Co bude dál s Národním divadlem? Dvě hodiny s Janem Burianem (2)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Rozhovor s designovaným ředitelem Národního divadla v Praze 

(Dokončení) 
Další zásadní věc, finance. Ostatně ani všechny ty změny, o kterých mluvíte, nelze provést bez transformačních vícenákladů… Když ale zůstaneme u samotného rozpočtu Národního divadla: říkal jste, že si necháváte dělat různé analýzy. Jak tedy vůbec v tuto chvíli vidíte současnou finanční situaci Národního divadla? Je to pro vás hodně těžká otázka?

Vůbec ne, protože o tom vím v této chvíli úplně nejvíc. Protože si myslím, že ty problémy prostě musím řešit odshora. Jsme teď ve fázi, že o financích jednáme s ministerstvem kultury, které o tom zase jedná s ministerstvem financí. Čili teď není úplně vhodná chvíle, abych zveřejňoval nějaká čísla. Ujišťuji vás ale, že to udělám.

O rozpočtu na příští rok už máte nějakou konkrétnější představu?

Ministerstvo kultury už má od nás pracovní verzi návrhu, já jsem o tom jednal jak s ekonomickým náměstkem, tak s ředitelem ekonomického odboru v minulém týdnu dvakrát. Jsme domluvení na postupu, v příštích dnech by měla jednat nová finanční ředitelka Národního divadla s ředitelem ekonomického odboru ministerstva kultury o podrobnostech. Takže vám mohu odpovědět jen obecně, postup v otázkách rozpočtu musí mít nějakou štábní kulturu.

Jste zatím spokojen?

Nejsem spokojený s ekonomickou situací, ve které je Národní divadlo. Já jsem spokojený…

Moment, nejste spokojen ani s předběžným výhledem? S tím, co ministerstvo slibuje?

Jsem spokojený s tím, že cítím vůli to řešit – i když vůle ještě není výsledek. A samozřejmě to asi nezáleží jenom na mně a ekonomickém náměstkovi. Prostě o tom ve výsledku …

…víte, já vám opáčím, že šikovný manažer by měl umět peníze sehnat. Hodně drsné konstatování, ale určitě pravdivé.
Absolutně s vámi souhlasím, protože od toho je ředitel placený. Ujišťuji vás, že si uvědomuji, že to je moje práce… Koneckonců v Plzni se staví nové divadlo za jednu miliardu. Taky to chvíli trvalo…

…opravdu jenom chvíli (úsměv)…

Dobře, ale je to. Leckde jinde to není.

Chápu, neberte to ve zlém, nehodlám vaše zásluhy o nové plzeňské divadlo znevažovat…

Myslím, že jsem dost usilovný a trpělivý. Při fúzi Národního divadla a Státní opery Praha došlo k nějaké dohodě ohledně dofinancování mezd, zejména umělců Státní opery, ale také baletu…

Ano, to politici hodně hlasitě slibovali. Vyřešené to už je?

Dohoda v této chvíli věcně existuje, ale příslušné finanční prostředky zatím do Národního divadla nedoputovaly…

Prosím? Pořád ještě ne?

Nedoputovaly. Takže o tom teď velmi intenzivně jednáme, jsou to objemy v rozsahu desítek milionů korun. Není to taková legrace…

Já vím, že třeba Petr Zuska kvůli tomu za soubor baletu – řeknu to v nadsázce – šílel už před řadou měsíců… Neměl pro tanečníky, kteří přišli ze Státní opery, peníze. To opravdu pořád ještě není vyřešené?

Jak určitě víte, nejde jenom o balet. Když máte třeba hudebníky zaměstnané v jedné instituci, tak musí být odměňováni na základě rovného přístupu…

To jistě.

Nemůže být systém odměňování v jednom tělese jiný než ve druhém. A to se zatím nepodařilo.

Co budete dělat?

To se prostě musí srovnat, protože je to dokonce v rozporu se zákoníkem práce.

To ale mluvíme teprve o letošním roce…

Ano, proto říkám, že nejsem s finanční situací spokojen. Principiálně.

A jak přesně tedy tato záležitost vypadá na ministerstvu kultury?

Vypadá tak, že ministerstvo kultury má prostředky, které je schopno na tento účel uvolnit – to je ta dobrá zpráva. Ale nemůže je uvolnit bez souhlasu ministerstva financí a o tom se jedná…

S Miroslavem Kalouskem jste o tom už mluvil?

S panem ministrem přímo ne, ale s jeho náměstkem panem Gregorem už asi před měsícem. Mluvili jsme o tom opakovaně s bývalou ředitelkou odboru 24 inženýrkou Bílkovou, naposledy před pár dny, než bohužel odešla (úsměv) dělat generální ředitelku Úřadu práce. Dohodli jsme se ale na tom, co je potřeba udělat, aby se tento problém vyřešil. Pevně věřím, že k tomu dojde, třeba už jenom proto, že na státní rozpočet to neklade žádné speciální nároky – alespoň pokud jsem správně informován. Velmi trvám na tom, aby to bylo vyřešeno do mého nástupu, ale samozřejmě doufám, že to bude vyřešeno dřív. Z toho vlastně teprve plyne nějaká úvaha o rozpočtu na rok 2014, s tím, že máme nějakou finanční představu, která by měla vycházet nikoli ze současné úrovně rozpočtu, ale z úrovně rozpočtu po dorovnání těchto finančních potřeb.

Rozumím. Co investice?

To je další věc, a situace je tam velmi vážná. Ekonomicky řečeno, je Národní divadlo ve vztahu k majetku v poměrně výrazném vnitřním dluhu. A to ale nejenom budova Národního divadla…

Myslím Národní divadlo jako instituce, čili ve vztahu ke všem budovám… První problém, o kterém všichni vědí, je Státní opera, kde sice existují prostředky vyčleněné ve vládním programu, není však dokončena projektová příprava, nejsou dokončena výběrová řízení, některá nebyla ani zahájena, a není dokonce ani konečná představa o časovém průběhu nutných rekonstrukcí. Respektive existuje jakýsi plán, ale ten se neopírá o stavební povolení, projekty, soutěže…

A to se o tom problému mluví už řadu let…

Navíc to celé je naplánováno na strašně dlouhé časové období, asi na pět etap. Myslím si, že to se strašně prodraží, že by některé věci šly dělat intenzivněji, rychleji. Druhý zásadní problém je Nová scéna, která bez rekonstrukce nebude plnohodnotně fungujícím divadlem. Zatím však existuje pouze studie. Tím se začnu zabývat příští týden, čekají mě schůzky s lidmi, se kterými mám již zkušenosti z  projektování divadla v Plzni, a už jsem oslovil i některé scénografy, abychom se na to společně podívali. Vytvořím zase nějaký minitým, který posoudí onu studii, a podle toho se rozhodneme, co dál.

Aspoň nějakou představu o Nové scéně máte?

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments