Operní kukátko (18)
Anna Netrebko jako panenská Giovanna d’Arco
Tradičně se 7. prosince otevřelo milánské Teatro alla Scala. Hvězdou premiéry Verdiho méně hrané opery Giovanna d’Arco (Johanka z Arku) podle dramatu Friedricha Schillera byla sopranistka Anna Netrebko, která roli poprvé zpívala na salcburském festivalu před dvěma lety. Oproti zkrácenému koncertnímu festivalovému provedení současná inscenace obsahuje plné znění bez škrtů. Roli Karla VII. po jejím boku převzal tenorista Francesco Meli, který jí byl partnerem i při salcburském představení, kde vystupoval též Plácido Domingo v roli Giacoma. Za náhle onemocnělého Carla Alvaréze převzal roli Giacoma italský barytonista Devid Cecconi, který tuto roli zpíval i v rámci letního festivalu v Buxtonu 2015.

Režie je dílem tandemu Moshe Leiser a Patrice Caurier, dirigentem je hudební ředitel divadla – slavný Riccardo Chailly, který toto Verdiho dílo uvedl již v roce 1989 v Bologni. Opera není bez dramaturgických problémů a na světových jevištích se objevuje spíše výjimečně. Stejně jako Čajkovského Panna orleánská, která vychází z téže látky – to jest Schillerova dramatu, nenese příliš výrazný dramatický oblouk a spíše se rozpadá do jednotlivých scén. Navíc hlavní hrdinka nemá regulérního silného protihráče. Ostatně stejně tak Schillerovo drama nebývá ani na německých jevištích častým hostem. „Božská Anna“, jejíž sňatek se kvapem blíží, otevírala milánskou operní sezonu již v roce 2011 jako Mozartova Donna Anna. Anna Netrebko bude zpívat sedm představení Verdiho opery, v repríze 2. ledna 2016 vystoupí v této roli italská sopranistka Erika Grimaldi (narozena 1980). Premiéru provázela zpřísněná bezpečnostní opatření, prohlídky a také instalace detektorů kovů ve foyer. Kanál ČT art v pondělí převzal přímý přenos tohoto představení z milánského Teatro alla Scala; bylo to v den svátku svatého Ambrože a představení bedlivě očekávali operní fanoušci celého světa.
Cavalleria rusticana a Komedianti v Covent Garden
Věčná kombinace dvou veristických krátkých oper vždy přitáhne diváckou pozornost. V londýnské premiéře 3. prosince navíc obsazení slibovalo skvělý pěvecký zážitek (a také nezklamalo): Eva-Maria Westbroek (Santuzza), Aleksandr Antonenko (Turiddu), Dimitri Platanias (Alfio) v Mascagniho opeře; v Leoncavallově druhém příběhu chorobné žárlivosti pak Carmen Giannattasio (Nedda) a znovu oba jmenovaní pánové – Aleksandr Antonenko jako Canio a Dimitri Platanias jako Tonio. Kritikové chválí také Elenu Zilio jako Mammu Luciu. Za dirigentským pultem stál Antonio Pappano. Režisér Damiano Michieletto po „skoroskandálu“ s Rossiniho Vilémem Tellem v loňské sezoně vytvořil tradiční realistickou režii.
Hänsel und Gretel kralují německým scénám v prosinci
Humperdinckova opera Perníková chaloupka v měsíci prosinci jednoznačně vévodí programům operních scén německy mluvících zemí. Před Vánocemi ji totiž uvádějí následující soubory: Komische Oper v Berlíně, Chemnitz, Darmstadt, Dortmund, Semperoper v Drážďanech, Düsseldorf (ten zároveň i na scéně v Duisburgu), Erfurt, Frankfurt nad Mohanem, Görlitz, Grossenhain, Halle, Staatsoper v Hamburku, Hannover, Heidelberg, Karlsruhe, Kassel, Opernhaus v Lipsku, Linc, Lübeck, Magdeburg, Meiningen, Bayerische Staatsoper v Mnichově, Münster, Neustrelitz, Oldenburg, Radebeul, Vídeňská státní opera a zároveň i Volksoper ve Vídni, Wiesbaden. Ale také ji naleznete na programech mimo jiné v Amsterdamu, Bruselu, Nantes, Sofii, Washingtonu a v Praze. Neotřesitelné postavení tohoto díla jako vánočního představení pro děti a dospělé trochu klade otázku českým divákům a dramaturgům – existuje adekvátní vánoční operní titul pro české diváky, především rodiče s dětmi různého věku?
Linda Watson debutuje jako Turandot
Vysokodramatická sopranistka Linda Watson, známá v Praze jako Wagnerova Isolda a Brünnhilda, debutovala v Duisburgu v titulní roli Pucciniho Turandot s premiérou 5. prosince 2015.

V jejím převážně wagnerovském a straussovském repertoáru se italské role objevují zřídka. Zoran Todorovich je Kalafem a Brigitta Kelle Liù. Režisérsko-inscenační tým – režie Huan-Hsiung Li, dirigent Wen-Pin Chien střídající se s Axelem Koberem, scénografka Jo-Shan Liang – pochází z Taiwanu, kde s úspěchem inscenoval Wagnerův Prsten Niebelungův. I tato inscenace je koprodukcí s National Kaohsiung Center for the Arts (Weiwuying) na Taiwanu. Režie se inspirovala skutečnými událostmi z nedávné čínské historie. Maska hlavní hrdinky nás přesvědčuje, že půjde o pohádku jen pro otrlejší děti.
Anna Caterina Antonacci jako Pénélope
Italská zpěvačka, zvládající řadu sopránových i mezzosopránových partů, a také vynikající operní herečka Anna Caterina Antonacci, která jako jedna z mála operních umělkyň nepodléhá tlaku většinové operní dramaturgie, opět zazářila v nekomerčním a takřka neznámém operním titulu. Operní scéna v alsaském Mulhouse, městu s pouhými sto tisíci obyvateli, zařadila do repertoáru Pénélope – operní dílo Gabriela Faurého, tedy skladatele, jehož opusy jsou častou součástí koncertních programů, ale jehož dvě opery zůstávají mimo Francii zcela neznámé. Antonacci ale již zpívala v koncertním provedení této opery v Paříži v červnu 2013 v Théâtre des Champs Elysées, kde byl jejím partnerem tenorista Roberto Alagna. První velká Faurého hudebně-dramatická práce (Prométhée), rozsáhlá operní kantáta se sbory na prométheovský námět, zůstává známá jen ve výběru hudebních čísel na kompaktních discích.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]