Operní kukátko (4)

  1. 1
  2. 2
Týden od 24. do 30. srpna 2015 - Ohlášené operní premiéry na Slovensku. Zajímavosti z festivalů. Rarity na českých hudebních festivalech. Kniha o angažmá Simone Young v Hamburku. Jihoafrická Bohéma ve filmu. Pietro Mascagni nejen jako operní skladatel. 2016 – shakespearovský rok.

Operní kukátko
Operní sezona 2015/2016 na Slovensku
Všechny tři stále operní scény (Slovenské národní divadlo, Štátna opera Banská Bystrica, Štátne divadlo Košice) svorně ohlašují po jedné premiéře z Verdiho díla. Hudební ředitel v Bratislavě Friedrich Haider bude dirigovat v květnu 2016 premiéru Simona Boccanegry. Již v říjnu tohoto roku uvede banskobystrický soubor Rigoletta (dirigent: Marián Vach, režie: Anna Osipenko) a košický pak Trubadúra. Dvakrát se objevuje v premiérách na slovenských scénách Mozartovo operní dílo a Mozart se také objeví dvakrát jako operní postava. Friedrich Haider ve spolupráci s polským režisérem Markem Weissem připraví Così fan tutte (leden 2016) ve slovenské metropoli a Kouzelná flétna v Banské Bystrici bude provedena v režii mladého českého režiséra Dominika Beneše (dirigent: Igor Bulla, květen 2016). Německou operu dále zastupuje v Bratislavě Beethovenův Fidelio (dirigent: Rastislav Štúr, režie: Martin Bendík). Slovenskou premiéru bude mít Händelova Alcina v Košicích (únor 2016). Českou operu zastupuje bratislavská Věc Makropulos v nastudování českého dirigenta Tomáše Hanuse. Režii povede Peter Konwitschny, který pokračuje ve své spolupráci s operním souborem Slovenského národního divadla, kde mimo jiné úspěšně inscenoval Evžena Oněgina a Bohému, které vzbudily dlouhodobý zájem nejen slovenského publika. Inscenace poznalo i české publikum během pražských hostování. Konwitschného styl se ale postupem času spíše uhlazuje a někdejší šokující postupy a detaily jsou zřejmě již minulostí.

Premiéru domácí tvorby nalezne divák na banskobystrické scéně při premiéře Cikkerova Jánošíka (dirigent: Marián Vach, režie: Roman Polák, březen 2016). Pozornost přitahuje světová premiéra skladatele a dirigenta mladší generace Mariána Lejavy Bohom milovaný. V polovečerní komorní opeře v pěti scénách se libreto zabývá posledními hodinami života Wolfganga Amadea Mozart. Základem pro operní text jsou Mozartova korespondence i vzpomínky okolí a významnou roli v ději hraje skladatelovo nedokončené Requiem. Dílo bude uvedeno jako pocta k dvoustému šedesátému výročí narození slavného skladatele. Skladatel bude také dílo při premiéře dirigovat a v první části zazní jiná komorní opera s námětem z Mozartova života – Mozart a Salieri Rimského-Korsakova. Stejně jako plzeňská opera, která nastudovala totožný ruský operní titul společně s Rendinovým Veledůležitým tajemstvím v červnu 2015, i košický operní ansámbl je zaujat věčným mozartovským mýtem i „tajemstvím“ smrti tohoto hudebního velikána. Sezonu doplní klasická opereta Johanna Strausse Cikánský baron v Banské Bystrici a již v září verze pro dětského diváka Rossiniho Lazebníka sevillského v Bratislavě.

Bratislavské divadlo také hlásí změnu na pozici ředitele opery od 1. července 2015 (Slavomír Jakubek). Znovuobnovený soubor Komorní opery Bratislava uvádí na svých stránkách pouze nastudování Krásova Brundibára z roku 2014. Nejen českého náročnějšího diváka by zaujal repertoár banskobystrické opery, který obsahuje Bizetovy Lovce perel, Mascagniho Priateľa Fritze (L´amico Fritz), Donizettiho Mariu Stuardu a ze slovenské klasiky Suchoňovu Krútňavu. Český divák by také určitě přivítal hostování bratislavského souboru s veristickými Šperky Madony (I gioielli della Madonna), s dílem nám zcela neznámým.Ermanno Wolf-Ferrari: Šperky Madony - SND Bratislava 2015
Lucerne Festival
Letní festival (14. srpna – 13. září) nabízí vedle činoherních představení, filmových projektů i řadu koncertů. V koncertním provedení Verdiho Falstaffa exceloval patrně dnes nejlepší představitel této role Ambrogio Maestri, který hostoval s touto rolí na předních světových scénách. A také Falstaff zabírá stále většinu jeho operního rozvrhu v příštích letech. Dámské obsazení bylo také skvělé: Elisabeth Kulman (Mrs. Quickly), Eva Mei (Alice) a Slovenka Jana Kurucová (Meg Page). Zpěváci Maestri a Kulman se setkali v těchto rolích již poněkolikáté, mimo jiné také na festivale v Salcburku. Lucernské nastudování vedl dirigent Jonathan Nott s orchestrem Bamberger Symphoniker.

Edinburgh Festival
Jen slova chvály se snesla na festivalové představení Kouzelné flétny, kterou přivezla Komische Oper v Berlíně. Nesmírně náročné představení vizuálně vychází z německých expresionistických filmů druhé poloviny dvacátého století i trikového filmařského umění Lotte Reininger, proslulé takzvaným siluetovým filmem.

Inscenace Barrrieho Kosky nadchla anglické publikum, stejně jako Královna noci Olgy Pudovy (27. – 30. srpna).

Ostrava
Na Ostravských dnech nové hudby zazněla mimo jiné již třetí (konečná) verze komorní opery Čechoameričana Petra Kotíka Mistrovská díla (z let 2014–2015). Základem libreta jsou esejistické texty Gertrudy Stein Co jsou mistrovská díla a proč je jich tak málo (1937) a krátké výňatky z autobiografického textu Války, které jsem zažila (1944–1945). Hlavní myšlenkou díla je sledování tvůrčího procesu a opera se pohybuje v dramaturgickém tvaru mezi meditací, konverzací a přednáškou. Operní nabídku doplňuje experimentální opera afroamerického skladatele George Lewise Afterword (2015) s látkou z afroamerické emancipace (28. srpna 2015) – naši recenzi najdete zde.

Kuks
Theatrum Kuks – festival barokního divadla, opery a hudby 28. srpna uvedl operní serenatu Antonia Vivaldiho a Domenica Lalliho La Senna festeggiante (1726) v krásném prostoru barokního lapidária. Se souborem Ensemble Damian operu nastudoval Tomáš Hanzlík. O den později královéhradecký dětský sbor Jitro v kukském refektáři provedl mikrooperu Ivo Jiráska Král Lávra (2015).

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments