Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Očima Lukáše Vasilka: Pražský filharmonický sbor po dvou letech v Bregenzu
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaPublicistikaZ domovaZe světa

Očima Lukáše Vasilka: Pražský filharmonický sbor po dvou letech v Bregenzu

Po dvou letech jsme zase v Bregenci – od roku 2010 už pojedenácté! Loňská pauza, kdy byl festival kvůli pandemii zrušen, nás všechny mrzela, na druhou stranu jsme si ale mohli po deseti sezonách pořádně odpočinout a zažít léto v Čechách. Letos jsme se těšili už opravdu hodně, i když ještě před několika týdny vůbec nebylo jisté, zda se festival bude moct uskutečnit.

Lukáš Vasilek
Publikováno 07/07/2021
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:
Lukáš Vasilek v Bregenzu (foto Martina Kritznerová)
Lukáš Vasilek v Bregenci (foto Martina Kritznerová)

Na první pohled to v Rakousku vypadá, jako by žádný Covid neexistoval. Život se tady rychle vrací do normálních kolejí a všude je cítit úleva. Když ale vejdete třeba do restaurace, zjistíte, že hygienická opatření jsou tu uplatňována přísněji než u nás. Personál vás hned po příchodu zkontroluje, jestli máte negativní test, dostatek protilátek nebo stanovený počet dní po očkování. Často také musíte vyplnit formulář, odkdy dokdy jste seděli u jakého stolu – kvůli případnému trasování.

Ve Festivalovém domě jsou opatření ještě striktnější. Kdo nebyl očkován nebo nemá dost protilátek, musí se každé dva dny testovat. V celém areálu jsou povinné respirátory, a to i při zpěvu. Je to ale pochopitelné. Zavlečení infekce mezi umělce nebo realizační tým by znamenalo konec festivalu, v lepším případě jeho přerušení na spoustu dní. Všichni to respektujeme a držíme si palce.

Festspielhaus Bregenz (foto Martina Kritznerová)
Festspielhaus Bregenz (foto Martina Kritznerová)

Pracovat jsme začali druhý den po příjezdu a odstartovali jsme rovnou režijními zkouškami na Boitovu operu Nerone. Není to zrovna lehký úkol – hudba je komplikovaná, příběh mnohovrstevný. Skladatel své dílo komponoval skoro celý život a ani tak jej nedokončil (chybí 5. dějství). Nerone se na rozdíl od slavnějšího Boitova Mefistofela objevuje na světových jevištích zřídka – náročnost té opery nejspíš leckoho odradí. Ovšem když člověk překoná prvotní rozpaky a pronikne do díla hlouběji, uvědomí si, o jak zajímavý a originální titul se jedná.

Režisér Olivier Tambosi je velký umělec. Známe se s ním od roku 2016, kdy nás vedl právě tady v Bregenci při nastudování Facciovy opery Hamlet. Vůbec se nezměnil. Energie z něj prýští všemi směry, člověk mu skoro nestačí. V každé vteřině je při věci – soustředěný pouze na svou práci. Na nic ani na nikoho nečeká, pořád jde dopředu, tvoří, vymýšlí, piluje. Je autoritativní i laskavý zároveň. Jako jeden z mála režisérů respektuje i zpívání. Sám od sebe se chodí ptát, jak by bylo nejlepší rozestavit sbor na jevišti, aby zněl dobře. Když se pak ukáže, že to nefunguje, experimentuje tak dlouho, než najde kompromis, který všem vyhovuje.

Lukáš Vasilek a Pražský filharmonický sbor při zkoušce (foto Martina Kritznerová)
Lukáš Vasilek a Pražský filharmonický sbor při zkoušce (foto Martina Kritznerová)

Pan Tambosi asi před pěti lety režíroval v San Franciscu Její pastorkyni (dirigentem tehdejší inscenace byl Jiří Bělohlávek) a zná proto docela dost českých slov. Občas na nás nečekaně zakřičí nějakou notoricky známou repliku. Několikrát tak s námi na jevišti byla třeba Kostelnička se svým slavným zvoláním: „Jako by sem smrt načuhovala!“ Nutno poznamenat, že s tragickým momentem Janáčkovy opery to nemá nic společného – při náročných zkouškách je to spíš vtipné odlehčení. Dá se to ale celé vnímat i hrdě patrioticky: Janáček dokázal rozhýbat hudební svět natolik, že jeho geniální nápady jsou běžně využívány nejslavnějšími režiséry k motivaci umělců při zkouškách na úplně jiné opery…

V prvním týdnu jsme naaranžovali v podstatě všechny naše výstupy, teď už jen pilujeme a hledáme ideální tvar. Za pár dní začneme paralelně zkoušet také Verdiho Rigoletta, což je náš druhý umělecký úkol na letošním festivalu. Zkoušky na jezerní scéně zatím komplikuje počasí, které se červencovému zrovna nepodobá. Ale těžko na cvičišti, lehko na bojišti – i s takovými komplikacemi se tady počítá a my tak můžeme vcelku bezstarostně kráčet vstříc premiérám naplánovaným za dva a půl týdne.

TémataBregenzer FestspieleLukáš VasilekOlivier TambosiPražský filharmonický sborSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek A. Vivaldi: Il Farnace - Musica Florea 2021 (foto Musica Florea) Musica Florea uvede v novodobé premiéře Vivaldiho operu Il Farnace
Další článek Kateřina Kněžíková, Radek Baborák a Česká Sinfonietta - Smetanova Litomyšl 2021 (foto František Renza) Česká Sinfonietta s Kateřinou Kněžíkovou v Litomyšli nadchla posluchače
5 5 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up