O taneční kritice (4): Síla v mnohosti a infiltrace zvenčí; o postavení tanečního umění
Síla v mnohosti
V umělecké kritice důvěřuji toleranci a mnohosti. Nemyslím si, že je žádoucí, aby se celá taneční a publicistické obec shodla na jedné podobě taneční kritiky, spíše na určitém etickém a profesním rámci. Mezi úspěšnými autory vyrostou vždy individuality, které se budou odlišovat i rozcházet v názorech. Stále je tu ještě problém směšování pojmů recenze a kritika, ale můžeme se na problém podívat také tak, že každý hodnoticí soud pronesený veřejně je kritikou, ze samotného významu toho slova, a že rozdíl je jen v hloubce, do které píšící publicista chce zajít. Jisté zásady univerzálně platné by jistě bylo možné zformulovat. Například požadavek na nestrannost a nepředpojatost, dodržování zásad publicistické tvorby (viz první článek v sérii o názorové žurnalistice), sebevzdělávání a aktivní kultivace vlastního projevu – a to se zatím bavíme pouze o psané kritice, ale musíme si uvědomit, že dříve nebo později nás dožene trend audiovizuálních médií a že budeme stále více nuceni pracovat s jejich formami, bude to nevyhnutelné i v prostředí internetu. To je velká výzva do budoucna a časem se i pro audiovizuální formu recenze jistě ustálí nějaký rámec.
V mnohém se ale vždy budeme odlišovat. Každý z autorů, kteří vykonávají kritickou, recenzentskou činnost, má na mysli jiného adresáta a jiné poslání, a zde myslím ke shodě nedochází, ale ani to není zapotřebí: pro někoho je nejdůležitější čtenář/divák, někdo chce více psát pro umělce a jít cestou zpětné vazby pro něj, někdo má více na zřeteli, že se kritika stává nástrojem vývoje tanečního oboru i historickým zdrojem, na jehož základě bude jednou naše taneční současnost popisována. A z toho intuitivně vycházejí i tendence v samotné publicistice: jeden autor bude mít sklon spíše popisovat, aby pro budoucnost zůstalo zachováno, jak dílo vypadalo a emocionálně působilo; jiný se je bude snažit spíše interpretovat a pomáhat divákovi s jeho „čtením“; někdo bude spíše polemizovat s tvůrcem díla a jeho záměry. Vliv má i vzdělání v jiných oborech, ze kterých se kritici rekrutují – jiný způsob práce si přinese historik, jiný sociolog, jiný novinář a mediální analytik, jiný zase umělec. Věřím, že podstatnější než se snažit vybrat jeden způsob jako jediný možný a správný, je pěstování sebevědomí členů kritické obce, kteří by si měli za svým přístupem k ní dokázat stát a současně také respektovat druhé s jejich metodami, když jsou odlišné.
Jen publicisté vědomí si sami sebe, svých postojů, svého zázemí a současně otevření budou mít pak také uznání tanečníků. Zatím jsme v tomto směru spíše terči odmítání a zpochybňování naší vlastní činnosti. Promítá se sem ale frustrace celého oboru, protože umělci taneční sféry jsou stále v porovnání s hudebníky, pěvci či činoherci skupinou, která má nejmenší mediální prostor a nejmenší společenské uznání. Volání po pozitivním PR či jakési formě lobbingu je také na místě, ale nemělo by se přeci jen směšovat s prací publicistů. Je třeba pracovat ve všech směrech zároveň, ale ani vědomí, že tanečníci jsou „ohroženým druhem“, nesmí vést k přehnané shovívavosti a zavírání očí nad tím, když se někteří tvůrci točí v bludném kruhu a objevují dávno objevené.
V diskusích minulé sezony, ať už se odehrávaly na setkáních a na konferencích nebo v komentářích na internetu, kde leckdo i využívá výhody anonymity, se objevují témata, která by jistě „nadzvedla“ ze židle i Emanuela Siblíka s jeho stoickou jemnocitností. Dovolím si k tomu pár poznámek osobních.
