Obavy o budoucnost Janáčkovy opery v Brně

  1. 1
  2. 2

V návaznosti na naši úterní zprávu (najdete zde) o chystaných škrtech v příspěvku města na provoz Národního divadla v Brně a o jeho finančních potížích, v souvislosti se kterými existuje reálná hrozba dočasného uzavření Janáčkova divadla Brně a přerušení činnosti souboru Janáčkovy opery zveřejňujeme bez dalšího komentáře následující dokumenty.

(Aktualizováno 17.10.2011)

***

Stanovisko výboru Jednoty hudebního divadla k úmyslu dočasně zrušit Janáčkovu operu v Brně

Výbor Jednoty hudebního divadla, mj. pořadatel festivalu OPERA, vyjadřuje vážné znepokojení nad úmyslem ředitele ND Brno Daniela Dvořáka a představitelů města Brna v čele s primátorem Romanem Onderkou zrušit na sedm měsíců soubor Janáčkovy opery. Podporujeme restrukturalizační tendence v českém operním divadle, na základě dostupných informací však pochybujeme o odborných i sociálních aspektech navrženého řešení, které dle našeho názoru může zásadně ohrozit existenci jednoho ze špičkových operních souborů u nás i kvalitu kulturního a uměleckého života nejen v Brně, ale také v celostátním kontextu. Vyzýváme k věcnému, otevřenému dialogu, v němž by se společně hledalo nejschůdnější řešení problému.

Za výbor Jednoty hudebního divadla
PhDr. Josef Herman, CSc., předseda JHD

***

Otevřený dopis Tomáše Hanuse primátorovi Brna Romanu Onderkovi

Vážený pan
Bc. Roman Onderka, MBA
primátor statutárního města Brna
Dominikánské nám. 1
601 67 Brno

Vážený pane primátore,

Jako bývalý šéf opery Národního divadla v Brně a v současné době mezinárodně působící dirigent se zděšením sleduji úvahy o dočasném rozpuštění brněnského operního souboru.

Apeluji na Vás, zabraňte tomu! Chápu, že v době, kdy je třeba šetřit, stojíte před mnoha nelehkými rozhodnutími. Avšak odstavit se dá stroj, ale ne umělecký soubor, složený ze živých lidí, z nichž mnozí pobírají i ve srovnání s celostátním průměrem poměrně malý plat, který jim byl nedávno ještě snížen. Nedá se tedy počítat s tím, že by vystačil na vytvoření jakékoli finanční rezervy. Pokud nebudou sedm měsíců pracovat a navíc se ocitnou bez příjmů, budou si muset hledat jinou práci. A tak by k obnovení souboru mohl vést snad jedině zázrak. A zázraky zcela jistě nejde naplánovat, natož s nimi počítat.

Vícekrát jste veřejně deklaroval Váš zájem o rozkvět brněnského Národního divadla. Nyní se však obávám, že by současné vedení města mohlo vejít do historie jako to, jehož kroky vedly – ať vědomě, či nevědomě – k likvidaci slavné tradice brněnského operního souboru. Tradice, která má díky Janáčkovi celosvětový význam a která dodnes přivádí do Brna řadu návštěv ze zahraničí.

Prosím Vás, abyste zvážil fatální důsledky, které velmi pravděpodobně mohou nastat a které budou nevratné. Prosím ředitele Daniela Dvořáka, aby se postavil za své zaměstnance a kolegy. Prosím i vyzývám brněnskou kulturní veřejnost, aby se probudila a dala najevo své mínění. I každodenními maličkostmi se píší dějiny, a toto není maličkost.

Tomáš Hanus

14.10.2011

Na vědomí:
Ing. Robert Kotzian, Ph.D., náměstek primátora; Ladislav Macek, náměstek primátora; Ing. Jana Bohuňovská, náměskyně primátora; Ing. Oliver Pospíšil, náměstek primátora; PhDr. Viera Rusinková, vedoucí odboru kultury; ak.arch. Daniel Dvořák, ředitel NDB; Stanislav Moša, ředitel MDB; prof. Eva Blahová, šéfka opery NDB; prof. Ing. Ivo Medek Ph.D., rektor JAMU; doc. MgA. Vít Spilka, děkan HF JAMU; doc. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D., děkan DiFa JAMU; Mgr. Zbyněk Matějů, ředitel Filharmonie Brno; MgA. Pavel Maňásek, ředitel Konzervatoře Brno; operní soubor NDB

***

Otevřený dopis Jakuba Hrůši primátorovi Brna Romanu Onderkovi

Vážený pan
Bc. Roman Onderka, MBA
primátor statutárního města Brna
Dominikánské nám. 1
601 67 Brno

Vážený pane primátore,

ačkoli nejsem přímým účastníkem aktuálního dění kolem Janáčkovy opery v Brně, sleduji je velice pozorně a po dobrém zvážení se k němu nemohu nevyjádřit. Jednak jsem brněnský rodák a stále ještě i obyvatel tohoto města, ve kterém žije celá má rodina, jednak profesionální hudebník, který pravidelně působí na poli operní práce u nás i v zahraničí. Osud brněnské hudební a divadelní tradice a existence této mimořádně důležité instituce mi samozřejmě není lhostejný a leží mi na srdci.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Reakcí (59) “Obavy o budoucnost Janáčkovy opery v Brně

  1. A co považujete za otřesné? Zrušení opery v Brně? Ale prosím vás… Na Moravě a ve Slezsku je prostor max. pro jeden operní soubor. Nevím proč provozovat divadla, která zejí prázdnotou, nebo uvádějí incenace, kterése záhy stahují. Opera je uměním menšinovým a skutční fandové vyrazí do Vídně, nebo do Bratislvy. Nevyvolávejte hysterii, která není na místě.

  2. Již poněkolikáté je do diskusí zde vtahována otázka jednoho souboru opery (a baletu) na Moravě, která s touto kauzou nesouvisí. Předchozí, neomílejte to pořád dokola, buď to nemáte v hlavě v pořádku, anebo jste politik, který si tímto chystá cestu pro další své "vize". Operu v Brně může rušit jen kulturní barbar. E.

  3. Až lidé zapomenou co je to Prodaná nevěsta, nebo Rusalka, budou páni kapitalisti spokojení, protože umění jako opera, nebo balet se prostě dotuje a to všude na světě(včetně komunistů), ale jim se to nehodí, potřebují totiž peníze na jiné věci, než je kultura a na odměny úředníků se někde brát musí.
    Chtějí mít národ konzumentů, který budou trávit svůj volný čas v nákupních centrech?

  4. Plně souhlasím s otevřeným dopisem p. T. Hanuse p. primátorovi Onderkovi. Nechce se mi věřit, že by pp. Onderka a D. Dvořák rozpustili na 7 měsíců operu. Zvláště p. Dvořák,jako divadelník, bývalý ředitel SOP a ND Praha,musí vědět, že to je pro Janáčkovu operu likvidační. Prosím, zkuste najít jiné řešení.

  5. NENÍ NA MÍSTĚ?! Tenhle názor asi vážně nestojí za komentář, ale neuvěřitelně mě vytočil. To je jako napsat, proč nezrušit Pražské jaro, když můžou fandové lítat do Londýna na BBC Proms. Co je to proboha za logiku? Vážně si myslíte, že by 2. největší město v ČR mělo postrádat operní scénu? Jestli zejí hlediště prázdnotou, je to chyba propagace, vedení a nedostatečného vzdělávání mládeže. Za to, jestli je inscenace úspěšná, nebo ne, nezodpovídá soubor, ale šéf/dramaturg, který si tvůrčí tým vybírá! Zajišťování prostředků je samozřejmě jiná věc, protože státu je kultura momentálně na obtíž a většina movitých lidí u nás jsou bohužel porevoluční zbohatlíci bez vztahu k tradicím, kteří se proti kultuře spíše vymezují, než aby ji podporovali. Tím je bohužel portfolio mecenášů oproti západu tristní. Nicméně, co se týče tvoření jednoho supermegasouboru pro celou Moravu a Slezsko. Nemyslím si, že by se cokoli ušetřilo, když si spočítáte, kolik km by takový soubor měsíčně najezdil. Také by mě zajímalo, kolik sólistů, sboristů a členů orchestru by musel mít, a kolik představení v kolika městech by byl za měsíc schopen odehrát. Když si představíte neuvěřitelně výkonný soubor, který by hrál 30 předsavení v měsíci (což u nás asi neexistuje), vycházelo by max 10 představení na jedno město (a to počítám jen Brno, Ostravu a Olomouc). To je ovšem zcela nereálný odhad na papíře. Ve výsledku by takový soubor musel být velký, jako dva současné, a kvůli transportu kulis a podobným problémům by se repertoár v jednotlivých městech zúžil na 2, možná 3 tituly za měsíc. Nemluvě o tom, že v sólistických ansámblech v Brně, Ostravě i Olomouci jsou kvalitní umělci, kteří v ansámblu jsou, protože chtějí být doma, a do nějakého zájezdního divadla se rozhodně nepoženou. Tím pádem by kvalita šla dolů a spousta chytrých anonymů a bohužel i lidí na vedoucích postech by začala hlásat, že takhle se to dělat nedá, a že by bylo lepší operu v ČR zrušit úplně, protože přece máme Vídeň, Berlín, Varšavu, Bratislavu a Budapešť celkem blízko… Promiňte ten tón, ale muselo to ven.

    Adam Plachetka

    P.S. Také už mě napadlo, jakkoli to zní neuvěřitelně, jestli to není koordinovaná akce, aby se mohlo v Praze říct: No vidíte, v Brně to chtějí rušit, tak co vám vadí nějaká fúze… Případně nějaká příprava na budoucí škatulata, hejbejte se. To jsou sice už šílené konspirační teorie, ale je otázka, jestli na nich, po nedávných zkušenostech, něco není.

  6. P.S.S. Do výčtu členů souboru jsem zapomněl dopsat technické pracovníky, což by byl taky dost velký problém.

  7. Já k tomu ještě dodám, že velká většina představení v JD nezeje prázdnotou. Stačí se jen podívat na rezervační systém, kolik nejbližších představení je už z podstatné části vyrezervovaných; zbytek míst většinou obsadí studenti uměleckých škol a hudební vědy a je plný dům. Za sebe mohu říct, že jsem v řadě případů nesehnal lepší vstupenky na ta představení, která mě zajímala.

  8. Naprosto souhlasím s Adamem Plachetkou i s otevřeným dopisem, pisatel "anonymní-není na místě" mě vytočil též. Do Vídně si zajedu rád, ale navržená logika je perverzní, nehledě na to, že v Janáčkově opeře jsem viděl dost pěkných věcí. Doufám, že se podaří najít jiné řešení a opera bude zachována, zaslouží si to!

    Zdeněk Kozlíček

  9. Pane Adame,
    sám dobře víte, že budova Janáčkova divadla je pro operní provoz nevhodná a návštěvnost řadových repríz je v Brně mizerná, chtělo by se říci tristní. Opravdu netuším, proč hledáte problémy tam, kde nejsou. Nápad jednoho operního divadla na Moravě a ve Slezsku považuji za výborný a troufnu si tvrdit, že magistráty Olomouce a Opavy je pouze uvítají. Opera se stane větší vzácností a v takovém Brně, nebo Ostravě stačí po 5 představeních měsíčně…

  10. Národní divadlo v Praze je pro provoz opery taky nevhodné, tak ho taky zavřeme!!! Co to je za argument? Pokud je v Brně problém s návštěvností, pak to je otázka na vedení divadla. S tím společným moravským operním souborem už dejte pokoj, s uzavřením Janáčkova divadla to nijak nesouvisí. A navíc, když už teoretizujete (a nejspíš jste politik, který to zkouší anebo prostě kulturní barbar): Jak byste jednu a tu samou inscenaci z velkého brněnského jeviště Janáčkova divadla chtěl uvádět na malém jevišti v Ostravě? Olomouci? Opavě? Pište si ty svoje bláboly jinam E.

  11. Bláboly? Možná, ale přestěhování brněnské opery do Mahenova divadla, které je stejně znásilňováno přenosy z MET apod., je ideálním řešením. Ale ještě jednou opakuji. V Brně zůstane vedení baletu, v Ostravě pak vedení opery a generální ředitelství nově ustanoveného divadla bude v Brně.

  12. Nemyslel jsem, že se něčeho takového dožiji…Připadám si čím dál víc jako v Absurdistánu. Zavřít operní soubor v druhém největším městě, navíc soubor mezinárodního významu a v jisté době nejlepší v zemi… a rozpustit lidi, aby se šli pást…

    Trochu se to podobá nápadu Milouše Jakeše zrušit Českou filharmonii.

  13. Předposlední komentující, opravdu to nemáte v hlavě v pořádku. Ano, jsou to bláboly.

  14. Pane (paní) anonymní,
    chtěl jsem napsat, jak mi mravy velí, vážený, ale vlastně nevím proč. Nevím, kdo jste, i tak mě oslovujete křetním jménem. Jestli jste si tak jist svými názory, případně jestli se známe, můžete snad z anonymity vystoupit. Jaká je náštěvnost představení nekontroluji. Já sám jsem byl naposled na Turandot, která, ač asi nebyla vyprodaná, prázdnotou rozhodně nezela. I tak ale mluvíme o voze a o koze. Já říkám, že jestli je to s návštěvností tak bledé, je to vinou koncepce, a mělo by se to řešit jejím zlepšením, ne zavíráním. V NDB jsem zpíval jen jednou Dona Giovanniho, takže s akustikou žádné velké zkušenosti nemám, ale rozhodně mi nepřipadá zoufalá. Nebude o nic horší, než třeba Volksoper ve Vídni. Na tom, že by magistráty zrušení oper uvítali, bohužel nejspíš něco bude, ale je to barbarství. Tento zájezdní soubor by totiž zřejmě byl jen mezikrokem k úplnému zrušení. Podívejte se, jaké národy se můžou pochlubit tolika hranými operními autory, jako ČR. Už to mi připadá jako závazek. A ještě horší než spousty umělců na úřadech práce je pro mě představa, že zahazujeme tradice a odkaz našich předků!

    Adam Plachetka

  15. P.S. Omluvte všechny ty překlepy, ani jsem si to po sobě nepřečetl…

  16. Zajimave, ze opera a divadelni umelci obecne se politikum nehodi, ale kdyz je soubor na zajezde (Japonsko, USA,…), radi se prijedou vyhrivat na vyslunni zaslouzenych uspechu. Kolikrat jsem to jiz zazil – recepce s nicnerikajicimi politickymi panaky, kteri se (podle sveho IQ) bud decentne uzastni, nebo se trapne potrebuji zviditelnit.
    Apropo, kdyz uz jsem nakousl zahranicni turne. Nekterymi zapsklymi diskutery je zde do omrzeni omylano, ze SOP, ND atd. maji nevalnou uroven. Pak tedy zasnu, proc maji takove uspechy na zahranicnich podiich (pripomenu jen namatkou Salzburk, Tokio atd.)Jsou snad v zahranici sami barbari? Asi ne, ze?
    Veskera mizerie kolem opery v Cechach je planovana fraska rezirovana neschopnymi, nekulturnimi politiky soucasne vladnouci garnitury. Figurky, jako pan Dvorak, Zdrahal, Besser jsou opili svou pseudomoci. Az za par let vystrizlivi, bylo by dobre si to pamatovat a jit jim radne "podekovat". A jejich vymluvy, ze nejsou penize? Na to je snadna odpoved. Bez mrknuti oka vyplacene miliardy navic stavebnim lobby (tunel Blanka). To je co? V male nadsazce by se dalo rici, ze Narodni divadlo Brno bylo prodano za diru v zemi.

  17. Uvažovat o byť jen třeba "dočasném" zrušení operního souboru v druhém největším městě země, kde opera má navíc tak ohromnou tradici, to může skutečně jen naprostý kulturní analfabet. Totéž se týká těch, co tento krok podporují. Karel

  18. kdyby se propustili zbyteční lidé na uměle vytvořených místech v kancelářích, známí známých, milenci milenců atd. ušetřilo by se podstatně víc peněz než z žebračenek potřebných pracujících dělníků!!!!

  19. Abych pravdu řekla,stále nějak nemohu pochopit,že někoho jen na chviličku napadlo něco tak šíleného, jako je zavření NBD!Prosím,nepřilévejte oleje do ohně,nebo nám v Olomouci fakt zruší tu naši malou oblastní scénu!Naštěstío světlení fotbalového stadionu už máme,trávník fotbalový vyhřívaný také,ale nemáme zrekonstruovaný zimní stadion ahokejová extraliga je tak pouhým snem!Co kdyby náááhodou někoho napadlo…
    Zdena Plachá
    P.S. A rušení JAMU?Tak to nemá chybu!Zajímavá doba,opravdu!

  20. Mne by zajimalo,jak to bylo s tim Jakesem a filharmonii,opravdu to rekl??
    Verim,ze na obranu moravskych divadel se ozve vic vyznamnych osobnosti.Vzdyt kde jinde by meli pestovat Janackuv operni odkaz?
    Janacek je(bohuzel) jedina mezinarodne vyznamna deviza Brna. O.Cibulka

  21. Děkuji Vám pane Plachetko za Váš zájem a obhajobu Janáčkovy opery NDB. Hrál jsem v orchestru s Vámi Dona Gio v Gdansku pred 4mi(?) lety, byl jste vynikajici, jako vzdy… to jen podotykam mimodek. A proto me tesi Vas zajem a zaujeti, ktere lze vycist z Vasich prispevku… Na rozdil od stavajicich solistickych osobnosti – a nebudu tu prehrsel pevcu jmenovat, vzdyt kazdy si ji muze najit sam, ze :-) jste se nasi opery zastal. A za to Vam patri skutecny, opravdovy dik. Presto i prop Vas ¨znovu opakuji, ze situace je jiz rozhodnuta na vyssi urovni nez je vedeni NDB. Verte ci neverte. Srdecne Vas zdravim jmenem celeho souboru a preji mnoho dalsich velkych uspechu ve Vasi krasne kariere. Mejte se dobre.

