Norma nebo Jack Rozparovač? Diana Damrau zazpívá obojí

Další z odvážných projektů Nachtigall Artists spojil na pódiu mladého českého tenoristu Petra Nekorance, jehož umělecká kariéra v současnosti stoupá a obsazují jej významné evropské scény, s hvězdou Metropolitní opery a ozdobou mnoha světových divadelních domů, sopranistkou Dianou Damrau. Na koncertu 8. listopadu v Obecním domě je doprovázela PKF – Prague Philharmonia se slovenským dirigentem Rastislavem Štúrem.
Diana Damrau & Petr Nekoranec: Bell & Bel canto, 8. listopadu 2022, Obecní dům, Smetanova síň – Diana Damrau (foto Petr Dyrc)
Diana Damrau & Petr Nekoranec: Bell & Bel canto, 8. listopadu 2022, Obecní dům, Smetanova síň – Diana Damrau (foto Petr Dyrc)

Název koncertu Bell a Bel canto odkazoval na dvě roviny dramaturgie: mezi árie Belliniho a Donizettiho, vrcholných představitelů bel canta, se vklínila tvorba mladého britského autora Iaina Bella (1980), která momentálně s úspěchem dobývá světové operní scény. Autor se pražského koncertu osobně zúčastnil.

Diana Damrau & Petr Nekoranec: Bell & Bel canto, 8. listopadu 2022, Obecní dům, Smetanova síň – Rastislav Štúr (foto Petr Dyrc)
Diana Damrau & Petr Nekoranec: Bell & Bel canto, 8. listopadu 2022, Obecní dům, Smetanova síň – Rastislav Štúr (foto Petr Dyrc)

Program zahájil tenorista Petr Nekoranec árií Marcella Angelo casto e bel z Donizettiho opery Vévoda z Alby. Poté nám s Dianou Damrau předvedli hezký kus opery, ztvárněný i herecky, v duetu Edgarda a Lucie Sulla tomba che rinserra il tradito genitore z Lucie z Lamermooru. Byl to ohnivý, vášnivě provedený duet, s pláčem, klekáním na kolena a řadou emocí. Donizettiho blok pokračoval Ouverturou k opeře Anna Boleynová, v níž nechyběla lehká hravost a koketnost, ale v dramatičtějších částech orchestru chyběla razance a odvaha k větší dynamické gradaci. Na předehru navázala Diana Damrau árií Anny Boleynové Piangete voi?… Al dolce guidami castel natio. Začala v pianissimu, ve velmi jemných tónech, které nabíraly sílu se stoupající výškou melodie. Tyto silné kontrasty – téměř neslyšitelné tóny, a naopak ohromující forte u výšek – byly charakteristické pro celé vystoupení německé sopranistky. Dávají jejímu lahodně znělému zpěvu napětí, nepředvídatelnost a expresivitu. Naprosto fantastická byla její árie Casta Diva z Belliniho Normy v druhé polovině večera, jak její hlas v pianissimech lehounce vystoupal do výšek, a jak absolutní souznění měli s orchestrem. U obou pěvců působila PKF – Prague Philharmonia velmi empaticky, a i přes značné ztišení či náročnost partů je nikde nepřekrýval. Velký ohlas sklidil orchestr za předehru k Donu Pasqualovi, kde se předvedla řada hráčů v hezkých sólech.

Diana Damrau & Petr Nekoranec: Bell & Bel canto, 8. listopadu 2022, Obecní dům, Smetanova síň – Rastislav Štúr a Diana Damrau (foto Petr Dyrc)
Diana Damrau & Petr Nekoranec: Bell & Bel canto, 8. listopadu 2022, Obecní dům, Smetanova síň – Rastislav Štúr a Diana Damrau (foto Petr Dyrc)

Také Petr Nekoranec se vyznamenal v náročné vysoko posazené árii Artura A te, o cara z Belliniho Puritánů, velmi pěkně zvládl všechny nástrahy, skoky a výšky s vyrovnanými vokály, i vysoké cis. Mladý tenorista, který podával vždy vynikající výkony na poli starší hudby, baroka a klasicismu, kde se jeho světlý charakteristický hlas skvěle uplatňuje, prochází stále uměleckým rozvojem a rozšiřuje své ambice do italského romantického repertoáru. Někdy mu však pro triumfální vyznění árií zvláště ve vrcholech chybí síla (např. v Donizettiho árii Ernesta z opery Don Pasquale Povero Ernesto… Cercherò lontana terra), nicméně je vidět, že na sobě pracuje a jeho hlas sílí. Velmi citlivě a krásně vyzněl duet Noriny a Ernesta ze stejné opery Tornami a dir che m’ami, kdy se oba pěvci drželi za ruce, zpívali spolu tváří v tvář a jejich hlasy se rovnocenně doplňovaly.