Proč taneční publicistika potřebuje členy z jiných oborů
Evergreenem diskusí je názor, že o tanci by měli psát pouze tanečníci. V literatuře takový rozpor nevzniká, protože být literátem a kritikem současně je a bylo běžné. Praktický důvod, proč je to v tanci tak obtížné, zmíním později, ale nejdříve chci poukázat na jedno – taneční obec je uzavřená skupina, která žije ve vlastním vesmíru a její izolovanost je samotnému oboru nebezpečná. Vidím v tom i příčinu, proč tak často narazím na zaujatost proti někomu, kdo přichází „zvenčí“ se zájmem o tanec, a je zpochybňovaná vůbec možnost, aby se mu začal profesně věnovat, byť jen v rovině teorie. Jako kdyby zabývat se tancem bylo výlučnou výsadou jedné jediné skupiny.
Samozřejmě, pokud by se tanečníci spojili a iniciovali například změnu, na jejímž základě by bylo zakázáno studovat na HAMU a dalších vysokých školách komukoli, kdo nemá konzervatoř a jevištní praxi, tak kromě toho, že je to opodstatněný požadavek jen pro budoucí pedagogy, ale u teoretiků důvody postrádá a byla by to naprostá diskriminace, stát by se to asi mohlo. Nicméně nikdo by stejně nemohl zakázat publicistům, novinářům, o tanci psát. A recenzovat jej. Protože mimochodem, taneční profese ani publicistická profese nejsou vázané živnosti a nemají žádné zákonem stanovené podmínky, které by určovaly, že je někdo provozovat nesmí. Proto by mělo být v zájmu tanečníků naopak studium teorie a historie zájemcům z jiných oborů usnadnit a podpořit je v něm.
Za druhé, pokud mezi sebou tanečníci přijmou teoretiky z jiných oborů, pomáhá jim to dostat se právě z té izolace, ve které jsou vychováváni už od dětství. Interdisciplinární spolupráce jsou v ostatních oborech běžná a vítaná věc. A teoretici, kteří za sebou mají jiné vzdělání a úplně jiný „civilní“ život, mohou mít daleko nestrannější perspektivu a nadhled, když přijde na otázky, které pro tanečníky obsahují příliš mnoho emocí. Už jsem se o tom jednou zmínila veřejně. Tanečníci studují od dětství dějiny tance, jako kdyby to byl středobod uměleckého světa pro všechny, ale on je jen pro ně – samozřejmě proto, že potřebují úzkou specializaci pro svou profesi a dokonalý přehled o ní. Ale neuvědomují si to, žijí stranou ostatních lidí a jejich pohled na umění a postavení tanečního umění ve společnosti je od počátku zkreslený. Zdá se mi, že ani pěvci a hudebníci nejsou tak „odtrženi“ od ostatních, jako jsou právě tanečníci, snad je to dáno izolací při studiu.
Musíme si uvědomit, že pokud jde o taneční umění a jeho scénické formy, ani na základní a zhusta ani na střední škole nebo gymnáziu se o jeho historii a osobnostech nikdo nic neučí. Taneční umění není součástí světa běžného člověka, ačkoli právě u nás si zachovává tanec hlubokou sociální funkci, protože unikátním způsobem pěstujeme společenské a sportovní tance. Ale pokud jde o scénické formy, kdo má štěstí, uvidí včas v divadle představení baletu nebo díky široké síti ZUŠ a přehlídkám scénického tance pozná současný tanec a jako divák pak může z vlastní iniciativy do jeho tajů proniknout. Oproti tomu se v rámci povinného i středoškolského vzdělávání dozvíme poměrně hodně o dějinách výtvarného umění a architektury, a mnohem méně, ale něco přece i o hudbě. Neříkám, že je to správné – konstatuji fakt. Pokud jde o scénická umění, všichni při výuce českého jazyka a literatury projdeme především důkladnými dějinami českého dramatu.
Poznámka k postavení tance v paletě umění
Tato nevyváženost má ale své historické důvody. Důležitá věc, kterou si musíme uvědomit, je, že základ našeho národního uvědomění je nejen ve znalosti dějin území našeho státního celku a jeho vývoje, ale stejně tak dějin a vývoje našeho jazyka. Klíčové je pro nás národní obrození, nejen politické snahy o nezávislost, ale také rekonstrukce a kodifikace vlastního jazyka, bez národního obrození bychom dost dobře mohli být Rakušany a mluvit německy (třeba by bylo dvacáté století o mnoho klidnější, ale to už se nikdy nedozvíme). Tanec v našem národním uvědomění hrál mnohem menší roli než rozvoj literatury a dramatu – čeština zněla z divadelních prken zcela programově a mohla ovlivnit daleko větší množství lidí než třeba tančení české besedy nebo polky, a to jde o společenské tance, nikoli o divadlo, role tanečního umění na jevišti je v tomhle procesu marginální a třebas národní tance v operách a baletech zkrátka nemůžeme srovnávat s významem Fidlovačky, Kytice, Máje nebo Rukopisů. Mimochodem lidové tance se podařilo zprofanovat po druhé světové válce, takže ani na ně, opět kromě zájmového sektoru, dnes nenarazíme a nejsou výraznou součástí naší identity (pokud se bavíme o úrovni každodenního života).