  22. Už dlouho jsem nečetl tolik nesmyslů pohromadě! Nesmyslů zjevných i maskovaných "odborností" a "dobrými úmysly":
    1) Není pravda, že budova Janáčkovy opery není vhodná pro operu! Ano, její existence je v podstatě nadbytečná, protože Brno má krásné operní divadlo od vynikajících vídeňských architektů Fellnera a Helmera, kde se dnes bohužel hraje především činohra. Nicméně Janáčkovo divadlo je na svou dobu vynikajícím architektonickým dílem a při dobré vůli by po částečných úpravách akustiky mohlo sloužit i jako plnohodnotná koncertní síň, po které Brňané tak dlouho volají.
    2) Že na operu v Brně nikdo nechodí? Nesmysl! Samozřejmě, jsou představní divácky úspěšnější a méně úspěšná, ale tak je tomu u každého divadelního žánru v každém městě, dnes tak módní muzikály nevyjímaje.
    3) Jeden operní a baletní soubor pro celou Moravu? Nerealizovatelné! Kde by sídlil? V Olomouci, aby to měl na sever i na jih přibližně stejně daleko? Kde by umělci bydleli? Kde by zkoušeli? Prostě jeden nesmysl na za druhým!
    A to se nechci rozepisovat o významu Janáčkovy opery pro Brno a českou kulturu vůbec, stejně jako o významu operních divadel v Ostravě, Olomouci a Opavě a to nejen pro jejich regiony. Absurdní nápady rozpustit – byť "dočasně" (to slovo máme v Zemích koruny České obzvláště rádi…) – soubor Janáčkovy opery, či soubory na Moravě slučovat nelze vnímat jinak než jako projevy barbarství nejvyššího stupně!
    Tomáš Šimerda (v letech 1999-2001 umělecký šéf Janáčkovy opery)

  23. Naprosto souhlasím s pány Plachetkou i Šimerdou. K tomu není co dodat a pokud má někdo mozek a zbytky kulturního cítění,jistě pochopí… Osobně opravdu nechápu, jak tak ty nebetyčné nesmysly jako tady píše pan X může někdo svými závity vůbec vykonstruovat…
    To je prostě mentální útok. Po přečtení diskuse jsem měl co dělat, abych v pokročilou hodinu nevykřikoval zoufalstvím.

    Ale pravda, čemu se vlastně divím, existují i lidé, kteří to s letadlem plným lidí napálí do mrakodrapu…

    …A taky bývají prakticky anonymní…

    Tomáš Studený

  24. Děkuji za kritické postoje vůči různým velkým politickým koalicím ČSSD a ODS, jsem jejich programová nevolička. fakt se mi vůbec nelíbí, jak se tyto velké strany staví ke kultuře jako takové. V Praze opery rovnou spojit – to je první předstupeň likvidace. V Brně rovnou zrušit. Tam pro to jsem necinkala v listopadu 1989 klíči na Alberově. Opravdu Besser ne..r. Bára z Vyšehradu

  25. Dobrý den, jsem student konzervatoře a můžu říct, že po přečtení této diskuze mám chuť se na to vykašlat. Vidím, že nikdo na vedoucích postech neocení tu každodenní dřinu umělců aby mohli pro lidi vystoupit…a to nemluvím o tom, že za chvíli nebude ani kde:(

  26. Děkuji pánům Hanusovi a Šimerdovi za jejich podporu Janáčkovy opery Brno! V posledních letech tato opera měla šéfů daleko víc, ale zatím jen tito dva vyjádřili svoji podporu zachování souboru se 130letou tradicí a s mezinárodním renomé: např. v letech 1995-2008 uskutečnila 9 turné po Japonsku!, nesčetně hostování po celé Evropě (nelze zde ani všechna vypočítávat),mnohde též s dlouhou tradicí-např. v rakouském Villachu letos soubor hostoval v srpnu po 10 a D.D. se naparoval na pódiu, jak úžasná je tato dlouholetá spolupráce a 2 měsíce nato chce tento soubor zrušit??!

  27. Pro studenta konzervatoře-bohužel tak nějak to je,je těžké hodit všechnu práci za hlavu,ale v tomto případě kdo uteče,vyhraje.Jestli můžeš,uteč (a nemyslim to jako provokaci,ale ze své praxe-a to se můžu počítat mezi úspěšnou menšinu pracující v renomovaném a stále ještě zabezpečeném symfoňáku v Praze….:-( )

  28. Plně souhlasím s pány T. Hanusem a T. Šimerdou. Brněnská opera má dlouholetou tradici,výborný sbor,orchestr i sólisty. To snad nemůže být myšleno vážně, že by operní soubor byl dočasně rozpuštěn.A co na to říká nová šéfka opery paní E.Blahová?
    My v Ostravě jsme měli v posledních letech 2 velké rekonstrukce a ředitel soubor nikdy nerozpustil.Když se rekonstruovalo Divadlo A. Dvořáka,a to bylo těsně po povodních,tak se hrálo v Myronu a v náhradních prostorách Domu kultury+ zájezdy.Ale je potřeba pomoc magistrátu. Ne škrtat 20%.NDB s magistrátem by měli najít optimální řešení při zachování všech souboru.A myslím,že peníze by se určitě našly.
    Jana K

  29. budete-li brát tolik peněz jak někteří lidi, tak si místo na Pražské jaro zajedete na Proms a místo Janáčkovy nebo olomoucké opery přece velice snadno můžete zaletět do Milána nebo do New Yorku.
    Kde je jaký problém? Ostatně ti ostatní se můžou snadno zdarma koukat na Ulici, Ordinaci a podobné hrůzy.