Diana Damrau & Petr Nekoranec: Bell & Bel canto, 8. listopadu 2022, Obecní dům, Smetanova síň – Petr Nekoranec a Diana Damrau (foto Petr Dyrc)
Diana Damrau & Petr Nekoranec: Bell & Bel canto, 8. listopadu 2022, Obecní dům, Smetanova síň – Petr Nekoranec a Diana Damrau (foto Petr Dyrc)

Odvážným krokem dramaturgie bylo zařazení tří ukázek z oper Iaina Bella: A Harlot’s Progress, Jack Rozparovač a In Parenthesis. Náměty jsou vesměs depresivní, zabývají se rozpadem psýchy prostitutky nakažené syfilitidou, ženskými oběťmi londýnského vraha nebo vzpomínkami vojáka z 1. světové války. Ovšem je to rozdíl proti krvavým syžetům slavných oper z minulosti? Stěží. Diana Damrau přednesla náročné party s expresivitou téměř filmovou, viděli jsme smutek, frustraci, šílenství i prozření. Petr Nekoranec ztvárnil postavu vojína Johna Balla na stráži uprostřed noční hlídky, a vzal si na to jednoduché sportovní triko, zpíval vsedě na pódiu. Bellova hudba v atonálním stylu či v rozšířené tonalitě byla pro interprety náročná, avšak působivá, často se hlas vznáší v prázdnu či tvoří variace nad minimalisticky stálou základnou. Autor v orchestru využívá širokou paletu bicích nástrojů, gongy, umí efektně zacházet se zvukem tělesa, například rozjasněný gradující závěr vojínovy árie For all the fear in this dark night byl skutečnou apoteózou, jako když se nad hlubinou otevře cesta do nebe.

Diana Damrau & Petr Nekoranec: Bell & Bel canto, 8. listopadu 2022, Obecní dům, Smetanova síň – Petr Nekoranec (foto Petr Dyrc)
Diana Damrau & Petr Nekoranec: Bell & Bel canto, 8. listopadu 2022, Obecní dům, Smetanova síň – Petr Nekoranec (foto Petr Dyrc)

Diana Damrau předvedla během koncertu hned několik překvapivých proměn oděvu – střídala barevné šály a brože i blýskavé bolerko. Petr Nekoranec se zase ukázal jako pozorný muž, když kolegyni přinesl na árii zpívanou z not zapomenuté brýle, koncertní mistryni před vystoupením políbil ruku nebo donesl kytici autorovi při děkovačce. Jako by chtěli diváky odměnit za ty tematicky zatěžkané moderní kousky, snažili se pěvci odlehčit náladu různými žertíky, například Nekoranec zpíval árii Povero Ernesto, v níž s lítostí opouští domov, s ruksakem na zádech.

Diana Damrau & Petr Nekoranec: Bell & Bel canto, 8. listopadu 2022, Obecní dům, Smetanova síň – Diana Damrau a Petr Nekoranec (foto Petr Dyrc)
Diana Damrau & Petr Nekoranec: Bell & Bel canto, 8. listopadu 2022, Obecní dům, Smetanova síň – Diana Damrau a Petr Nekoranec (foto Petr Dyrc)