Obrozenecká literatura inspirovala výtvarné umění, hudbu a operu. Máme národní opery, jako je Libuše nebo Prodaná nevěsta, ale rozhodně nemáme žádné národní balety a choreografy, je mi líto… Tanec, i ten divadelní, doplácí dodnes na dobu, kdy ho odsunula a očernila církev. Možná kdyby Evropa nezavrhla či alespoň dříve znovuobjevila odkaz antické civilizace, byla by si všechna umění skutečně rovna, ale ona ta marginalizace tance není problémem jen naším, o svou emancipaci bojuje po celém světě. Všimněme si, že lepší postavení tance, respektive baletu a jeho umělců můžeme pozorovat především tam, kde se divadelní tanec stal buď politickým nástrojem, jako ballet de cour ve Francii, nebo kde byl oblíbenou a bohatě financovanou zábavou vládnoucí šlechty, jako tomu bylo v carském Rusku (kde měli veliké štěstí, že tato tradice nebyla po VŘSR zavržena jako přežitek minulosti a že baletní umění bylo podporované dál státem). Daleko rozšířenější bylo ve šlechtických kruzích pěstování hudby, tudíž význam vážné hudby a uznání, kterého se dostává skladatelům, hudebníkům a pěvcům, je mnohem vyrovnanější. O národních literaturách a dramatu platí v mnoha zemích to, co pro nás.
Ale vrátíme se k nám: na národní úrovni je nezpochybnitelný fakt – formovala nás literatura, činoherní divadlo, s vlivem na operu, hudbu a výtvarné umění. Proto jsou základem našeho vzdělání, pokud jde o výuku našich dějin a základních vědomostí o umění. Z hlediska naší identity zkrátka tanec, a zvláště ten jevištní jako hudebně dramatické dílo, nehraje žádnou roli a jako takový nedostává prostor. Což ovšem těžko mohou vnímat tanečníci, kteří se celý život učí dějiny tance jako základ své vlastní životní existence, jinak než jako nespravedlnost a křivdu. Jenže ono se s tím dost dobře nedá nic dělat, jedině na úrovni školních osnov, a školství je, přiznejme si, v takové personální a organizační krizi, že náplň výuky o umění je to poslední, co by zrovna vyžadovalo akutní řešení. A je otázkou, do jaké míry je správné a skutečně spravedlivé uvažovat stále v matematických poměrech a zkoumat, čeho je více a čeho je méně a co s tím dělat, aby se vyrovnaly rozdíly, když přirozenou cestou zatím ke změně nedochází… Na straně taneční obce je ale třeba pochopit, že nezájem o tanec není arogance a něco, co by bylo možné lidem vyčítat, protože jej zkrátka ani nemohou poznat jinak než z vlastní iniciativy a náhodnými cestami. Že zde není úmyslné znevažování, ale výsledek staletého procesu, kdy na sebe každá část logicky navazovala a vždy se můžeme dobrat příčiny bez zbytečných emocí.
To neznamená, že není prostor situaci měnit, ale že je naprosto zbytečné se rozčilovat a brát si osobně něco, co je výsledkem vývoje probíhajícího po celé generace. Právě takovému uvědomování v taneční „rodině“ mohou pomáhat lidé, kteří pocházejí z jiného prostředí, z jiných oborů a kteří shodou okolností získali o tanec takový zájem, že ho učinili předmětem svého výzkumu a práce, ačkoli jejich profesní kořeny jsou úplně jiné. To je tedy jeden aspekt, který ukazuje, že „infiltrace“ cizáků z jiných oborů není pro tanec nebezpečná, ale prospěšná. K dalšímu problému se ještě příště vrátím.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]