    Hanka

  30. K olomoucké opeře nejsem nekritická, ale věci se jí taky daří a pořád lepší něco než nic.
    kolik představení by si ten komentující představoval pro Olomouc, když pro Brno a Ostravu mu stačí pět měsíčně? Pět do roka by mu asi bylo moc.
    P.S. S panem Plachetkou absolutně souhlasím, má zdravé názory, nejdřív to v opeře rozdrbou a pak řeknou, že je stejně nekvalitní, tak ušetříme, zrušíme….. je mi zle.

    Hanka

  31. Dobrý den, nebude náhodou chyba ve vedení? Pana Dvořáka po skandálech odvolali v Praze, člověk by si řekl, že si jinde ani neškrtne a hle, za krátko se stal ředitelem v Brně….no a tady máme výsledek.

  32. Anonymní horovateli pro jeden operní soubor na Moravě. Nechcete odtajnit svoji totožnost, když tak důrazně a verzálkami píšete ty své komentáře? Buď jste nadčlověk a víte více než ostatní nebo jste jen takový demagog, který přesvědčivě píše své bláboly. O ničem takovém jsem neslyšel ani na městě ani na krajích a považuji to za holý nesmysl. Přestaňte prosím děsit a strašit anonymními výmysly.

  33. Dobrý den,
    k článkům zde na Opera+ se temer nikdy nevyjadruji. To co se nyni deje v Brne, je uz ale vazne prilis!
    Zasadne nesouhlasim s tim, ze opera v Brne ma nizkou uroven. Vykony sboru, orchestru a solistu, ktere v Brne slychavam, jsou dle meho nazoru vysoce nadprumerne. Navstevnost mi, az na nekolik malo vyjimek, prijde take velice vysoka. Proto nechapu, jak nekdo muze uvazovat o zruseni tohoto vyborneho souboru.
    Uz vazne nicemu nerozumim…
    Plne souhlasim s Adamem i s pany Simerdou a Hanusem a doufam, ze rozhodnuti o "docasnem" zruseni opery neni konecne.

    Jiří Brückler

  34. Myslím, že nám z toho může být smutno. Můžeme s tím nesouhlasit, ale obávám se, že je to to jediné, co s tím můžeme dělat. Všechny ty otevřené dopisy, petice, prohlášení a demostrace… jsou k ničemu. Ti, kteří za nás už dávno rozhodli, se jen smějí.
    Jsme umělci. Nejsme důležití ani nepostradatelní. Bez nás půjde život dál. Já vím, že je těžké se s tím smířit, ale je to tak. Milujeme svou práci, dáváme do ní své srdce, emoce. Obětujeme jí leckdy mnohem víc, než si běžný člověk v kanceláři umí představit a myslíme si, že ti druzí se na svět dívají stejnýma očima jako my. Ale to je omyl. Pro většinu lidí si jen tak zpíváme a hrajeme na jevišti. To přece umí každý. Skupina příznivců a obdivovatelů naší práce je tak strašně malá…. Ach jo. Je mi z toho , co se tady děje tak těžko u srdce. Eva

  35. Evo, to určitě ne. Je dobře, že se píší otevřené dopisy, je dobře, že se organizjí petice. Jen mlčet znamená dávat našim politikům, kteří jsou mnohdy jen a jen dutými hlavami v tom pravém slova smyslu, tichý souhlas k likvidaci divadelní kultury u nás. Kdo mlčí schvaluje. Tenhle server nemlčí a díkybohu za to!

  36. Toto vše je jen důkazem absolutní neschopnosti úředníků a státu řešit problémy národní kultury. Zvláště v době, kdy roh hojnosti vysychá. Dokáží pouze rušit, vytvářet neřiditelné dinosaury, a nekonečně mlžit a lhát, jakoby občan, kterému mají být zodpovědní, byl jejich koaliční partner. A není pravda, že peníze na kulturu nejsou. Jak je možné, že se na jedné straně vydávají velké peníze na festivaly, a sponzorování koncertů umělců světového jména, a na druhé straně se likvidují divadla. Proč ti dočasní úředníci místo naparování se na Domingovi nebo Bartoli poctivě neřeknou, že na to nestačí a nezmizí někde v zubní ordinaci? To se toho nemůže některá politická strana chopit jako tématu? Já vím, že je to výkřik, ale copak něco zrušit, najmout si na to pro jistotu člověka, který ani nemůže mít národní kulturní povědomí a lhát přitom, že je to kvůli kvalitě, je nějaké řešení? mb

  37. 22 let po tzv. revoluci clovek nestaci zasnout, kam az muze klesnout antikulturni a barbarske chovani ceskych politiku. jsem clovek, ktery od r. 1968 zil mimo Ceskoslovensko, protoze se nechtel adaptovat s komunisty. Pochybuji ovsem, ze by ti, vyjma Gottwalda, klesli tak hluboko jako dnesni garnitura v Praze, a jak vidim i v Brne.
    Kde je ta "konzervator Evropy", pane Onderko? pane Bessere?
    S vyrazem zklamani
    Dr. Petr Vasicek
    Berlin

  38. Chtěl jsem podpořit svým podpisem petici pro zachování opery v Brně, ale odkaz na server "ulozto.cz" jaksi nefunguje.
    PepaCel

  39. Text petice s návodem k jejímu vyplnění najdete v sekci Přečetli jsme zde na Opeře Plus. Podepsat v případě zájmu je ale třeba "fyzicky", nikoli na internetu. Tedy podepsané archy poslat na uvedenou adresu.

  40. Dobrý podvečer,
    ráda bych i já touto cestou podpořila Národní divadlo v Brně a všechny jeho poctivé zaměstnance a mé kolegy. Je až neuvěřitelné co se v naší kultuře poslední dobou děje a nechápu, proč to lidé na vyšších postech neberou nebo nechtějí brát v potaz. Nerada bych reagovala na jakýkoli komentář zde v diskusi. Je nemyslitelné, aby tak dlouhá tradice, která s sebou nese desítky let tvrdé práce a odříkání byla takto nemilosrdně pohřbena. Mějte, prosím, na mysli a na srdci osud opery v Brně, v Praze i jiných městech. Je to NAŠE opera a my bychom měli být hrdí, ne po ni šlapat. Apeluji na všechny milovníky opery, ale i na ty, kterým tato situace není lhostejná, podepisujeme petice a dokažme tak, že táhneme za jeden provaz.
    Kateřina Kněžíková

  41. Dobrý večer, v letech 1948 až 1989 vzniklo v ČR 5 významných symfonických těles, které působí dodnes:
    1954 – Janáčkova filharmonie Ostrava, 1956 – Filharmonie Brno (sloučením dvou jiných těles), 1969 – Komorní filharmonie Pardubice, 1978 – Filharmonie Hradec Králové, 1981 – Jihočeská komorní filharmonie … myslím si, že současná vláda by se měla stydět!!! Komunisté – symbol teroru a omezování lidské svobody byli kulturnější než dnešní Koalice, která slibovala reformy a pokrok a zatím pouze likviduje co se dá. Reformovat likvidací? To v historii praktikovala pouze NSDAP.Jan V.

  42. Jak je možné, že Janáčkova opera, která přežila druhou světovou i totalitní režim, teď umírá ve spárech demokracie??? Je mi z toho opravdu velmi smutno a mám pocit bezmoci, když čtu řádky o tom, že je již rozhodnuto na vyšších postech. Kolik umělců nebo alespoň lidí orientujících se v oblasti vážné hudby tam nahoře sedí? Proč o naší existenci rozhodují lidé, kteří o chodu takového institutu, jako je operní divadlo, nemají ponětí a nebo, což je horší,je jim budoucnost opery lhostejná? Prosím, přijďte nás ve středu podpořit!!! Členka operního sboru

  43. Rozhodně je potřeba mobilizovat i obyvatele Brna. Přeci není možné, aby komunál takhle zacházel s druhým největším operním souborem v zemi. Zaplaťpánbůh, že máme osobnosti, kteří se dokáží ozvat. Ale musíme i my obyvatelé Brna.

  44. To Jan V.: Bohužel je to velká pravda. Je to neuvěřitelná ostuda. Máme tu v politice tuneláře, prospěcháře, kariéristy ale vesměs hlavně hlupáky. Současní politikové jsou tak omezení a hloupí a myslí si, že i občané jsou takoví. Všichni vy pánové Besseři a Onderkové: Oni vám to občané v příštích volbách spočítají. Proč má najednou Komunistická strana 30% preferencí? No protože tihle kariéristé zpychlí a hloupí už občanům lezou krkem.

  45. I kdyz jsem mimo Ceskou republiku 30 let, jsem ceskeho puvodu a nemohu rici, ze se me vubec netyka osud Janackovy opery v Brne nebo to, co se deje v Praze ohledne 'spojeni' ND a SOP. I zde v Montrealu, kde to jde s nasi L'Opera de Montreal rok od roku z kopce, pred nekolika lety to temer zbankrotovalo, ale nezavreli to a snad bude lepe. Je trochu s podivem, ze zdejsi inscenace prave Janackovy Jenufa pred 10 lety patri k tomu nejlepsimu, co zdejsi opera predvedla. Do Brna nic podepsat jet nemohu, ale autorizuji kohokoli, kdo zde bude mit moznost to udelat, pridat moje jmeno k te petici. Take jsem si vsiml a velmi si to povazuji, ze mladi cesti operni umelci (zpevaci, dirigenti) se nebojacne vyjadrili na podoporu Janackovy opery prave zde na Opera Plus.
    Vaclav Tom Slajer, Montreal, Canada