Prvním přídavkem po konci oficiálního programu byla Pucciniho árie z opery Gianni Schicchi, proslulá O mio babbino caro, kterou Diana Damrau zazpívala prostě dokonale, s dokonalými dynamickými oblouky a nuancemi. Petr Nekoranec zazpíval se sólovou harfou serenádu z Dona Pasquala Com’è gentil (harfa zde nahradila původně autorem psanou kytaru), a zpíval ji od harfy, z hloubi orchestru. Oblouk Smetanovy síně nad nimi zafungoval jako rezonanční skříň, a něžná intimní serenáda vyzněla akusticky velmi dobře. Postupně se k nim přidaly drnkáním i smyčce, a nakonec orchestr zastoupil i operní sbor a zazpívali si Donizettiho všichni. Pro diváky to bylo vtipné překvapení. Úsměvy v publiku vyvolal i komický duet Caro elisir z Donizettiho opery L’elisir d’amore, kdy si oba pěvci zahráli na manželskou hádku mezi podnapilým mužem s lahví vína pod kabátem a jeho nespokojenou ženou. Na dvojici pěvců bylo vidět, že si spolupráci náramně užívají. Také se koncert protáhl až do čtvrt na jedenáct! Ale byl to dobře a pestře naplněný čas.

Diana Damrau & Petr Nekoranec: Bell & Bel canto, 8. listopadu 2022, Obecní dům, Smetanova síň – Diana Damrau a Petr Nekoranec (foto Petr Dyrc)
Diana Damrau & Petr Nekoranec: Bell & Bel canto, 8. listopadu 2022, Obecní dům, Smetanova síň – Diana Damrau a Petr Nekoranec (foto Petr Dyrc)

Hodnocení autorky recenze: 80 %

Diana Damrau & Petr Nekoranec: Bell & Bel canto
8. listopadu 2022, 19:30 hodin
Obecní dům, Smetanova síň

Účinkující
Diana Damrau – soprán
Petr Nekoranec – tenor
PKF – Prague Philharmonia
Rastislav Štúr – dirigent

Program

  • Gaetano Donizetti (1797–1848)
    Inosservato penetrava… Angelo casto e bel (Marcello)
    Vévoda z Alby, 4. dějství
    Petr Nekoranec
  • Gaetano Donizetti (1797–1848)
    Sulla tomba che rinserra il tradito genitore (Edgardo & Lucia)
    Lucia z Lammermooru, 1. dějství
    Petr Nekoranec & Diana Damrau
  • Gaetano Donizetti (1797–1848)
    Anna Bolena, overture
  • Gaetano Donizetti (1797–1848)
    Piangete voi?… Al dolce guidami castel natio (Anna Bolena)
    Anna Bolena, 2. dějství
    Diana Damrau
  • Vincenzo Bellini (1801–1835)
    A te, o cara (Arturo)
    Puritáni, 1. dějství
    Petr Nekoranec
  • Iain Bell (*1980)
    Moll’s a’cold’ – scéna šílenství (Moll Hackabout)
    A Harlot’s Progress, 5. Scéna: Podkroví
    Diana Damrau
  • Iain Bell (*1980)
    No Tears… (Mary)
    Jack Rozparovač: Ženy ze čtvrti Whitechapel, 2. dějství
    Diana Damrau
  • Iain Bell (*1980)
    For all the fear in this dark night (John Ball)
    In Parenthesis, 1. dějství
    Petr Nekoranec
  • Vincenzo Bellini (1801–1835)
    Casta diva (Norma)
    Norma, 1. dějství
    Diana Damrau
  • Gaetano Donizetti (1797–1848)
    Don Pasquale, předehra
  • Gaetano Donizetti (1797–1848)
    Povero Ernesto… Cercherò lontana terra (Ernesto)
    Don Pasquale, 2. dějství
    Petr Nekoranec
  • Gaetano Donizetti (1797–1848)
    Quel guardo, il cavaliere… So anch’io la virtù magica (Norina)
    Don Pasquale, 1. dějství
    Diana Damrau
  • Gaetano Donizetti (1797–1848)
    Tornami a dir che m’ami (Norina & Ernesto)
    Don Pasquale, 3. dějství
    Diana Damrau & Petr Nekoranec
Diana Damrau & Petr Nekoranec: Bell & Bel canto, 8. listopadu 2022, Obecní dům, Smetanova síň – Petr Nekoranec, Diana Damrau a Rastislav Štúr (foto Petr Dyrc)
Diana Damrau & Petr Nekoranec: Bell & Bel canto, 8. listopadu 2022, Obecní dům, Smetanova síň – Petr Nekoranec, Diana Damrau a Rastislav Štúr (foto Petr Dyrc)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


4.6 10 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments