Trojí standing ovation pro Adama Plachetku

Šestý ročník mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha pokračoval v úterý 17. září recitálem současného nejúspěšnějšího českého basbarytonisty Adama Plachetky, jehož jistě není potřeba čtenářům tohoto…

Perahia opět nezklamal

Ve čtvrtek se v pražském Rudolfinu uskutečnil jeden z posledních koncertů letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Monotematický večer, sestavený výhradně z děl Wolfganga Amadea…

Lorin Maazel: návrat legendy na Pražské jaro

Po dlouhých třiačtyřiceti letech se letos vrátil na pražskojarní koncertní pódium jeden z nejuznávanějších dirigentů současnosti, třiaosmdesátiletý Lorin Maazel. Umělec, kterého lze bez zaváhání označit…

Smetana na francouzský způsob

Letos to sice nebylo poprvé, kdy byl zahajovací koncert Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro svěřen zahraničnímu orchestru (vzpomeňme alespoň na kontroverzní vystoupení London Classical Players…

Mistrovské nahrávky: Kubelíkova Má vlast

V dnešním pokračování našeho volného cyklu se zaměříme na nahrávku, která má v kontextu interpretace české symfonické hudby skutečně mimořádné postavení a mnohými je považována…

Antonín Dvořák jako interpret (2)

Dirigent (1) Kořeny Dvořákova dirigentstvíMáme-li hodnotit Dvořáka jako dirigenta, je třeba se nejprve zaměřit na skladatelovo odborné vzdělání. Jeho základy nabyl zpočátku u Antonína Liehmanna…

Antonín Dvořák jako interpret (1)

Kulatá výročí narození či úmrtí významných osobností obvykle podněcují ke zvýšenému zájmu o jejich odkaz. V případě letošního jubilanta, Antonína Dvořáka, od jehož narození uplyne…

Opery Antonína Dvořáka VIII.: Dimitrij

„Byl to kus krušné práce, ještě nikdy jsem s takovou láskou a nadšením žádnou operu nepracoval.“Antonín Dvořák Žádná z Dvořákových oper neprošla tak komplikovanou a…

Opery Antonína Dvořáka VI: Vanda

",Vanda' byla hned prvním večerem velmi příznivě přijata; skladatel byl po každém jednání volán, úspěch byl zabezpečen – a přec se novinka ta nedočkala než…

Opery Antonína Dvořáka II: Alfred

„I když později ostře vyhraněná osobní nota Dvořákova ozve se v hudbě Alfreda jen slabými náběhy, skladatelova nevšední síla inspirační a také jeho bohatá fantasie…