Odcházení z Met, ale ne do Walhally

Glosa ke stažení Wagnerova Ringu z repertoáru Metropolitní opery 
(The New York Times – 17. 5. 2013 – James Barron)

Obrovský „Ring stroj“ z Met, mašinka náchylná k závadám, která jako jediná kulisa sloužila ve všech čtyřech operách Wagnerova cyklu, tento týden zarachotila v zadní části jeviště ještě před velkolepým ukončením sezony.Žádné valkýry ani vodní panny z Rýna nebo bohové tam nebyli, pouze jevištní technici ji rozebírali a odesílali do skladu kulis. Na jak dlouho, to ve skutečnosti nikdo neví. Peter Gelb, generální ředitel, tento týden řekl, že se stroj pravděpodobně nevrátí tak brzy, jak v roce 2010 ještě před jeho tehdejším debutem navrhoval. Tehdy zvažoval obnovení celého cyklu Ringu v roce 2016 nebo 2017.  Ale to bylo před premiérou Zlata Rýna – první části prvního uvedení Ringu v Met po téměř pětadvaceti letech, režírovaného Robertem Lepagem, kanadským režisérem s pověstí tvůrce ohromujícího vizuální teatrálnosti a kasovních trháků Cirque du Soleil. Tehdy se ale něco během premiéry porouchalo a stroj nevytvořil most pro vstup bohů do Valhally.

Poruchy tohoto stroje se staly hned od počátku leitmotivem Ringu. Někteří kritici říkali, že stroj hudbě neslouží. Na začátku roku 2011 jej Anthony Tommasini v The New York Times nazval „rušivým“ a dodal: „S úžasem ho sledujeme, jak funguje, současně ale s obavami, zda fungovat nepřestane.“ Reptalové z Met se vsázeli, zda obstojí v nejisté koncepci Ringu od Lepage.

Tento týden řekl pan Gelb v telefonickém rozhovoru, že pracoval na plánu sezony 2017–2018 a že Ring do ní nezahrnul. Ale poté prohlásil, že plány mohou být vždy změněny. Řekl: „Nevsadil bych proti jeho uvedení v sezoně 2018-2019.“

 „To co jsem nepředpokládal, když jsem plánoval sezónu 2016–2017, byla určitá únava z Ringu, a to v důsledku jeho uvádění letos i ve dvou předešlých sezónách,“ poznamenal a připomněl, že Lepageovy inscenace Zlata Rýna a Valkýry byly uvedeny v sezoně 2010–2011 a Siegfried a Götterdämmerung následovaly v sezóně 2011–2012. „V minulosti,“ řekl Peter Gelb, „by to bylo na období tří až pěti let. Ale kvůli letošnímu dvoustému Wagnerovu výročí jsem se rozhodl je uvést brzy po sobě.“

„Nechci, abyste si mysleli, že vše nehodláme přinést zpět,“ řekl Gelb, „protože my hodláme.“Pokud jde o „Ring stroj“, ten způsobil nejednu bolest hlavy. V roce 2011 musel být zafixován snímač, který způsobil 45minutové zpoždění představení Valkýry. Tak se stalo, že obecenstvo nemělo v operním domě co dělat, snad jen koupit si popkorn: 175 tisíc dalších diváků v kinosálech po celém světě si muselo na svůj živý HD přenos počkat také.

Vloni v dubnu, právě když se bůh Wotan díval dolů na Brünnhildu v jiném představení Valkýry, se publikum rozesmálo, když se na pár sekund objevilo logo Windows.

Až 90 000 liber (téměř 41 tun), tak těžká je scéna, kvůli níž musela být vyztužena část jeviště, aby ji unesla. Jakmile vklouzla na místo, diváci viděli 24 lamel, které se zvedaly a klesaly po ose jako houpačky na nějakém dětském hřišti. „Nebylo to bez závad,“ připomněl John Sellars, technický ředitel Met, „ale my jsme časem zjistili, co jsou zač, a popasovali jsme se s tím.“ Řekl, že se za čas stroj „stal konzistentní a předvídatelný“.

Zpěváci také stoupali po jakési „křivce učení“. Sopranistka Lisette Oropesa byla přizvána do obsazení Zlata Rýna jako Woglinde až na poslední chvíli a doslova „trnula strachem“, když se měla na lamele dostat na nohy a létat na kabelu. Podotkla, že akrobat by býval byl vypadal lépe. „Těch pitomých pět minut bylo postupně jednodušších, ale nikdy to nebylo bezpečné. Bylo to něco jako:, Nechte mě předstírat, že se nic neděje. Jen se dívej na Jamese Levina a zpívej.’ “

Peter Gelb prohlašoval, že se stroj stal obětním beránkem. „Jedním z důvodů, proč je Ring tolik kritizován, jsou lidé nesouhlasící ne se strojem, ale s přístupem režiséra,“ řekl s odvoláním na pana Lepage. „Stroj je jen obětí, byť ne zcela nevinnou kvůli jeho skřípání, ale to víte, při každé produkci se vydávají nějaké zvuky.“

Petr Gelb ale současně také řekl, že nadšení pro stroje neztratil. „Daleko častěji fungoval, než nefungoval. A když už někdy nefungoval, byl obviňován stroj, i když to nebyla jeho vina.“ Zmínil okamžik ve Zlatě Rýna z minulého měsíce, kdy na odděleném zařízení, kolejovém vozíku záměrně bránícímu akrobatům přiblížit se k jevišti, došlo k jakémusi přetížení. Přesto tento problém donutil techniky k zastavení celého mechanismu. Stroj měl zpoždění v onom roce 2011 ve Valkýře, ale nikdy nepřerušil samotné představení. „Byl jsem na show na Broadwayi, kde bylo představení zastaveno a obecenstvo sedělo v osvětleném divadle, protože scéna nefungovala. To se u nás nikdy nestalo.“

V době svého posledního výletu na jeviště ve čtvrtek dopoledne byla přivalena pouze část stroje, a to ne kvůli technickým problémům, ale protože lamely a osy byly uskladněny ve dvou různých skladech, v New Jersey a v New Yorku. Vše, co nakonec zbylo, byla dvojice věží sunutá po jevišti, ukotvení obřích kol a kardanové závěsy. Brian Miller, jevištní technik dohlížející na demontáž stroje, byl dotázán, jestli mu bude chybět. „Jsem mechanik,“ řekl. „Když se naučím to skládat i rozkládat, nic to pro mě neznamená“.

Překlad Zdena Plachá
Foto Ken Howard 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat