Offenbachův Modrovous v Moravském divadle
Operní a operetní soubor vedený pátým rokem dirigentem Miloslavem Oswaldem vstupuje do nové sezony Moravského divadla s jasnou tendencí. Dělí své úkoly na dvě zcela vyrovnané poloviny: premiéru budou mít dvě opery a dvě operety. Offenbachův Rytíř Modrovous a Piskáčkovy Perly panny Serafínky, Verdiho Rigoletto a Mozartova Kouzelná flétna. Doplní je šest plus šest oper a operet ze stávajícího repertoáru. První premiérou této sezony byl Modrovous, kterého uvedl režisér Václav Málek nejen ve svém vlastním překladu, ale také ve své scénografii, s kostýmy Josefa Jelínka. Málokdy bývá tak jasné, že se hodně šetřilo na scéně ve prospěch kostýmů, které byly vskutku opulentní a bohatě zdobené zlatem. Kostýmy byly tím, co inscenaci vévodilo.
Za dirigentským pultem stál Tomáš Hanák, který v průběhu večera rozehrál orchestr do působivých kontrastů a vládl nad hudební stránkou inscenace jistou rukou. Díky němu probíhalo představení bez problémů a udržovalo si určitý divadelní švih. O inscenačním řešení Václava Málka se, bohužel, totéž říci nedá. Místo aby Offenbachově chytré, ironické operetě vtiskl osvěžující temporytmus, zatěžkával její průběh několika zpomalujícími zábranami – retardéry. První z nich byl reprodukovaný hlas „někoho nad námi“, na něhož bylo nutné se čas od času obracet, další byla fádní postava smrti, která se jaksi nerozhodla, má-li být pouhým pasivním kontrastem dění na jevišti nebo snad má jednající postavy i diváky přece jenom alespoň trošku strašit. Provázat jednotlivé vstupy a výstupy do přesvědčivého celku se nedařilo, občas se na jevišti objevila nějaká ta nepříjemná „palma“. Přesto se několika operním – operetním hercům podařilo vytvořit respektu hodnou postavu. Tou nejpřesvědčivější, Králem Bobešem, byl při premiéře nestárnoucí roztomilý Ondřej Doležal. K dokonalosti mu chyběla jeho lepší polovička, Královna Klementina, jejíž role paní Magdě Málkové opravdu neseděla. To, co šlo Ondřeji Doležalovi „samo“, do toho se ona musela nutit. Ta, která zpívá přetěžkou roli Pucciniho Turandot. Nechápu, proč tu měla být postavou, která je zcela proti jejímu typu. Vcelku se režisérovi více dařilo formovat mužské postavy než postavy ženské, byť Barbora Martínková-Polášková (Boulotka) s Barbarou Sabellou (Hermie) odvedly kus práce. Hrabě Oscar Jiřího Přibyla, Milan Vlček v roli Modrovouse, alchymista Popolani Martina Štolby a Safír Petra Martínka byli v rámci daných možností přesvědčiví, mluvené repliky skoro nikomu nedělaly potíže. Stálým problémem zůstávaly ty příliš zdobné kostýmy, které oblékly selské děvče, svéráznou Boulotku i celý dámský sbor do jednotných lesknoucích se toalet. Charakteristika kostýmem téměř nebyla v této inscenaci použita, což je především výčitkou režisérovi, protože je to přece on, kdo má v inscenaci rozhodující koncepční slovo.
Slibovali-li inscenátoři divákům nezávaznou zábavu, pak snad aspoň oni byli spokojeni, pokud je nerušil občas se zadrhávající pomalý průběh inscenace. Myslím, že by se na scénografii v této podobě dalo ještě více ušetřit. Jenomže proč, proč? Co chtěl touto inscenací olomouckému „operetnímu“ obecenstvu režisér vlastně sdělit, kromě přehlídky nákladných, avšak nefunkčních kostýmů?
Hodnocení autorky recenze: 60%
Jacques Offenbach:
Rytíř Modrovous
Hudební nastudování a dirigent: Tomáš Hanák
Režie a scéna: Václav Málek
Kostýmy: Josef Jelínek
Sbormistr: Lubomíra Hellová
Choreografie: Robert Balogh
Orchestr a sbor Moravského divadla Olomouc
Premiéra 16. října 2015 Moravské divadlo Olomouc
Rytíř Modrovous – Milan Vlček (alt. Jakub Rousek)
Jeho veličenstvo král Bobèche, zvaný Bobeš – Ondřej Doležal (alt. Václav Málek)
Královna Klementina – Magda Málková (alt. Zdeňka Mollíková)
Princezna Hermie, Fleuretta – Barbara Sabella (alt. Lucie Janderková)
Hrabě Oscar – Jiří Přibyl (alt. David Szendiuch)
Popolani – Martin Štolba (alt. Jakub Tolaš)
Princ Safír – Petr Martínek (alt. Peter Svetlík)
Alvarez – Jiří Horowitz
Heloisa – Helena Beránková (alt. Lenka Zářická / Rita Schimkeová)
Rosalinda – Michaela Dvořáková (alt. Kateřina Leszczynski)
Isaura – Petra Savaskan
Blanche – Věra Veselská
Eleonora – Marcela Brožová
Boulotka – Barbora Martínková-Polášková (alt. Radoslava Mičová)
Foto MD Olomouc
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]