Norma? Můj hlas se vyvíjel jinam. Nejen o Netrebko v Operním kukátku
Žádná Norma s Annou Netrebko
Anna Netrebko v úterý 26. dubna 2016 oznámila, že musí odstoupit z produkce Belliniho Normy, která byla naplánována na podzimní měsíce 2016 v londýnské Covent Garden. Svoje rozhodnutí zdůvodnila tím, že part se již nehodí pro její hlas, který „se vyvíjel jiným směrem“.

Zpráva opravdu nepotěšila ani vedení londýnské první scény a ani dirigenta plánované produkce Antonia Pappana. Hudební ředitel Royal Opera Covent Garden Kasper Holten přijal její rozhodnutí s pochopením, ale samozřejmě byl velmi zklamán, jak poznamenal ve svém tiskovém prohlášení. V prohlášení, stejně jako dirigent Pappano (ten zprávu jen krátce komentoval vlastním prohlášením), věří v možnost další spolupráce se slavnou primadonou na jiných projektech.
Ostatně Londýn je na odmítnutí Anny Netrebko již trochu zvyklý, před dvěma léty slavná diva vrátila part Markétky z Gounodova Fausta z obdobných důvodů jako dnes obtížný part druidské kněžky. Antonio Pappano oznámil, že jméno náhradní pěvkyně bude sděleno veřejnosti záhy. Partnery v náročné produkci budou Joseph Calleja jako Pollione a Sonia Ganassi jako Adalgisa. Zkoušky na novou produkci začnou tohoto léta.
Je faktem, že hlas čtyřiačtyřicetileté Anny Netrebko ztmavl a samozřejmě trochu s postupujícím věkem ztrácí na koloraturní ohebnosti, protože to nikdy typický lehký koloraturní hlas ani nebyl. Ani vynikající hlasová technika, pokud není vhodný hlasový základ, vás nezachrání před velmi obtížnými pasážemi v Belliniho Normě, jakými jsou duety s Adalgisou s dlouhými běhy a mnoha ozdobami. Světově známá árie Casta diva oproti těmto duetům je méně obtížná a sopranistka ji interpretovala jak na koncertech, tak na nahrávce.
Pokud se týká možné náhradnice, na začátku roku 2016 zpívala Violettu v Covent Garden skvělá italská pěvkyně Maria Agresta, kterou jsme poznali na koncertu v Obecním domě začátkem roku (naši recenzi najdete zde). Normu zpívala s velkým úspěchem loňského prosince v Paříži. Právě Maria Agresta bude také zpívat v říjnu Normu v madridském Teatro Real. Ale je tu i řada dalších pěvkyň, které tuto roli mají v repertoáru. Dávno je pryč doba éry pocallasovské, kdy se roli bály pěvkyně zařadit, aby nemusely být srovnávány s jejím géniem. Mimo to part umožňuje dnes značně individuální přístupy (a to i díky časovému odstupu od vizionářské kreace právě Marie Callas), jak dokazují interpretace třeba Edity Gruberové nebo Cecilie Bartoli. Anna Netrebko takto na sebe dokázala upozornit, i když to asi nebyl její záměr. Její debut Elsy se kvapem blíží (19. květen 2016 v drážďanské opeře), takže ani načasování dvou zcela nových partií (navíc velmi náročných a rozdílných) by nebylo šťastné.
Simona Šaturová v Bruselu
Slovenská lyricko-koloraturní sopranistka Simona Šaturová pokračuje v úspěšné spolupráci s bruselskou operou. Po Sandrině v Mozartově opeře La finta giardiniera, Violettě, Servilii v Mozartově La clemenza di Tito a Gildě, se představí v roli Ismene v dalším Mozartově díle – opeře Mitridate, re di Ponto. Za řízení specialisty na starou hudbu – Christopha Rousseta vystoupí společně s Michaelem Spyresem (Mitridate), Lenneke Ruiten (Aspasia) a také s kontratenoristou Davidem Hansem v roli královského syna Farnaceho a dalšími známými pěvci. Sérii sedmi představení ve dnech 5. až 19. května nastudoval režisérský tandem Jean-Philippe Clarac & Olivier Deloeuil, kteří využijí v inscenaci i četné videoprojekce. Představení bude také přístupné díky live-streamu.
Dítě a kouzla v Českých Budějovicích
Kouzelná jednoaktová opera Maurice Ravela, skvost impresionistické hudby, se nachází ve finálních přípravách operního souboru v Českých Budějovicích. Premiéra se koná již 6. května 2016.

Režii nesnadného díla, která vyžaduje značnou dávku fantazie, zajišťuje režisérská dvojice SKUTR (Lukáš Trpišovský a Martin Kukučka), za spolupráce předních divadelních výtvarníků – Jakub Kopecký (scénografie) a Simona Rybáková (kostýmy). V úterý 3. května představí oba režiséři představení na odpolední tiskové konferenci. Hudebně dílo nastudoval Mario De Rose, argentinský dirigent (a také skladatel), který s operou v Českých Budějovicích pravidelně spolupracuje (včetně velmi úspěšné spolupráce s Josém Curou) a roku 2011 se stal šéfdirigentem a hudebním ředitelem místního souboru. V obsazení najdeme třeba také Olgu Jelínkovou nebo Veroniku Hoblovou, které alternují v trojroli Ohně/Princezny/Slavíka. Titul je vhodný pro děti i dospělé, vlastně všechny, kdo mají rádi fantazijní světy.
Vila Verdi v české premiéře
Úspěšná divadelní hra Christopha Klimkeho Vila Verdi, která vznikla na základě dokumentárního filmu Il Bacio di Tosca (Polibek Tosky; 1984) režiséra Daniela Schmida, bude v české premiéře uvedena v plzeňském Velkém divadle. Hra sleduje osudy a výpovědi slavných pěvců žijících v domově (Casa di Riposo per Musicisti) pro penzionované operní pěvce, který založil sám Giuseppe Verdi v roce 1896 a celý projekt je financován z jeho odkazu. Hlavní průvodkyní filmu byla slavná sopranistka Sara Scuderi (1906-1987) a ve filmu vystoupila také třeba legendární mezzosopranistka Giulietta Simionato. Německý režisér a dramatik Christoph Klimke použil námět Schmidova filmu a vytvořil pro berlínské Volksühne atraktivní hru, ve které se uplatní především starší generace činoherního souboru. V Plzni hru režíruje Natália Deáková a hlavní role nastudovali Jakub Zindulka, Apolena Veldová (také asistentka režie), Pavel Pavlovský, Monika Švábová, Vanda Šípová a třešničkou v obsazení je účast sopranistky Lilky Ročákové v roli bývalé pěvkyně Kateřiny Skolonské.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]