Opera jako schizma
V úvodu této krátké úvahy předesílám, že níže uvedené obsahuje pouze mé subjektivní představy, které nikomu nevnucuji a o kterých si už vůbec nemyslím, že mají obecnou platnost. Tuším, že mohou urazit operní puristy a pro každý případ s tím počítám.
Dojde k tomu určitě, protože tato úvaha je nutně zkratkou a ta je vždy nepřesná. Nedovedu si však představit, jak problém obsažený v názvu uchopit obšírně a vyčerpávajícím způsobem. Byl by to nikdy nekončící text, který by jistě zůstal torzem, a ve kterém by se čtenář brzy ztratil.
Režisér Hanuš Thein (1904-1974) při zkoušce
Ne nadarmo označují někteří operu jako umělecký omyl dějin. V opeře jde totiž „proti sobě“ mnoho věcí, a to především dramatický text a hudba, zpěvák, který by měl být zároveň hercem, a v neposlední řadě dva vládci při provozování opery, tj. dirigent a režisér. Pokud se podíváme do dějin opery, můžeme odhadnout, že na začátku tohoto žánru bylo řazení písní do delšího tvaru, které byly později pospojovány mluveným textem. Ano, na začátku všeho byla zřejmě píseň, otrlejší znalci opery tvrdí, že skřek.
Je zajímavé, jak se hudebním skladatelům a v neposlední řadě libretistům po dlouhou dobu nechtělo do dramatického a hudebně prokomponovaného tvaru. Ten se vlastně objevil až v druhé polovině 19. století. Předtím byla hudební čísla pospojována mluveným textem či recitativy. Obojí zajišťovalo dramatický, respektive „příběhový“ posun děje, zatímco hudební čísla, tedy později árie, se obsahově i hudebně podobaly spíše právě písním, než čemukoli jinému. Jelikož šlo především o hudební složku opery, byla většina operních libret v dějové části vskutku trochu slaboduchá a sloužila spíše k přemostění času mezi dvěma hudebními čísly, než k čemukoli jinému. Diváci, kteří seděli v lóžích, pak často odcházeli mezi dvěma hudebními čísly za občerstvením nebo prostě zatáhli lóžové oponky a věnovali se jiným činnostem.
Režisér Václav Kašlík (1917-1989) při zkoušce na Dona Giovanniho v Tylově (dnešním Stavovském) divadle
Ke zlomu dochází v první polovině 19. století a snad nejvíce vypovídajícím příkladem je Prodaná nevěsta, která byla původně napsána jako singspiel s mluveným slovem, ten pak později Bedřich Smetana prokomponoval do dnešní podoby. Převtělení opery do totálního hudebně dramatického tvaru, mimochodem včetně výtvarné složky a složek dalších ( odtud Gesamtkunstwerk), přišlo jistě až s Richardem Wagnerem, jenž ve svých operách koneckonců árie postupně úplně zrušil a vše bylo obětováno dramatickému toku jak libreta, tak hudby. A tím se dovršilo dle mého soudu schizma opery, byť přitažlivé a čarokrásné.
Ne nadarmo někdy inscenátoři u oper, ve kterých je mluvený text (kupříkladu v singspielech Mozartových, uveďme za všechny Kouzelnou flétnu), obsadí postavy jednak zpěváky a jednak herci. Jedna postava je tedy ztvárňována dvěma protagonisty, zpěvák vystupuje v roli, když je zpívaná, herec nastupuje na scénu, když postava mluví. Většinou tento prapodivný mix na scéně nevychází, ale dává tušit, že herecký výkon operního zpěváka a tím i traktování dramatické příběhu, má skutečně své meze. Tedy zpěvák je dobrým hercem ne tak často a v hudebně dramatické podobě opery, kde již žádné mluvené slovo ani recitativy nejsou, to jde velice těžko. Zpěvák musí věnovat veškeré své úsilí tomu, aby roli zazpíval a zpěv vyžaduje námahu fyzickou zvláště v obličejové části těla, takže příliš neumožňuje mimickou hru, o pomoc rukou, nohou a já nevím ještě čeho při zpěvu ani nemluvě. Viděl jsem kdysi zpěváka, který zcela vyčerpán a na konci sil v posledním jednání opery (šlo o Tristana a Isoldu) stále uléhal na dřevěnou jevištní podlahu, aby se jeho zpěv lépe nesl. Tedy zpěv a herecká akce jsou z podstaty postaveny proti sobě a k jakémus zesouladnění obého došlo až před několika lety, kdy vývoj profese operního zpěváka doznal kýženého posunu i v herectví. Před tím se však skutečně opera většinou hrála tak, že zpěvák se v kostýmu postavil na forbínu a prostě zpíval.
Dalším „nepřítelem“ operního zpěváka je orchestr a dirigent, jenž se však někdy stává i přítelem, případně zachráncem. Přál bych někdy čtenářům tohoto článku, aby se ocitli na scéně při operním představení. Mně se to dvakrát stalo, byť v němých rolích. Před zpěvákem se rozevírá příkop zvaný orchestřiště, ze kterého burácí orchestr, jenž zpěvák musí přezpívat, aby byl slyšet, v jeho čele je daleko, daleko malinký dirigent a do toho ještě zaznívají povely inspicienta, dupání sboru a skřípání kulis. V tomto prapodivně entropickém prostředí je hezky zazpívat skutečně kumštem. A ještě herecky ztvárňovat postavu je kumštem dvojnásobným. Zaplať pánbůh, že byly vynalezeny výklopné televizní obrazovky u obou inspicí, na kterých je kamerou snímán dirigent, a na které může zpěvák mrknout, aby stále nemusel civět na dirigenta přímo před sebe. Pochopitelně existují výjimky u skvělých zpěváků, kteří umí svůj part skutečně dokonale. To při mluveném slově či recitativech si mohl zpěvák nejen oddychnout, ale též se pokusit skutečně něco zahrát jako herec.
Akustická stránka provedení opery hraje též velkou roli v tom nejbanálnějším slova smyslu tak, aby bylo prostě zpěváka slyšet. Musíme si uvědomit, že až do konce první poloviny 20. století byl orchestr spíše doprovázečem zpěváků, dirigent ho náležitě pokyny tlumil a to i proti tomu, co bylo vyznačeno v partituře. Forte prostě jakoby neexistovalo, když se na scéně zpívalo. U nahrávek z té doby to pochopitelně dohnal zvukař, a proto působí z hlediska akustického velice aktuálně, nicméně živá praxe byla zcela jiná. K nástupu silných a dramatických hlasů, jež byly schopny se přenést přes burácející orchestr, došlo až v padesátých letech minulého století. Ale chce to fortel, panečku, a není divu, že i skvělé silné hlasy některých zpěváků odcházejí po několika letech do smutného záhrobí.
Stává se, ne však bohužel často, že přirozené schizma operních opusů je potlačeno, hudební stránka dokonale rezonuje s tou jevištní, zpěváci zpívají a hrají jako bozi, všechno je tedy tak, jak má být. Pak divák a posluchač v jedné osobě zamáčkne slzu a řekne si ano, tak to má být, to je skutečné teatrum mundi, kam se hrabe činohra, ta takové emoce vyvolat nedokáže ani náhodou. Zlatá opera!
Ve starém provazišti Národního divadla
Dobové fotografie: Jaromír Svoboda
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]