Opera Broučci byla napsána přímo pro plzeňské divadlo
Ke spolupráci na nové opeře byl osloven světově uznávaný autor soudobé vážné hudby a pedagog Jan Jirásek, jenž je také držitelem dvou Českých lvů za hudbu k filmům F. A. Brabce Kytice a Juraje Jakubiska Nejasná zpráva o konci světa. Skladatel spolupracoval s libretistou Tomášem Jarkovským a práce na nové opeře trvala čtyři roky. „Důvod proč jsem si zvolil Karafiátovy Broučky, je následující. Tomáš Pilař mi dal na výběr ze čtyř námětů, z nichž Broučci mi byli nejsympatičtější. Život broučků je totiž úplně obyčejný, až postupem času se přirozeným vývojem dostávají k řešení závažných otázek,“ upřesňuje výběr tématu autor opery Jan Jirásek.
Připravovaná opera v režii Tomáše Ondřeje Pilaře má příslib ideálního představení pro celou rodinu. „Toto dílo má potencionál zaujmout jak ty, kteří jdou do divadla poprvé, tak i operní fajnšmekry. Hlavním tématem je rodina a ta vzácná možnost v jejím kruhu s pokorou přijímat vše, co čas přinese,“ přibližuje premiéru Tomáš Ondřej Pilař, který ve výpravné inscenaci s velkolepými sborovými scénami a mnoha jevištními kouzly přivede na scénu více než 150 účinkujících. Kromě sólistů, posíleného operního sboru a souboru baletu bude v opeře účinkovat i řada dětí z Dětského sboru DJKT a Baletní školy DJKT. „Děti v této inscenaci mají i sólové role, které jsou dokonce náročnější než role dospělých. Na jejich obsazení proběhl rozsáhlý konkurz a všechny role jsou obsazeny dvakrát,“ upozorňuje režisér.
Hudební nastudování Broučků měl na starosti dirigent Jiří Štrunc. „Práce na této opeře byla velice zajímavá, Broučci v sobě spojují styl mnoha různých žánrů, zahrnují dokonce oratorium, filmovou hudbu nebo náznaky muzikálu,“ podotýká dirigent. „Snažil jsem se, aby hudební řeč Broučků byla srozumitelná, moderní a sugestivní,“ říká o své hudbě sám skladatel a dodává: „Vždy mě překvapí, jakou mentální energii celkovému výsledku dodají zpěváci, sbory a muzikanti. A i když umělci někdy mou hudbu uchopili jinak, než jsem očekával, musím přiznat, že ve většině případu byl výsledek lepší, než jsem si ho představoval.“
V hlavních rolích se mimo jiné v alternacích představí sólisté opery Tomáš Kořínek, Ivana Veberová, Ivana Šaková, Jana Foff Tetourová či Radka Sehnoutková. „Jsem velmi ráda, že jsem přítomná při vytváření zcela nového díla. Během zkoušek přicházíme na to, co bude nejlépe fungovat, takže se upravuje orchestrace, poloha pěveckých partů. To je něco, co při studování již známé opery nezažijete,“ říká Radka Sehnoutková, představitelka Berušky. Vedle domácích sólistů vystoupí také stálí hosté, například Michal Bragagnolo, Zuzana Kopřivová, Jiří Hájek, Jiří Kubík či Jan Hnyk. V sólových dětských rolích mohou diváci vidět v roli malé Berušky Janu Štruncovou nebo Terezu Sebránkovou a v roli Broučka Patricii Benešovou v alternaci s Annou Flajšmanovou. „Role Broučka obsahuje velmi vysoké polohy a je také náročná po stránce rytmické, proto jsem s přípravou pod vedením sbormistryně Anny Marie Lahodové začala už na začátku července,“ komentuje svou přípravu Patricie Benešová.
Kouzlo celé inscenace podtrhne choreografie Martina Šintáka, kostýmy Dany Haklové, která má za sebou návrhy kostýmů k více než stům inscenací po celé České republice a k jejím posledním pracím v DJKT patří návrhy kostýmů k operetě Veselá vdova, která byla na Nové scéně uvedená v minulé sezóně, a scéna Petra Vítka, který již spolupracoval s režisérem Tomášem Ondřejem Pilařem na uvedení opery Iris. „Scény se v opeře střídají filmovou rychlostí, bylo nutné dekoraci navrhnout tak, aby umožňovala 17 rychlých proměn, které se odehrají během několika málo sekund,“ vysvětluje režisér.
Jan Jirásek je rodákem z Rychnova nad Kněžnou, světově uznávaný autor soudobé vážné hudby a pedagog vystudoval skladbu na brněnské JAMU, studoval i elektro-akustickou, počítačovou a elektronickou hudbu a hudební teorii. Skládá hudbu pro význačné hudební domy i interprety a jeho tvorba je představována na mnoha světových pódiích a festivalech. Spolupracuje s předními světovými nakladatelstvími jako je Ricordi v Berlíně, Schott Musik Int., Mainz, Editio Baerenreiter, Prague a Musica Mundana Musikverlag. Věnuje se také filmové hudbě, za kterou získal řadu prestižních ocenění. Jan Jirásek se věnuje i pedagogické činnosti a přednáší na prestižních univerzitách v USA i v Evropě.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]