Operní kukátko (11)
Mnichovská opera v Paříži
Bayerische Staatsoper hostovala v pařížském Théater des Champs-Elysées (12. října) se Straussovou Ariadnou na Naxu v nápadité režii Roberta Carsena. Dirigoval Kirill Petrenko a z vynikajícího souboru byli nejvíce oceňováni Brenda Rae v roli Zerbinetty a hvězdný tenorista Jonas Kaufmann v roli Baccha, v dalších rolích vystoupily Amber Wagner (Primadonna / Ariadna) a Alice Coote (Komponista).
Ariadna na Naxu v Londýně
I obnovená inscenace téže opery z roku 2002 v londýnské Royal Opera Covent Garden disponuje skvělým obsazením. Pod taktovkou Lothara Koeniga a v režii Christofa Loye (kterou obnovila režisérka Julia Burbach) zpívají Karita Mattila (Primadonna / Ariadna), Jane Archibald (Zerbinetta), Ruxandra Donose (Komponista) a Robert Dean Smith (Bacchus). Nadšení kritiků vzbuzuje především výkon Karity Mattily.

Alex Penda a Valer Sabadus jako Monteverdiho antihrdinové
V nové inscenaci Monteverdiho mistrovského operního díla L′Incoronazione di Poppea (Korunovace Poppey) dirigenta Jeana-Christopha Spinosiho a režiséra Clause Gutha v Divadle na Vídeňce vystupují světové hvězdy – kontratenorista Valer Sabadus jako císařský sociopat Nerone a skvělá herečka s výjimečným pěveckým výrazem Alex Penda (původním jménem Alexandrina Pendatchanska) v roli intrikánky Poppey.

V dalších rolích americká mezzosopranistka Jennifer Larmore v tragické roli Neronovy zavržené manželky Ottavie i známý kontratenorista Christophe Dumaux jako Ottone a v roli Senecy německý basista Franz-Josef Selig. Režisér přenesl děj do současného televizního studia, kde dochází ke střetu intrik a manipulací. Stejně jako v loňské inscenaci Lakmé inscenátory zlákal pozlátkový svět dnešní popkultury. Premiéra nastudování: 12. října 2015. Naši recenzi najdete zde.
Ohnivý anděl v Düsseldorfu
Prokofjevova dramatická opera Ohnivý anděl byla 16. října premiérována v Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu. Režisér Immo Karaman připravil divákům místy drastickou, ale nikdy samoúčelnou podívanou. Přenesl původní děj z šestnáctého století z Kolína nad Rýnem do sanatoria první poloviny dvacátého století, ve kterém hledá psychicky narušená Renata azyl. Nejde o žádnou násilnou aktualizaci, ovšem při některých scénách trochu zamrazí, například když (Doktor) Agrippa z Nettesheimu jako lékař provádí krvavou operaci mozku.

Dílo pečlivě nastudoval dirigent Chien Wen-Pin, který dosáhl mimořádného dramatismu orchestrálního zvuku. V hlavní roli září ruská dramatická sopranistka Svetlana Sozdateleva, která tuto nesmírně náročnou roli zpívala v Bruselu a v minulé i letošní sezoně i v Komische Oper v Berlíně.
Završený Ring v Norimberku
11. října dokončil operní soubor norimberského Staatstheater nastudování Wagnerova Prstenu Niebelungova. Dirigentem celého projektu je Marcus Bosch a režisérem Georg Schmiedleitner. Nastudování cyklu doprovází několik doprovodných akcí, také výstava o inscenační historii Wagnerovy tetralogie v Neues Museum do 16. prosince 2015. Pozoruhodné na inscenaci je také to, že divadlo dokázalo naprostou většinu partů obsadit členy vlastního souboru.
Blacherova Die Nachtschwalbe se vrací do Lipska
Jednoaktové operní „dramatické nokturno“ Die Nachtschwalbe (v překladu nikoliv Noční vlaštovka, ale Lelek) z roku 1948 se vrátilo do lipské opery v nové inscenaci tohoto zapomenutého díla. Poválečné premiérové uvedení vzbudilo skandál a značnou nevoli pro syrovost námětu. Libretista Friedrich Wolf zpracoval příběh z tehdejší frustrované poválečné německé společnosti s hlavní hrdinkou – sedmnáctiletou švadlenou Nelly, která vyrůstá bez otce i bez vyhlídky na lepší budoucnost. Komorní operu nastudoval a uvedl v komorním sále lipské opery Paul Schmitz. Přes pečlivost nastudování se nezdá, že by se opera mohla trvaleji zařadit do repertoáru.

Tři přání v Ostravě
Splněným přáním operních fanoušků je oživit operní díla Bohuslava Martinů na českých scénách. Zásadní dluh teď splácí ostravské Národní divadlo moravskoslezské s inscenací opery Tři přání (také pod názvem Trojí přání aneb Vrtkavosti života).
Dílo zažilo premiéry v takřka kompletně zdvojeném obsazení 15. a 17. října 2015 v českém překladu významného básníka Václava Renče, který dílo komponované v letech 1928–1929 přeložil z francouzštiny. V době vzniku ale nebyla opera uvedena, a premiéroval ji až Václav Nosek v Brně v červnu 1971. Libreto, které vychází ze surrealistického textu Georgese Ribemonta-Dessaignese, je ovlivněno i dadaistickou poetikou, a jako jeden z prvních operních opusů své doby vyžaduje četné filmové dotáčky. Hudebního nastudování se v Ostravě ujal Jakub Klecker, který se bude u dirigentského pultu střídat s Robertem Kružíkem. Režisér Jiří Nekvasil tradičně spolupracuje s Danielem Dvořákem jako scénografem a Sylvou Zimulou Hanákovou jako tvůrkyní kostýmů. Rozsáhlé videoprojekce zajišťuje externí tým. Zevrubnou recenzi ostravské inscenace najdete už brzy na Opeře Plus.

I pražský divák bude mít příležitost poznat tuto zajímavou inscenaci raritního titulu. Ostravská opera hostuje 15. prosince s tímto titulem v Praze.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]