O PKF, platech muzikantů, Met i Anně Netrebko. Ptali jste se Emmanuela Villauma

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Hudební ředitel a šéfdirigent PKF – Prague Philharmonia Emmanuel Villaume odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus
Emmanuel Villaume (zdroj PKF / foto © David Christian Lichtag)

 

Dobrý den, pane šéfdirigente, rádi chodíme na vaše pražské koncerty, myslím, že kvalita PKF se pod vaším vedením hodně zvedla! Neměl byste chuť také nastudovat nějakou operní inscenaci v pražském Národním divadle? Přijal byste takovou nabídku? (Řezníčková)

Zatím jsem se na žádnou pražskou operu nedostal. Kdykoliv přijedu do Prahy, jsem tu kvůli zkouškám s orchestrem, koncertům a schůzkám s týmem nebo se sponzory. Nicméně bych rád někdy zašel do Národního divadla, tedy spíš bych opravdu měl!

Opera je neskutečně časově náročná, v jakémkoliv operním domě potřebujete více než měsíc na nazkoušení nové inscenace. Příští čtyři roky mám diář úplně nabitý, takže nic podobného neplánuji, ačkoliv bych se do takového projektu pustil velice rád.

Dobrý den, zajímaly by mě vaše dojmy z inscenace Tosky, kterou jste dirigoval na záskok v Metropolitní opeře, a také co si myslíte o suspendování Jamese Levina. Děkuji (P. Šimánek)

O odvolání Jamese Levina jako takovém se nemohu vyjadřovat. Ať se na to díváte z jakéhokoliv pohledu, je to smutný příběh a pro Met i celý její tým to bylo opravdu těžké období. Nyní se kormidla ujal Yannick Nézet-Séguin a přinesl do souboru novou energii. Met je jedinečný chrám hudby, v mnoha ohledech nejvýznamnější operní dům na americkém kontinentu, pro některé i na celém světě.

Při zkoušení Tosky jsme se přes ten skandál velmi rychle přenesli a ponořili se do intenzivního zkoušení. S Davidem McVicarem spolupracuji opravdu rád, opeře rozumí tak jako svého času Jean-Pierre Ponnelle, jeho přístup charakterizuje originální a velmi hluboké porozumění pro složitá a občas těžko odhalitelná propojení mezi libretem a hudbou. Naše Tosca je velkolepou podívanou s úchvatnými kostýmy. Občas si připadáte, jako byste se ocitli ve 3D verzi obrazu jednoho ze starých holandských mistrů. Někteří lidé nám vyčítali, že se vracíme k původní Zeffirelliho Tosce, tak to ale není. David se prostě vrací k původním, konkrétním místům, do nichž je opera zasazená, a chápe náznaky v libretu způsobem mnohdy ještě nápaditějším a věrnějším než Zeffirelli. Nezajímají ho velkolepé nebo líbivé věci jen proto, že mají úspěch. David prostě vytváří to správné prostředí pro co nejpůsobivější a nejsilnější nové zpracování tohoto klasického mistrovského díla. Vyloženě mě těšilo, že jsem spolu s ním mohl čelit nástrahám této opery a snažit se najít odpovědi na některé nezodpovězené otázky, jimiž je opředena.

S orchestrem i sborem Metropolitní opery pracuji opravdu rád, dosud jsem s nimi vytvořil sedm inscenací. Vždy se na sebe okamžitě napojíme a díky tomuto souznění se nám vždy velmi rychle daří ponořit se zcela do podstaty hudby. Je to velmi flexibilní orchestr s hlubokým porozuměním pro hudbu, schopný se rychle přizpůsobit jakémukoliv impulzu ze scény a ihned zhmotnit jakýkoliv poetický záměr nebo náladu dirigenta. Kromě toho byli všichni odhodláni ukázat světu, čeho jsou schopni za daných okolností dosáhnout.

Dirigovat Tosku v rámci prestižního novoročního galakoncertu byla nejenom obrovská pocta, ale také veliký tlak… Ten večer měl ohromný úspěch, diváci mnohokrát přerušili program a nadšeně aplaudovali vestoje. Jeden z hudebníků mi řekl, že se opět cítil jako při některých představeních před mnoha lety. Po prvním uvedení a v průběhu dalších představení jsme Tosku stále vybrušovali, až byla připravena pro světové publikum, které ji mohlo sledovat prostřednictvím HD přenosu. Právě přenosy do kin měly velmi pozitivní ohlasy.

Dobrý deň, pán dirigent, prečo ste vymenili Bratislavu za Prahu? (Radoslav)

S kolegy v Bratislavě jsem prožil nádherných sedm let. Mám pocit, že jsme celou tu dobu společně rostli a rozvíjeli se. Každá vzpomínka na kterýkoliv z bratislavských koncertů je mi velmi drahá. I když jsme asi mohli spolupráci ještě o pár let prodloužit, rozhodně je vždy lepší odejít příliš brzy než příliš pozdě! Spolupráce s PKF – Prague Philharmonia mi teď více vyhovuje i časově, pražská sezona je kratší a s orchestrem můžeme častěji jezdit na zájezdy. Stále se do Bratislavy rád vracím a mám tam v budoucnu domluvené další projekty.

Co zajímavého chystáte s PKF v příští sezoně? Jaký repertoár podle vás orchestru nejvíc sedí? (Turečkovi, Praha)

Máme před sebou opravdu zajímavou sezonu. Brzy se o našich plánech dozvíte více, ale zatím vám nic konkrétního prozradit nemohu. Věřím, že zklamaní nebudete.

Ešte stále pôsobíte ako hudobný riaditeľ Opery v Dallase? Ak áno, ako často tam vystupujete? (Honzo)

Každý rok dělám v Dallasu tři opery, vždy v průběhu asi čtyř měsíců. Hraji tam také důležitou roli při sestavování programu, výběru účinkujících a jednání se sponzory. Je to úchvatné město a lidé jsou na něj velmi hrdí, což se také promítá do významné podpory umění.

Po zbytek roku, když zrovna nejsem v Praze ani v Dallasu, spolupracuji jako hostující dirigent s různými orchestry a operními domy. Všechny takové zkušenosti mě obohacují a věřím, že mi také pomáhají při práci šéfdirigenta PKF – Prague Philharmonia, ať už je to díky kontaktům, které nasbírám, nebo díky hlubšímu pochopení mé práce v umění.

Dobrý den, pane Villaume, co si myslíte o úrovni operních scén v Čechách? Jaká představení jste tu viděl a jak se vám líbila? (Jindřich Bezdíček)

V České republice je obrovský potenciál, velké bohatství hudebních talentů a pochází odsud výjimeční zpěváci. České pěvce sleduji a mnohé z nich jsem slyšel – ať už naživo, nebo prostřednictvím nahrávek. Pražské Národní divadlo i brněnská opera mají ve světě skvělou pověst a je proč být na ně a na tradice, které reprezentují, hrdý.

Emmanuel Villaume (zdroj PKF / foto © David Christian Lichtag)

Dobrý den, pane dirigente, určitě už máte přehled i přes další orchestry. V čem je podle vás PKF specifická a v čem jsou její hlavní přednosti? (Pechan, Praha)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na