Něžný i impresionistický Chopin Lukáše Vondráčka s FOKem
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2020/01/DSC_2925.jpg)
Mladý klavírista Lukáš Vondráček, který má za sebou úspěšný přerod z tzv. zázračného dítěte do dospělého, uvědomělého muzikanta, je stavěn mezi nejvýznamnější interprety mladé generace. Tento titul mu vynesla přední umístění v prestižních světových klavírních soutěžích, z nichž jistě nejvýznamnější je vítězství v soutěži královny Alžběty v Bruselu v roce 2016. Od té doby je značně vytížen na těch nejprestižnějších světových pódiích; v Česku paradoxně nekoncertuje tak často.
Na pozvání Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK však tentokrát vystoupil hned dvakrát za sebou, v prosinci (samostatný recitál) a v nyní lednu (jako sólista) – repríza koncertu 15. ledna se odehraje o den později –, a hned rozhýbal poklidné vody českého hudebního prostředí. Z jeho otevřeného dopisu, kde s výhradami poukazuje na úroveň české hudební žurnalistiky a proklamuje zrušení svých lednových koncertů, se stalo jedno z nejdiskutovanějších témat minulého roku. Bouřka se tedy přehnala nad naším rybníčkem (možná i s nějakými pozitivními důsledky) a Vondráček svého Chopina nakonec odehrál, protože, jak píše v úvodu programové brožury dnešního koncertu, „mou hlavní zodpovědností je sloužit Hudbě“.
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2020/01/DSC_2947.jpg)
Mou zodpovědností je zase „s pokorou a úctou“ okomentovat, co mé kritické ucho dnes večer v interpretovaném Chopinovi slyšelo. S potěšením naslouchalo emocemi překypujícím a zároveň dynamicky zdrženlivým úsekům (tak lichotícím Chopinově introvertní povaze), velice jemným a něžným, ale přesto až neuvěřitelně znělým pianissimům v „nokturnových“ melodiích, zbavených zbytečného sentimentu; bylo však zklamáno až impresionistickým pojetím některých částí. Zvláště rychlé pasáže, které Vondráček pojal ve většině případů jako „ševelení větru“ na pozadí (rozložené akordy v šestnáctinových notových hodnotách, nebo typické chopinovské „laufy“, ale místy se tento jev objevil i na koncích melodických frází), se vlivem akustiky sálu spolu s hojnějším použitím pedálu často pojily do jedné barevné skvrny, která postrádala přesné vyřčení jednotlivých tónů. Ty si pak posluchač, znalý tohoto Chopinova díla, musel jaksi domýšlet, což si v případě skladby vzniklé na konci dvacátých let 19. století zřejmě nepředstavíme jako žádoucí interpretační prvek. Pasáže, které hrál Vondráček bez pedálu, naopak vynikly neobvyklou a až dojemnou něžností (zvláště druhá věta), nebo naopak hravostí (třetí věta).
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2020/01/DSC_3029.jpg)
Zahraniční kritika někdy vytýká Lukáši Vondráčkovi přílišnou hru „na efekt“. I dnes jsme byli svědky častého hýbání s tempem jakožto prostředku, jak nechat vyniknout co největší brilantnost rychlých pasáží. Ale k formě sólového koncertu předvedení interpretových schopností do určité míry patří (vždyť i s tímto záměrem byly koncerty psány) a navíc – což je třeba na Vondráčkově interpretaci ocenit –, tento klavírista je za každých okolností svůj. Z jeho hry je znát (v rozumové rovině) promyšlenost a (v emocionální rovině) procítěnost, a přestože se posluchači nemusí zrovna líbit konkrétní použitý interpretační prvek (jako v mém případě například malé dynamické rozdíly na některých gradačních plochách nebo již zmíněná nedostatečná pregnantnost artikulace jednotlivých tónů), Vondráčkovi jeho pojetí věří. O tom svědčí i úspěch, který za svůj dnešní výkon sklidil; tleskající publikum utišil až přídavkem, jímž svým způsobem prodloužil charakter právě odeznělého koncertu, známým Nokturnem cis moll (op. posth).
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2020/01/DSC_2963.jpg)
Důstojným partnerem byl Vondráčkovi po celou dobu trvání Chopinova koncertu Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK (přestože v tomto díle hraje orchestr po většinu času pouze ryze doprovodnou roli). Antoni Wit zvolil zpočátku spíše rychlejší tempo a ostřejší dikci, čímž předznamenal, že se tentokrát nebudeme utápět v přílišné sentimentalitě, jak je tato první věta někdy interpretována; zároveň díky tomu poté vynikla křehká něžnost druhé věty.
Nezapomínejme však ani na zbytek provedeného programu pod taktovkou tohoto neskutečně vitálního šestasedmdesátiletého dirigenta. Už v úvodním Novákovi (symfonická báseň V Tatrách) posluchače oslnil obrovskou mírou energie, která se projevovala v neutuchajícím napětí jednotlivých hudebních frází i skladebného celku. Zvukomalebnost této kompozice, odkazující k tatranské majestátnosti z pohledu vášnivého turisty, podpořil někde vynášením jednotlivých nástrojových barev, jindy zase pospolitou zvukovostí masy orchestrálního zvuku. Jediná výtka směřuje k orchestru, zvláště k houslové sekci, která místy zaostávala za zbytkem osazenstva v přesnosti nástupů a souhře mezi jednotlivými hráči.
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2020/01/DSC_2878.jpg)
Pro Wita však byl hlavním bodem dnešního programu, jak se domnívám, Lutoslawského Koncert pro orchestr, se kterým sklidil (tedy ve spolupráci s Varšavskou filharmonií) již nespočet úspěchů. I dnes ukázal svou detailní propracovanost interpretace tohoto díla. Orchestr dokázal podnítit k vytvoření obrovské masy kompaktního zvuku, z něhož se postupně vynořovaly jednotlivé nástrojové sekce (zvláštní ocenění patří sekci „dřev“, jejíž jednotliví hráči zaujímali přesnými nástupy i ve složité struktuře a rychlých pasážích), až nás grandiózním až extatickým závěrem této skladby v bezpečí a s jistotou přenesl do cíle dnešního česko-polského večera.
LUKÁŠ VONDRÁČEK & CHOPIN
VÍTĚZSLAV NOVÁK: V Tatrách, symfonická báseň op. 26
FRYDERYK CHOPIN: Koncert pro klavír a orchestr č. 2 f moll op. 21
WITOLD LUTOSŁAWSKI: Koncert pro orchestr
Lukáš VONDRÁČEK | klavír
SYMFONICKÝ ORCHESTR HL. M. PRAHY FOK
Antoni WIT | dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]