě a ob jeden rok v nové inscenaci? Proč si nedat pauzu?

Anonymous

Vždy to je hlavně o tom, že nový šéf si chce ukojit ego a předvést novou inscenaci Prodané nevěsty. Ty se mnohdy (až na páně Dvořákovu s žejdlíky piva vznášejícími se na lanech) příliš neliší. Ale stojí nějakých pár milionů. Třeba WSO provozuje takzvaná znovuuvedení, což je po několika letech, kdy není daný titul na repertoáru, jeho oprášení. Přijde mi to zajímavé i úsporné. Ale to by ta Prodaná nevěsta musela být kvalitně udělaná. Nedávno dávali Její pastorkyňu (ještě od Žídka) v televizi. Kolik mezitím bylo nových (2,3)? Přitom tahle je určitě životaschopná a hratelná i nyní. Lubor

Pavel Šimáček

Všechny tři opery patří k nej (nejslavnějším, nejúspěšnějším…) operám daných skladatelů. Prodaná nevěsta a Rusalka spolehlivě zaplní divadlo, s Její pastorkyní je to, pravda, horší. ND také musí mít v programu něco od těchto gigantů, aby se dalo říct, že tam něco českého je, když už jde o Národní divadlo. Problém vidím spíš v tom, proč se tyto opery nově studují. Důvod je hlavně v jisté ješitnosti každého nového vedení. "Tak, teď jsme se dostali k veslu, tak si uděláme Prodanku" Současné vedení to tak víceméně před premiérou i otevřeně deklarovalo. Mělo by se ale přihlížet k jiným důvodům: je… Číst vice »

Pavel Šimáček

Jéé, Lubore, my se akorát minuli a přitom názorově setkali :-)

Anonymous

Pro Pavla: Omluva, to byla Průdkova :-) ne Žídkova JP. Jinak souhlas. Lubor

Anonymous

Jenom ještě k poslednímu vašemu odstavci: Být režisérem, dělal bych raději něco méně známého, co mě dává tvůrčí svobodu vyjádření nebo se tolik v ND neuvádí. To by mě asi bavilo víc. Ale připouštím, že to co píšete je relevantní. Když můžu sám sobě přidělit kšeft, tak proč ne zorvna Prodanku :-) Lubor

Janka

Proč se mezi roky 1971 až 81 hrála Prodaná nevěsta deset let a proč se teď hraje dvě sezóny a pak je nová? Odpověď je jasná. Inscenace nejsou kvalitní. Toscu ve Vídni hrají někdy od roku 1957!

Anonymous

Důvod obměn je zřejmý: pokud chcete dostat lidi do divadla – a chodí většinou stále titíž – musíte jim nabídnout něco nového. Kolikrát půjde Pražák na současnou Prodanku v ND za 900 Kč a víc? Dvakrát? A kolik let jste ochotni čekat na nové kvalitní ztvárnění, život lidský je krátký…Dělají to tak všechna divadla – když chtějí mít vysokou návštěvnost, musejí dělat hodně premiér. Nebo si v koprodukcích kupují inscenace z jiných divadel. Návraty ke starším inscenacím – no, někdy možná, z pietních důvodů, ale jinak by to byla retardace. Inscenační možnosti a technologie jdou dopředu mílovými kroky, proměňuje se… Číst vice »

Jan

Pro anonymního nade mnou: To co píšete dává sice zdánlivě smysl. Ale to je jen zdání. Proč obměňovat stále tytéž inscenace? Vždyť operní repertoár je neuvěřitelně široký. Proč nevynechat Prodanou nevěstu na tři roky z repertoáru a peníze na novou inscenaci Prodané utratit třeba za věci, které Praha nikdy neslyšela a pak se k té samé inscenaci na rok-dva vrátit? Vkus diváků se určtě proměňuje, ale dobrá inscenace vydrží i deset let. Přece neplatí, že chcete-li být úspěšným operním divadlem u publika, budete rok co rok nabízet novou Prodanou neěvstu. Úspěšným divadlem budete, když nabídnete dramaturgicky široký a co nejpestřejší… Číst vice »

Anonymous

Stále nové a nové Prodané nevěsty by mohl nahradit třeba Dalibor, co říkáte?

Anonymous

Nevím, jestli Dalibor (ten poslední se moc po inscenační stránce nezdařil). Ale určtě jsou stovky oper od v ND nehraných světových autorů. ND dluží Wagnerovi, Straussovi, Rossinimu, … mnoha a mnoha dalším.

Anonymous

Proč se vázat na domácí repertoár? Protože jde o Národní divadlo? To je nesmysl. Doba je taková, že tradicionalismus je out. Daleko lepší by bylo domácímu divákovi předvést to nejlepší ze světového repertoáru než to "nejlepší" od Smetany nebo Dvořáka stále dokola. Jinak to nedělají ani jiná operní divadla. Snaží se nabídnout co nejpestřejší repertoár, aby zaujala co nejširší skupinu publika. Od náročnějšího až po Traviatisty…

JáJa

To si mohou ale dovolit jen světové operní domy. Národní není světová operní scéna. Takže ji nezbývá, než lpět na tradicích. Navíc udělat Strausse místo Prodané nevěsty nepřiláká hojnost návštěvníků. Poslední Rúžová kavalír se vyprodával za 20, aby vůbec někdo přišel.

