Nový film o Antonínu Dvořákovi
Americká herečka a producentka Lenora May přišla se záměrem natočit film pojednávající o pobytu Antonína Dvořáka ve Spillville (Iowa). Scénař vytvořil Craig Heller, nositel ceny Emmy za televizní tvorbu. Natáčení by mělo probíhat v létě či na podzim příštího roku a film by měl být dokončen v roce 2012, kdy by měl být představen na filmové přehlídce Mutual Inspiration, na jejímž financování se podílí i Česká republika. Podle Mayové mají filmaři zájem natáčet přímo v autentickém prostředí Spillville. Pro obsazení hlavní role se prý uvažuje o Tomu Hanksovi, Robinu Williamsovi nebo Jeffu Bridgesovi. Není úplně jasné, jak věrohodně bude film zobrazovat epizodu ze skladatelova života – přestože tvůrci deklarují, že bude založen na skutečných událostech, v anotaci filmu se uvádí, že Dvořák “trpící tvůrčí krizí přišel v létě 1893 do malého farmářského městečka Spillville v Iowě, zachránil město před zánikem a město zachránilo Dvořáka.” Ve skutečnosti samozřejmě nemůže být o žádné tvůrčí krizi řeč: jedná se o rok, ve kterém vznikla Novosvětská symfonie, „Americký“ kvartet a Smyčcový kvintet Es dur. Stejně tak je nesmyslné i tvrzení, že Dvořák zachránil Spillville před zánikem. Obec českých imigrantů měla těžké začátky dávno za sebou a v době skladatelova pobytu doslova rozkvétala. Film už má také své oficiální internetové stránky, zatím ve velmi skromné podobě:
Pomineme-li Amadea, který si – jak opakovaně deklaroval autor literární předlohy, dramatik Peter Shaffer i režisér Miloš Forman – nečinil ambice na zmapování skutečných faktů z Mozartova života, ale byl především podobenstvím o konfrontaci geniality s průměrností, život málokterého hudebního skladatele se dočkal umělecky kvalitního zpracování. Nejčastěji zřejmě filmaře inspirovala osobnost Ludwiga van Beethovena, ale ani v jednom případě nebyl výsledek příliš přesvědčivý, navzdory vynikajícím hercům, kteří ztvárnili titulní postavu (z poslední doby Gary Oldman nebo Ed Harris). Pozoruhodné snímky o hudebních tvůrcích průběžně natáčí kontroverzní britský režisér Ken Russel (Mahler, Milovníci hudby ad.), které však kvůli svému nízkému komerčnímu potenciálu nejsou u nás příliš známé.
Svého životopisného filmu „se dočkal“ i Bedřich Smetana (Z mého života – režie Václav Krška, 1955), jehož poplatnost době svého vzniku stěží zachraňuje jen skvělý Karl Höger v hlavní roli. Za nejzdařilejší životopis českého skladatele lze zřejmě považovat film Lev s bílou hřívou o Leoši Janáčkovi (režie Jaromil Jireš, 1986) opět s vynikajícím hlavním představitelem, Luďkem Munzarem. Co se týká Antonína Dvořáka, chystaný americký film nebude první, který se hodlá slavné osobnosti věnovat. V roce 1979 natočil František Vláčil film s názvem Koncert na konci léta, jehož hlavní osou je skladatelova práce na Requiem. Při vší úctě k uznávanému režisérovi tento jeho pozdní film nedosahuje úrovně předchozích opusů a scénář, který se poněkud uměle snaží na Dvořákův život naroubovat mozartovský mýtus o tajemném poslu, který si objedná mši za zemřelé, působí značně vykonstruovaným dojmem.
Na závěr ještě dodatek. Informace o chystaném americkém filmu se v českém mediálním prostoru objevila způsobem, který výmluvně dokládá dnešní obecné povědomí o skutečných uměleckých hodnotách, stejně jako o způsobu jejich prezentace. Článek na serveru Novinky.cz byl doplněn dvěma fotografiemi: Toma Hankse a Bedřicha Smetany.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]