Nominace na Ceny divadelní kritiky: Velvet Havel, Nová země, Gun-Brit Barkmin i Aleš Březina

Letošní předání Cen divadelní kritiky za rok 2014 (dříve Ceny Alfréda Radoka) proběhne v pátek 13. března ve 21 hodin po představení hry Velvet Havel Miloše Orsona Štědroně v Divadle Na zábradlí. A místo určené pro tuto událost nebylo vybráno náhodou – právě zmíněná inscenace byla nominována v šesti z osmi kategorií: ženský herecký výkon (Marie Spurná jako Olga Havlová), mužský herecký výkon (Miloslav König jako Václav Havel), nejlepší poprvé uvedená česká hra, scénografie roku, hudba roku a konečně celé Divadlo Na zábradlí v kategorii divadlo roku.Na otázku, zdali ho překvapilo zastoupení Divadla Na zábradlí ve všech kategoriích, odpověděl ředitel divadla Petr Štědroň: „Překvapilo mě to. Jsem samozřejmě nadmíru spokojený, že máme osm nominací z osmi kategorií. Moc si toho vážíme, je to původní inscenace původního textu, původního libreta a hudebního divadla, ale očekával bych také trochu větší reflexi prací Jana Mikoláška. Rozhodně nechci říct, že by Velvet Havel byla inscenace méně kvalitní, ale poslední inscenace Jana Mikoláška jako Cizinec nebo Požitkáři jsou opravdu výrazné a divadlo posouvají kousek dál.“

Ze světa opery zaujala kritiku představitelka Salome v inscenaci Národního divadla, německá sopranistka Gun-Brit Barkmin.Pod vedením režiséra Mariusze Trelińského a hudebním vedením Heiko Mathiase Förstera předvedla podle členů poroty výborný výkon, což dokazuje fakt, že se tato pěvkyně svým hereckým projevem probojovala na roveň výkonů činoherních. Režisér Treliński vyžaduje na zpěvácích filmové herectví a svůj rukopis zakládá mimo jiné na psychologii postav. Nedávno debutoval v Metropolitní opeře s Čajkovského Jolantou a Bartókovým Hradem knížete Modrovouse. Vedle Barkmin byli nominováni – Sylvie Krupanská jako Štěpánka Kiliánová v Havlíčkových Petrolejových lampách (Divadlo Petra Bezruče), Erika Stárková jako Maryša ve stejnojmenné hře Petra Bezruče (HaDivadlo Brno) a již výše zmíněná Marie Spurná coby Olga Havlová.

Jako hudba roku byla překvapivě označena zcela netradiční opera Aloise Háby Nová země, jejíž provedení proběhlo na prknech Národního divadla pod vedením Petra Kofroně. Tato opera byla uvedena ve světové premiéře po sedmdesáti osmi letech od svého vzniku a zpracovává netradiční téma – proces kolektivizace na Ukrajině ve třicátých letech dvacátého století.Vedle Hábovy opery byla v této kategorii vybrána hudba ke hře 1914 (Aleš Březina, Národní divadlo), Pustina (Pavel Zajíček, Studio Hrdinů Praha) z pera tandemu DG 307 (Pavel Zajíček, Ivan Bierhanzl, Tomáš Vtípil, Tomáš Schilla, Petr Fučík a Ivan Manolov). A samozřejmě byl nominován i Miloš Orson Štědroň za Velvet Havel.

V kategorii mužský herecký výkon byli nominováni – Michal Isteník v roli Čičikova (Gogol, Burešová, Otčenášek: Mrtvé duše, Městské divadlo Brno), Miloslav Maršálek v roli Lízala (Mrštíkové: Maryša, HaDivadlo Brno) a Miloslav König coby Václav Havel v inscenaci Velvet Havel.

Jako nejlepší inscenace roku 2014 byla vybrána Maryša bratří Mrštíků z HaDivadla Brno (režie: Lukáš Brutovský), hra O Beránkovi, který spadl z nebe Freda Rodriana, Víta Petřiny a kol. (režie: Michaela Homolová, Naivní divadlo Liberec) a Velvet Havel Miloše Orsona Štědroně (režie: Jan Frič).

Cenu „Divadlo roku“ může vyhrát HaDivadlo Brno, Městské divadlo Kladno, Studio Hrdinů Praha nebo Divadlo Na zábradlí Praha.Za nejlepší poprvé uvedenou českou hru roku 2014 byly označeny následující: Davida Drábka Velká mořská víla (Klicperovo divadlo Hradec Králové), Karla Steigerwalda Cena facky aneb Gottwaldovy boty (Slovácké divadlo Uherské hradiště) a již opět zmíněná inscenace Velvet Havel.

V kategorii scénografie roku byli vybráni: Marek Cpin (výprava; Mikulášek, Viceníková: Požitkáři, režie Jan Mikulášek, Divadlo Na zábradlí Praha), Martin Chocholoušek (scéna; Mnouchkinová: 1789 aneb Dokonalé štěstí, režie Vladimír Morávek, Národní divadlo Praha) a Eva Jiřikovská (výprava; Charms, Viceníková: Báby, režie Anna Petrželková, Divadlo Na zábradlí Praha).

Talentem roku se mohou stát režiséři Lukáš Brutovský či Anna Petrželková, nebo herci Martin Donutil či Marie Poulová.

V neoceňované kategorii „největší zážitek ze zahraničního divadla“ se na prvním místě umístila Janáčkova Jenůfa v režii Petera Konwitschneho (Opera Graz), která byla uvedena na čtvrtém mezinárodním divadelním a hudebním festivalu Janáček Brno.Vedle této inscenace zaujal první místo Shakespearův Hamlet (režie Jan Klata, Schauspielhaus Bochum) uvedený na dvaadvacátém ročníku mezinárodního festivalu Divadlo.

Letošnímu vyhlášení ceny předcházela kauza se Správní radou Nadačního fondu Cen Alfréda Radoka (NFCAR), která se rozhodla po dvaadvaceti letech skončit s jejich udílením (diskuze k tomuto tématu najdete zde).

Redakce časopisu Svět a divadlo ve snaze zachovat tuto tradici pozměnila název ankety na Ceny divadelní kritiky a zorganizovala skromnou vyhlašovací ceremonii s podporou Divadla Na zábradlí. Vstup na vyhlášení cen bude volný.

Foto Divadlo Na zábradlí, Ilona Sochorová, Hana Smejkalová, archiv

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na

Tak taneční umění zase ostrouhalo – už tradice – asi by se to mělo jmenovat “Čnoherní ceny” ( s vyjímkou Salome:-)… njn, tanec se holt oplatí dělat……