Pavel Šimáček

Tady asi trochu pozor, něco jiného je tradice a něco jiného domácí repertoár. Péči o českou hudbu má Národní (sic!) divadlo uloženu v nějakém dokumentu, snad ve statutu – nechce se mi to teď hledat :-) A tu Prodanku a Rusalku dvakrát do měsíce (skoro) vyprodáte, zájezdy, podniky, školy… Problém by byl třeba s Foersterovou Evou – tu bych např. rád slyšel a viděl. A mnoho jiných. Nijak ale nepolemizuji s tím, že se moc nehraje ani významná část světového repertoáru. Ale i s ním byl problém: Ve slevách se nenabízel jen Kavalír, ale i Tristan, Lady Macbeth, Lazebník… ale… Číst vice »

Anonymous

pro Pavla: Čím myslíte, že je ovlivněn fakt, že Rusalka nebo Prodaná nevěsta, dříve i Hubička jsou hledištěm pojmutelné a Strauss nebo Wagner ne? Podle mne je to právě tím, že ND nemá status dobrého světového operního domu a tím ani vzdělané a vychované publikum. Rozhodně dám přednost Wozzekovi nebo Tristanu a Isoldě před Prodanou nevěstou. A to nejenom proto, že jsou to hudebně hodnotnější díla. Ale mám už něco za sebou, operu mám rád a zajímam se o ní. Kdybych chodil ad hoc, vyberu si taky něco lehčího, možná Traviatu :-) Kdyby ale systematicky a dlouhodobě ND svým divákům… Číst vice »

Pavel Šimáček

To já bohužel nevím a nejsem si jist, že to někde (v divadle) vědí. Spokojí(me) se s konstatováním, že to tak je. Souhlasím s každým Vaším slovem – mimochodem, myslím, že první představení, které jsem v Drážďanech viděl, byl právě Život prostopášníka a jeli jsme konkrétně na něj.
Důležité je přesvědčit publikum, že se vyplatí jít i na něco jiného, věnovat těm titulům péči, pracovat na propagaci, víc se otevřít… Ale na to by snad měli mít nějaké pracovní síly, které se tím zabývají!?

Anonymous

Národní divaldo má pečovat o český operní repertoár, jelikož patří do "našeho národního, kulturního bohatství" a je to vše financováno státem. Na rozdíl od světových scén by mělo tvořit repertoár dle tohoto klíče. Kde jsou opery Ostrčila, Fibicha, Foerstra….dh

Eliška Milísek

To máte pravdu. Tihle skladatelé se nehrají už před dvacet let. Je to škoda. Fibich napsal krásné věci.

Anonymous

Nemyslím si, že je nezbytně nutné udržovat jakési národní tradice. A pokud ano, tak důsledně. Máme i jiné domácí operní skladatele a i jiná díla, která napsali pánové Dvořák a Smetana, než Prodanou nevěstu a Rusalku. Takže když ctít domácí operní tvorbu, tak v celém rozsahu. Ruml

Pavel Šimáček

Pane Rumle, o tom přeci mluvíme. Uvádí se Prodanka a Rusalka, takže si divadlo udělá čárku k péči o odkaz české hudby a hotovo. Zaplaťpámbu za Hry o Marii (teď Ariadnu – proč koncertně???), Makropulos a Káťu. Ale zas to nejsou tituly, které neznáme…

Anonymous

Vždyť to vidíte na fotkách. Proč by se nemohla hrát Její pastorkyňa z roku 1997? Proč ji nahrazovat?

Vlasta

Proč by se proboha nemohly dělat nové inscenace kmenového repertoáru? Mimochodem, Renee Fleming zahajovala svůj červnový koncert na berlínské Waldbuhne Dvořákem a Smetanou. Otázka spíš stojí, proč se musí tak měnit vedení ND (nebo ČF). Což je ovšem problém úplně jiné kategorie.

Anonymous

Myslím, že Prodaná nevěsta a Rusalka by měly být v repertoáru ND stále, protože to je krásná hudba, každému srozumitelná a i zahraniční návštěvníci by měli mít možnost tyto opery v Praze vidět, ale osobně se mi u těchto dvou oper příliš moderní výprava nelíbí. Rusalka je pohádka, Dvořákova hudba si zaslouží pohádkovou výpravu – aby rodiče mohli vzít na operu i děti a aby je to zaujalo (nemusí být každý rok nová), ta poslední inscenace Rusalky byla strašná.Samozřejmě záleží na tom, kdo zpívá a zda se umí při tom i vžít do postavy. Druhého Kecala jako byl pan Haken… Číst vice »

Anonymous

Když se chystala poslední premiéra Rusalky nebo Prodanky (teď nevím), tak média byla plná zpráv o tom, že je tradicí, že nové vedení divadla udělá tyto opery nově, aby se nové vedení představilo. No, a pokud se vedení divadla mění v krákých časových úsecích, budou se i v krátkých časových úsecích měnit tyto inscenace. Rozhodně se nedomnívám, že Rusalka je opera pro děti (už jen ta její délka…). Myslím, že takové Hoffmannky jsou známým titulem. V práci jsem kolegům pustil árii Olympie (je vtipná), abych někoho nalákal do divadla a pohořel jsem – všech přibližně 10 lidí mi řeklo, že… Číst vice »