Neznámá Martinů opera Den dobročinnosti na CD

Donedávna neznámá opera Bohuslava Martinů Den dobročinnosti má od začátku tohoto týdne i svou vůbec první nahrávku na CD. Nahrála ji Plzeňská filharmonie pod taktovkou dirigenta Milana Kaňáka v agentuře Arco Diva.

Nahrávání s Plzeňskou filharmonií a Pražským komorním sborem proběhlo od listopadu 2009 do začátku února 2010 a jak už to v případě takto rozsáhlých projektů bývá, nebylo jednoduché zkoordinovat všechny interprety, tělesa a dirigenta Milana Kaňáka, který je duchovním i praktickým otcem této nahrávky. Musím říci, že práce v Plzeňském rozhlase byla mimořádná,“ zdůraznil ředitel agentury Jiří Štilec.

Filharmonii agentura oslovila koncem dubna loňského roku a její ředitelku Lenku Kavalovou tím nadchla. „Jako velký přívrženec hudby Bohuslava Martinů jsem velmi ráda souhlasila. Vzhledem k velké finanční nákladnosti celého projektu jsme hledali řešení, jak se do projektu co nejkvalitněji a nejekonomičtěji pustit,“ popsala Lenka Kavalová. „Plzeňská filharmonie má uzavřenou barterovou smlouvu s Českým rozhlasem Plzeň. Na základě této smlouvy natáčí i jiné hodnotné tituly. Navrhla jsem panu Štilcovi oslovení právě plzeňského rozhlasu. Jsem přesvědčená, že maximální vstřícností všech stran a celého pracovního týmu vznikla úžasná nahrávka, která se stane trvalou hodnotou nejen v historickém kontextu. Nesmírně si vážím faktu, že na vzniku takto významného uměleckého počinu se mohla podílet právě Plzeňská filharmonie,“ dodala její ředitelka.

Vydávání velkých hudebních děl – zejména vokálně instrumentálních nebo hudebně dramatických – například oper, se vzhledem k mimořádným finančním nákladům bez spoluúčasti alespoň dvou institucí téměř neobejde. Dnes je taková praxe běžná i v zahraničí a poměrně významnou roli hrají rozhlasové instituce,“ vysvětlila spolupráci dramaturgyně Čro3 – stanice Vltava Dagmar Henžlíková. „Samy tyto instituce se věnují studiové nahrávací činnosti, mají vlastní týmy odborníků a potřebné technologické vybavení. Právě toto jsou položky, které mohou do spolupráce nabídnout. Dostane-li se v rozhlase vyrobená nahrávka kromě vlastního vysílání v podobě zvukového nosiče ještě mnoha dalším zájemcům, je to jen dobře,“ konstatovala Dagmar Henžlíková. „Plzeňská filharmonie, která byla původně rozhlasovým orchestrem, má k Českému rozhlasu stále velmi těsné vazby, které představuje pravidelná spolupráce reprezentovaná příležitostnými záznamy koncertu, ale zejména pravidelným studiovým natáčením titulů zadaných českým rozhlasem v každoročně dohodnutém objemu. Objevil-li se podnět realizovat první nahrávku opery Bohuslava Martinů právě ve dvouletí skladatelových jubileí (2009-2010) zastřešených nejen v tuzemsku, ale i v zahraničí oficiálním projektem „Martinů revisited“, o kladném rozhodnutí se tentokrát ani nepochybovalo. Český rozhlas plánuje premiérové uvedení nahrávky na stanici Vltava koncem letošního roku před 120. výročím skladatelova narození, které si připomeneme 8. prosince,“ připomněla dramaturgyně.

CD je v distribuci na celém světě a vzhledem ke světové premiéře díla tohoto českého velikána lze předpokládat, že o ně bude velký zájem.

Křest CD se konal toto pondělí ve Francouzském institutu v Praze.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments