Olomoucké barokní slavnosti 2017: neobarokní opery i Vivaldi
Po čtyřech předchozích úspěšných ročnících se na letošní prázdniny opět chystají Olomoucké barokní slavnosti, které začínají už tento čtvrtek. Celkem třiadvacet večerů přinese šest nově nastudovaných celovečerních programů s českými i zahraničními sólisty a činoherci. Na produkcích se vystřídá přes sedm desítek profesionálních hráčů na historické nástroje a o plynulé výměny scén repliky barokního divadla se každý večer bude starat pětice mašinistů. Návštěvníkům festivalu pořadatelé slibují welcome drink v podobě výběrových rumunských vín, vedle samotného představení též výstavu historických opon českých divadelních spolků a v závěru večera pak komentovanou prohlídkou neobarokní Sarkanderovy kaple a barokního kostela sv. Michala s výstupem na věž. Dále festival láká na prohlídky města či speciální šestichodové barokní menu v restauraci Atmosphere.
Novodobé premiéry a interpretace kontratenoristů
Dramaturgie je z poloviny tvořena původními barokními seranatami (dvoudílné opery provozované za soumraku pod širým nebem) a z poloviny neobarokními operami vytvořenými na historická libreta, jejichž původní hudba se nedochovala. Dvě serenaty pocházejí ze sbírky jaroměřického hraběte Questenberga. Il natal di Giove jeho kancelisty Karla Müllera bude znít v novodobé světové premiéře. Rovněž La contesa de’ numi slavného neapolského skladatele Leonarda Vinciho není běžně provozována. Instrumentálně nesmírně pestrá partitura využívá téměř všech dobových nástrojů, včetně netradičního psalteria (malý cimbál). Opera byla složena pro přední neapolské zpěváky. Role Jupitera a Apollona jsou psané pro sopránové kastráty a budou na festivalu nastudovány ne zcela běžnými kontratenorovými sopranisty (Leandro Lafont, Filip Dámec). Podobně extrémně je obsazena i opera Lacrimae Alexandri Magni Tomáše Hanzlíka, která jako původně školská mravoučná hra neobsahuje ženské postavy. Přesto jsou v ní party všech hlasových poloh. Průvodcem tímto představením bude herec Jan Přeučil.
Neobarokní opery olomouckých autorů a Vivaldi
K tradičním titulům festivalu patří Hanzlíkův Endymio, kterého nově doplní ve druhé půli večera opera Yta innocens. Obě jsou komponované na barokní libreta nalezená v kroměřížském zámku. V roli Endymiona vystoupí na Olomouckých barokních slavnostech poprvé kontratenorista Jan Mikušek a v roli nevinné Yty sopranistka Kristýna Vylíčilová. Z kroměřížského archivu pochází také libreto opery Coronide, o jejíž znovuvzkříšení se postaral olomoucký skladatel Vít Zouhar. Ve druhé části večera ji doplní pantomima ve stylu commedie dell’arte Harlekýnova dobrodružství v podání hostujícího Divadla Facka. Závěr festivalu bude patřit seranatě La Senna festeggiante Antonia Vivaldiho. Ta na Olomouckých barokních slavnostech zazněla v roce 2015 ve zkrácené verzi. Nyní bude poprvé hrána v původním rozsahu ve dvou částech s přestávkou. O přestávce bude návštěvníkům každý večer na druhém nádvoří k dispozici občerstvení.
Vizuální zážitek díky unikátní replice divadla a barokních kostýmů
Všechny partitury uváděné na Olomouckých barokních slavnostech interpretuje Ensemble Damian. Soubor se dlouhodobě věnuje vizualizaci a aktualizaci barokních i soudobých oper. Vystupuje v originálních ručně vyrobených kostýmech, používá dobový stylizovaný herecký projev a v případě staré hudby kopie dobových nástrojů. Představení se odehrávají v zaskleném arkádovém nádvoří bývalého Jezuitského konviktu (nyní Umělecké centrum Univerzity Palackého). Unikátem festivalu je replika barokního divadla kombinující mobilní zadní prospekt a boční kulisy za účelem dosažení perspektivy při zkráceném prostoru. Při otevřené scéně je možné vidět během několika málo vteřin proměnu řady typizovaných scén (sál, schodiště, zahrada, louka, les, vesnice, terasa s výhledem na město, krajina s chrámem, oblačné nebe, hořící město v tlamě nestvůry a další). Při představeních v italštině a latině jsou na portál divadla promítány české titulky.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]