Opera Národního divadla poprvé na Jatkách!
V rámci projektu Společné století 1918-2018 uvede Opera Národního divadla 13. listopadu od 19 hodin v holešovickém sále Jatka 78 Slavnostní koncert při příležitosti 100. výročí vzniku Československa – Část II. Program bude zaměřen na rozdíl od zářijového koncertu, který nesl označení Část I. a zazněla na něm díla českých klasiků a zakladatele moderní slovenské hudby Eugena Suchoně, na soudobou hudbu. Dílo pozoruhodného, leč poněkud opomíjeného absolventa brněnské Janáčkovy akademie múzických umění Josefa Adamíka (1947-2009) budou v interpretaci Orchestru Národního divadla reprezentovat jeho 1. a 2. symfonie z let 1974, resp. 1983.
Slovenskou avantgardu 60. let zastupuje Monumento per 6.000.000 Petera Kolmana (1937). Číslo odkazuje k počtu nacisty vyvražděných Židů. Skladba je připomínkou také mnoha československých občanů židovského původu, kteří nepřežili cílené vyhlazování svého etnika. Patřila mezi ně rovněž řada vynikajících umělců, jakými byli skladatelé Pavel Haas, Gideon Klein či Hans Krása. Sám Peter Kolman prožil jako židovské dítě věznění v terezínském koncentračním táboře v letech 1944-1945. Dílo bylo poprvé uvedeno na Bratislavských hudebních slavnostech v roce 1965 vedle skladeb Arvo Pärta či Wojciecha Kilara.
V premiéře zazní dvě skladby zkomponované na objednávku Opery Národního divadla. Umělecký ředitel Petr Kofroň oslovil slovenského skladatele Daniela Mateje (1963), v jehož KYaRIaE je základním a hlavním materiálem nahraná zvuková stopa, v níž zazní mimo jiné hlas prezidenta Masaryka. Nahrávku zvukově rozšiřuje sólový zpěv a orchestrální doprovod. „KYaRIaE je jedinou vyslovene politickou skladbou, akú som kedy napísal. Neznamená to však, že by som si myslel, že hudba nemá mať nič dočinenia s každodennou realitou. Som presvedčený, že v širšom slova zmysle – ako by povedal John Cage či Václav Havel – každý prejav slobodnej vôle (či už v umení, alebo v akejkoľvek inej oblasti života) je svojím spôsobom politickým aktom, pretože sa ním demonštruje hlboká túžba človeka po slobodnom vyjadrení názoru, či postoja, a tým sa môže dostať potenciálne do konfliktu s akoukoľvek formou (politickej, alebo inej) manipulácie a obmedzovania,“ říká Matej.
Autorem druhé novinky, Die Schattenjahre, Tři paralelní písně pro soprán a orchestr, na texty rakouské spisovatelky Ingeborg Bachmann, je český skladatel Michal Nejtek (1977). Části dvou básní, věnovaných Praze a Čechám, jsou použity ve třech jazykových verzích: v německém originále, v anglickém a českém překladu. Každá verze má svou hudbu, svou syntaxi, svůj způsob vyprávění. „Zajímalo mne porovnávání různých pohledů na stejný materiál, odstup, přibližování, vcítění… podobně jako u Bachmannové jde o pohled zvenčí, oproštěný od nánosu emocí a lokálních či patriotických animozit,“ dodává Nejtek.
Provedení skladeb bude řídit slovenský dirigent Ondrej Olos, jehož domovskou scénou je Janáčkova opera v Brně. Pěvecké party přednesou mladí odchovanci hudební fakulty JAMU, sopranistka Marta Reichelová a barytonista Vojtěch Šembera.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]