O baletním streamu z Prahy a Ostravy aneb Nebýt jen taneční loutkou

  1. 1
  2. 2

Ostravský balet je proti pražskému sice o něco menší, nicméně tentokrát jej v cestě za divákem určitě předčil. Pořad Taste Ballet Ostrava! II (první díl bohužel autorku tohoto článku minul), které streamovalo Národní divadlo Moravskoslezské 27. března 2021 a režíroval Martin Svobodník, se ukázal jako dobrá možnost jak otevřít svět uměleckého tance širšímu publiku, které si i s různým vkusem může přijít na své.

Taste Ballet Ostrava (foto z natáčení Martin Straka)

V duchu svého názvu otevřela program doslova „hostina“. Úryvek z baletu Rossiniho karty choreografa Maura Bigonzettiho je bezpochyby zajímavý pohybově, scénograficky i rytmicky. Tanečníci sedí okolo stolu a k vyjadřování používají jen gesta, mimiku a horní polovinu těla, všichni v dokonalé synchronizaci. Takto zpracovaná jedna z Rossniho skladeb se stala dokonalým zahájením, kterému navíc kamerové zpracování přímo svědčí. Dokáže diváka trochu už apatického vůči monitoru počítače probrat a zaujmout. A kdyby si snad nebyl jistý tím, co vidí, provází ho pořadem sympatická moderátorská dvojice: členka souboru a tanečnice Anna Knollová, které sekunduje její otec, tanečník, choreograf a výtvarník Pavel Knolle. Jeho jakési polozainteresované vnímání celé akce a neformální projev je něco, co je určitě laickému diváku příjemné a odborníka neuráží.

Rossiniho karty – NDM 2019 (foto Serghei Gherciu)

Co máte raději, klasiku nebo modernu? V Ostravě mají na repertoáru oboje (stejně jako v Praze nebo v Brně). Ale v Ostravě, aby to bylo všem jasné, to servírují vedle sebe. Prosím, vyberte si! A tak i když odborník bez zaváhání kvituje současný tanec (ten ostravský tomu jen nahrává), ta malá holka ve mně sedí jako přikovaná v křesle u fragmentu pas de deux z 2. jednání Labutího jezera. Speciální úprava choreografie pro kameru zabodovala. Snímání z ptačí perspektivy má téměř magickou schopnost proměnit něco tak notoricky známého v zážitek, který vás může doprovázet po zbytek dne. Kdo by se rád nepodíval na Odettiny vzletné sissonnes, do kterých ji vynáší paže zamilovaného prince. Tklivě nostalgická Čajkovského hudba je nesmrtelná stejně jako bílé tutu labutích tanečnic. A i když 16 sboristek působí i na malém monitoru trochu provinčně, přesto to pro potřeby streamu jako celek funguje (nastudování fragmentu se ujal baletní mistr Gianvito Attimonelli).

ND moravskoslezské – Labutí jezero (foto Lukáš Kaboň)

Snivou náladu pozdního romantismu v programu vystřídala skoro až nečekaná syrovost současného tance. Fragment ze světově úspěšného baletu Consequence / Následky taktéž patří do titulu s názvem Rossiniho karty, nicméně tento tanec je na elektronickou hudbu Alvo Nota. Taneční slovník španělského choreografa Juanta Arquése je silový, dynamicky proměnlivý a emocionálně nabitý. Přímo pasuje k ostravskému tanečnímu temperamentu pod vedením šéfky baletu Lenky Dřímalové stejně jako téma díla o vztahu člověka, přírody a následcích, které si sebou jako lidstvo neseme s vývojem moderních technologií. Skvělá dramaturgická volba, skvělá taneční interpretace.

Závěr pořadu patřil ukázce z na podzim premiérovaného baletu Coppélia. Bezesporu originální neoklasicky formovaný taneční slovník choreografa Giorga Madia není jedinou věcí, která tento poslední romantický balet v ostravském provedení převádí do blíže neurčené současnosti. Choreograf nejen upravil libreto podle svých představ, ale zcela zásadně proměnil vizuální stránku baletu. Kostýmy rezignovaly na kýčovitou cukrovost a podporují čistotu linie v pohybu i vizuální estetice, scéna využívá jen vzdušnosti průhledného horizontu, žádné domy, žádné kulisy. Ukázka dala jasně najevo, že jde o zdůraznění komického prvku v tomto příběhu a že kdo má vizi, může zesoučasnit i romantickou hudbu a hlavně  vymanit se z provázků na kterých se vodí běžná očekávání. Škoda jen načasování, oproti ostatním fragmentům byla délka ukázky z Coppélie skoro dvakrát tak delší, což ne každý asi ocení.

Jak je vidět, do Ostravy se vyplatí zajet. Tak už aby to bylo možné.

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments