Opera Osud z Národního divadla moravskoslezského na ČT Art

V pondělí 18. května můžete sledovat v hlavním vysílacím čase (20:00 hodin) na ČT Art nastudování Janáčkovy opery Osud z Národního divadla moravskoslezského. Záznam byl pořízen v září 2019 v Divadle Antonína Dvořáka. 
Linda Ballová (Míla Válková), Martin Šrejma (Živný, skladatel), Janáček: Osud, Národní divadlo moravskoslezské 2018 (foto Martin Popelář)

Po hudební stránce je Osud dílem zralého skladatele, který našel svůj jedinečný originální rukopis, dílem pozoruhodným, experimentálním a výsostně expresionistickým. Janáček se uvedení nedočkal. Divadelní premiéru měl Osud až v 50. letech. NDM je druhým operním domem na světě, který ve své historii uvedl všechny Janáčkovy opery.

Leoš Janáček se v opeře doslova osudově vyrovnává s odchodem své jediné dcery Olgy, ale zároveň se zde autobiograficky prolíná setkání s jeho další múzou – Kamilou Urválkovou. Tragický milostný příběh je zasazen do nádherného prostředí lázní Luhačovice, do domácnosti skladatele Živného a v závěru do prostředí konzervatoře. Inscenace je jakýmsi vhledem do světa skladatele – hlavní postavy opery. Není přesně dána hranice, co je skutečnost a co je příběh opery, kterou skladatel právě píše, co je vzpomínka a co je hmatatelná přítomnost. Příběh vyvstává z hudby a v hudbě se zase uzavírá.

„Ostravské nastudování přesvědčilo o tom, že má smysl uvádět i tuto Janáčkovu čtvrtou operu. Především se podařilo typově výstižně obsadit nejen podstatné role, ale i dlouhou řadu menších epizodních postav. (…) Základní výtvarný znak zvětšené klaviatury na scéně Daniela Dvořáka poskytl režisérovi Jiřímu Nekvasilovi prostor pro inscenaci koncentrovanou na jednoduché, ale výstižné divadelní situace a vztahy. V ostravské inscenaci Osudu se i díky hudebnímu nastudování Jakuba Kleckera podařilo zbavit tuto operu „prokletí“ zmatečné nehratelnosti a prezentovat kompozici z počátku Janáčkova tvůrčího vzmachu jako pozoruhodné a silné dílo…,“ napsala Helena Havlíková v listopadu 2018.

Můžeme vyzdvihnout výkon tenoristy Martina Šrejmy v náročné hlavní roli skladatele Živného. Získal za něj Cenu kritiků za mimořádnou interpretaci role na Festivalu Opera 2020 v Praze, kde byla také derniéra. Skvělou partnerkou v roli Míly je mu sopranistka Linda Ballová. Roli Matky Míly ztvárnila Petra Alvarez Šimková. Scénu i postavy skvěle dokreslují kostýmy Simony Rybákové.

„Mou hlavní snahou jako režiséra televizního záznamu je pak inscenaci dobře a přehledně zdokumentovat, popsat její divadelní strukturu, zorientovat diváka v situacích a hlavně přenést díky skladbě střihů i co nejsilnější emotivní zážitek z operní inscenace na televizní obrazovku. Aby fungovala nejen teď, ale i po letech!“ napsal Jiří Nekvasil.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na