Odtučňovací kúra španělského divadelního světa

O 30 procent méně diváků v důsledku zvýšení DPH 

Jan Marot, Madrid pro Der Standard Vídeň, 29. března 2013  

Jako dvůr s prázdným trůnem, to je „perfektní metafora“ pro skutečnost španělského divadla podle zastřešující organizace podnikatelů v oblasti divadla a tance (Federación Estatal de Asociaciones de Empresas de Teatro y Danza, zkratka Faeteda). Statistika za poslední čtvrtletí roku 2012 mluví za vše. Od září předchozího roku, kdy byla daň z přidané hodnoty za vstupenky z osmi procent zvýšena na jednadvacet, klesla – také vinou ekonomické stagnace a prázdných obecních pokladen – návštěvnost v poměru k předchozímu roku o 31,43 procenta. Jak dokládá finanční úřad, netto příjmy se snížily o třetinu a došlo ke ztrátě téměř 600 pracovních míst. Podle Faetedy jsou to důsledky „tragického a zničujícího, absolutně nepřiměřeného zvýšení DPH“.

Divadla žádají návrat ke snížené DPH (na deset procent). Prezident Faetedy Daniel Martínez se v tomto smyslu pokouší jednat s ministerskými úředníky z oblasti kultury a financí, odkud očekává „solidaritu a pochopení“, přinejmenším na ministerstvu kultury. Desetiprocentní DPH by vrátila do divadel 2,5 milionů návštěvníků a netto příjmy by se zvýšily o 53 milionů euro.„Nejtragičtější je cosi jako ekonomická cenzura,“ říká divadelní producent Aitor Tejada: „Máme hry, na jejichž na uvedení vůbec nemůžeme pomýšlet.“

Veřejná podpora se od roku 2009 snížila skoro o polovinu, divadlo však není zcela ztraceno. V Madridu i jinde se daří tzv. malým scénám. Kritika i publikum jsou nadšeni adaptacemi pro dva herce s hvězdami jako například Barbarou Lennie (známou z Almodóvarova filmu Kůže, kterou nosím). Na každé představení se vejde pouze 25 diváků, je o ně tedy velká rvačka. A také na představení Microteatro por Dinero („za peníze“), hrající v soukromém bytě, jsou na vstupenky za 4 euro dlouhé fronty.

Španělsko má celoevropsky nejvyšší DPH na kulturní podniky. V Norsku se nevybírá žádná DPH, ve Švýcarsku 2,5 procenta, v Belgii 6 procent, v Holandsku a Německu 7, v Rakousku 10. Ve Francii, která často kráčí vlastními cestami, je to na prvních 140 představení kusu 2,1 procenta, na další 5,5 procenta.
Přeložila a připravila Vlasta Reittererová

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]