  46. Nechce se mi věřit, že v 21.století bude rušen operní dům. Kam až naše společnost dospěla.Morální úroveň společnosti spočívá právě na těchto hodnotách. Druhé největší město v republice bude bez opery. Je to hanba především pana Onderky. Jak rád se ukazoval na plesech v opeře nebo Silvestru v opeře, ve svých kampaních stavěl především na vizi kulturního a univerzitního města. Nyní zruší instituci, která přežila všechny režimy. Je to jeho bsurdní vizitka budování čistého trhu. Vždyť se jedná nejen o operní soubor, ale i balet. A jakou zprávu vysílá vedení města studentům JAMU a konzervatoře? To se jim to bude pěkně studovat s vidinou místa na pracovním úřadě.Jak rádo se vedení města chlubilo umělci oceňovanými cenami Thálie. Tito umělci nedostávali ceny zadarmo, zasloužili se je právem za svoji vynikajicí práci.A co velmi úspěšné zájezdy opery a baletu do zahraničí. Často s nimi jezdili i představitelé města. Propagace města zadarmo. A najednou úředníci z kanceláře, kterým pravděpodobně kultura a určitá úroveň asi vůbec nic neříká, rozhodnou, že škrtem pera zničí práci několika generací. Spíše se domnívám, že vítr fouká od jinud. Možná už někde čeká "vypráskaný" developer, kterému spadne do klína velký lukrativní pozemek uprostřed města. Zničí park, postaví další kancelářskou budovu zející prázdnotou. Hanba, hanba, hanba

  47. Jako nejpravdepodobnejsi duvod soucasne mizerie (ne umelecke) v ceske opere se jevi absolutni nekompetentnost ministra kultury Bessera a jeho namestku. Pan zubar vloni rozjel svoji strategii "vse pro Belohlavka – ber kde ber". A ze na to bude potrebovat hodne penez, je jasne. Smutne je, ze pro sve zamery ziskal i oba pany reditele ND Cerneho a BND Dvoraka. Jaka asi mezi nimi panuje dohoda? Obema musi byt jasne, ze s koncem Bessera konci i oni.
    Teto teorii nahrava i fakt, ze pan Belohlavek se ani jednou nevyjadril verejne k soucasne situaci. Ani jednou nevystoupil na podporu opery. Asi vi proc..

  48. Tak takové podobné záminky velmi dobře známe. Třeba u ná chtěli takto podobně zlikvidovat jednu z fakultních nemocnic proto, že jsou to prímabaráky v centru Prahy. To by byl ale hotel. Přece nejsem takoý barbar, abych nechala problém problémem a vše upadnout a uvadnout. Bára z Vyšehradu

  49. Pro Montrealáky: možno podepsat přes petice.net. Bára z Vyšehradu

  50. …a k čemu byla petice, otevřené dopisy a protestní pochody v Praze? Vážně si tady všichni myslíte, že tím něčeho dosáhnete? Je to jedna velká beznaděj.

    Koho jsme si zvolili, toho máme. Dokud je tam necháme, lépe nám nebude. A kdo ví, kdo přijde po nich.

    Jak říká moje přítelkyně ze švýcarska: Všichni, kdo máte zdravý rozum, se musíte angažovat. Všichni musíte napnout síly na úrovni, která je vám nejblíže. Tedy na úrovni obce. Města.
    Petice je jen chabý odpor proti již vykonanému zlu. Dokud nám bude vládnout chamtivost a křiváctví, nikdy to nebude lepší. Každý z nás může něco udělat, aby se tato situace už nikdy neopakovala. A to platí všude, nejev v kultuře. Chce to jen nesedět večer doma, ale aktivně se angažovat se. E.

  51. Nejen myslíme, ale i věříme, že je čas s tím ještě něco udělat. Jiné politiky si můžeme příště zvolit, ale tím teď Janáčkovou operu nezachráníme

  52. O tradicích, kvalitách a významu brněnské operního souboru není třeba se rozepisovat. Byť se jednou daří lépe, jindy méně, svůj vysoký a mezinárodně uznávaný umělecký standard Janáčkova opera vždy měla. Čímž se čas od času velmi rádi chlubívali představitelé města, když se právě brněnští operní umělci vrátili z úspěšného zahraničního turné. Současná situace je téměř neuvěřitelná, avšak absolutně alarmující (jak připomíná Zbyněk Brabec – tohle by nikoho v listopadu 1989 nenapadlo ani ve zlém snu). Česká opera byla v Brně naposledy rozpuštěna za druhé světové války. Bojujme každý za Janáčkovu operu a vůbec naši kulturu jak a kde můžeme.
    Milan Kaňák, šéf Janáčkovy opery 2003-2005

Komentáře jsou uzavřeny.