O opeře, ale i dětech a škole s Gustávem Beláčkem
S Gustávem Beláčkem jsme si povídali přes email, právě když zpíval v Čechách. Omlouval se, že mu český počítač automaticky opravuje slovenský pravopis. Omluvu za případné chyby ve slovenském textu proto přijměte i vy, opravovat slovenštinu jsme si totiž netroufli.
Máte dvě školou povinné děti. Myslíte, že povinná školní docházka dává dnešním mladým to, co by v oblasti hudby, kultury či estetického cítění měla?
Pozrel som si učebnicu hudobnej výchovy dcéry druháčky a syna ôsmaka. Knihy sú zostavené, putavo a logicky, s návaznosťou na výtvarné umenie a štýly. Potěšilo ma to. Otázkou ostáva či sa z nich aj učivo berie… Syn Denis ôsmak povedal, že „hudobka“ to všichni bereme jako oddych, uvolnenie. Ja na to, ze to je vyborny systém výučby, asi jako škola hrou. Hned ma vyviedol z omylu. Sme uz tak unaveny po ostatních predmetoch, ze oddychujeme pocas hudobnej, pripravujeme sa na dalsie tazke hodiny. Pochopil som a tazko bolo hned odpovedat. Hudobna vychova je vlastne oddychovka, dalsia přestávka, pocas ktorej si maximalne zaspievaju piesen, alebo vypocuju skladbu z klasiky… a aj tak sa předmět neznamkuje.
Jako citenie nasich deti „oznámkuje“ další život si nechcem představit. Toto je priestor pre polemiku, ale zakladna škola je od slova zaklad a ten by mal byt zakladom všeobecným. Viem, deti su zavalene ucivom, maju ho viac a viac. Specifikaci si ale každý vytvori na dalších stupních skol a tam sa bude pripravovat na jednotlive zamestnanie. Nechcem bagatelizovat, ale napr. okrem velkej a malej nasobilky, zopar mier a vah som v zivote nic z matematiky nepotreboval. A aj tak sa na to pouzivaju kalkulacky a PC. A po rokoch aj tak vacsinu matematiky zabudneme, iba ak nieco potrebujeme, alebo nase deti potřebuji pomoct při rieseni uloh, tak si to zopakujeme. Nase esteticke citeni, je synteza znalosti z poezie, prozy, výtvarného umenia, architektury, hudby atd. Synteza určitých všeobecných vedomosti a naseho vnutorneho JA, pocitu , vnemu a spatném reakcii, ktore si postupne budujeme. Ak škola, ale aj rodina ci společnost nedava v dolezitom obdobi skolopovinnej dochadzky mladym zaklad a takměř vůbec se nesnazi o vybudovanie estetického citenia, velmi tazko to v budoucnosti mlady clovek dozenie. Premrhavame vhodne obdobie kedy clovek je schopny prijimat nielen najviac informaci ale aj ked zacina byt v obdobi dospievania mimoriadne citlivy. V dnesnej době je velmi tazke navrhnut alternativu alebo doplnit a skorigovat mediami ponukané informacie a vzory pochybnej urovne a myslenia. Ak sa o to vsetci, cela spolocnost nebudeme pokusat, spatne sa nam to vypomsti. Nechcem zazit buducu výčitku mojich deti PRECO….
M.P.Musorgskij: Boris Godunov (Pimen – SND Bratislava)
V opeře bratislavského SND se šéfové střídají jeden za druhým, divadlo je navíc bez ředitele. Kde je podle vás chyba? A jaký dopad to má na samotnou práci operního souboru?
Mame povereného riaditela, pana Smolika. Situacia sa v posledních mesiacoch trochu stabilizovala, ale vyzaduje novy model. Ten by mal konecne priniest novy generalny raditel. Zatial vladne stav ocakavania. Nakolko stav ocakavania trva uz pridlho, stále este verim že coskoro skonci a nastane stav napredovania, cize smer cesty s vidinou ciela.
Netrufnem si presne pomenovat obsah modelu, no vzhladom na moje zahranicne zkušenosti, priority a moznosti tusim.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky