Operní kukátko (5)
Rigoletto ve Wiener Staatsoper
4. září otevřela první rakouská operní scéna sezonu představením Rigoletta s takřka zcela obměněným obsazením proti premiéře, ze které „zbyla“ jen představitelka Maddaleny (Elena Maximova). Šlo o jedenácté představení inscenace režiséra Pierra Audiho. Ambrogio Maestri zpíval Rigoletta jako starostlivého otce a Aleksandra Kurzak vokálně vzorovou dceru Gildu. Určité výtky sklidil představitel Vévody španělský tenorista Celso Albelo. Dirigoval Evelino Pidò.
Haydnova opera ve Vídni a potíže haydnovského festivalu v Eisenstadtu
Málo známá opera Josepha Haydna o třech aktech La fedeltà premiata (Odměněná věrnost) (1779) je nastudována v sedmi představeních (z toho jedno školní) dočasným seskupením Vienna International Opera Academy (dirigent Karolos Trikolidis) v Theatersaal der VHS ve vídeňské čtvrti Hietzing od 2. září. Ceny lístků: 24/18/15 (studenti a senioři).
Zato mezinárodní haydnovské dny v Eisenstadtu – festival Internationale Haydntage, založený roku 1989, se potýká s četnými potížemi: rozpory ve festivalovém vedení, diskuzí o směřování budoucích ročníků a především sporem se správou esterházyovského zámku, kde se většina koncertů a akcí odehrává. Patrně nebude prodloužena smlouva o nájmu tohoto prostoru na festivalový ročník 2017. Navíc je letošní ročník kritizován pro programovou skladbu, ze které se Haydnovo dílo vytrácí a letos jsou masivně zastoupeny opusy Franze Schuberta a dalších skladatelů. Ani letos není součástí festivalové nabídky žádné operní (byť třeba koncertní) provedení Haydnových oper.
Operní monodrama o Anně Frankové
Monodrama Deník Anne Frankové ruského skladatele Grigoriho Frida se stále těší zájmu operních dramaturgů. V září bude první premiérou sezony Landestheatru v Linzi (25. září). Vedle verze s orchestrem bude dílo zároveň provozováno v komorní verzi pouze s klavírem jako mobilní produkce. Stejným dílem bude otevřena i operní sezona Theater an der Wien (10. září). Monodrama ve čtyřech scénách s využitím jednadvaceti epizod z deníku Anny Frankové bude provedeno komorním tělesem Wiener Virtuosen pod vedením Lea Hussaina.Jedinou tragickou roli Anne převzala známá sopranistka Juliane Banse. Večer doplní svita ze Stravinského Příběhu vojáka. Dílo komponované na konci šedesátých let a premiérované roku 1972 dosáhlo již několika desítek inscenací i řady koncertních a poloscénických provedení po celém světě. Ač titul pro svůj námět neměl v Sovětském svazu mnoho šancí na uvádění, rychle se zařadil do repertoáru mnoha komorních operních scén i univerzitních divadel celého světa a byl nejméně dvakrát nahrán na kompaktní disky. Český divák poznal dílo díky hostování Theater Trier v roce 2001 ve Státní opeře Praha.
Operní Hra o trůny v Melbourne
O opeře u protinožců míváme jen kusé zprávy. Po půlstoletí se vrátila do Melbourne Donizettiho opera Maria Stuarda v sérii představení v Athenaeum Theater (do 12. září). Australanka s řeckými předky Elena Xanthoudakis, známá i z evropských vystoupení (Covent Garden, English National Opera), sklízí pochvalu kritiků i diváků, za působivý vokálně-herecký portrét Marie Stuartovny. Především herecky ji sekunduje Rosmunde Illing jako Alžběta I. Opera se hraje v anglickém překladu. Dirigentem je Richard Divall, zajímavá režie Christiny Logan-Bell se opírá o základní téma mocenského boje a je kritiky přirovnávána k televizní sérii Hra o trůny.
Osobnost týdne
Dmitry Hvorostovsky, slavný barytonista, statečně čelící onemocnění – mozkovému nádoru, se rozhodl vystoupit na scéně Metropolitní opery ve třech představení Verdiho Trubadúra. Po léčbě se cítí dobře a podle vlastního prohlášení jsou „hlas i vokální kondice v pořádku, ale trápí ho občasná indispozice s udržením rovnováhy“.Dmitry Hvorostovsky vystoupí tedy 25., a 29. září a 3. října po boku Anny Netrebko (Leonora), Dolory Zajick (Azucena), Štefana Kocána (Ferrando) a dvou střídajících se tenoristů (Yonghoon Lee a Antonello Palombi) v roli Manrika pod řízením Marka Armiliata. V následujících třech představeních (7., 10., 17. října) ho jako Hraběte Lunu zastoupí Vitaliy Bilyy, Hvorostovsky bude pokračovat v léčbě v Londýně. Představení 3. října bude přenášeno v rámci série přímých přenosů z Metropolitní opery.
Roberto Alagna jako Vasco da Gama v BerlíněOperní fanoušci jsou zvědavi na výkon tenoristy Roberta Alagni, který již intenzivně zkouší originální, v současnosti revidovanou verzi Meyerbeerovy opery Afričanka pod názvem Vasco da Gama, jejíž uvedení v únoru 2013 v Chemnitzu vyvolalo značnou pozornost a také otázky, jaký byl skutečný, skladatelem zamýšlený tvar této velké opery v pěti aktech.
Opera uvedená v pařížské premiéře roku 1865 až rok po skladatelově smrti prošla řadou úprav, výrazně se na její podobě podepsal skladatel a hudební vědec François-Joseph Fétis, který připravil obsáhlý materiál z Meyerbeerovy pozůstalosti pro jevištní provedení, ale také pro prvé publikování. Premiéra v berlínské Deutsche Oper se neodvratně blíží (5. říjen 2015). V loňské sezoně tento operní dům s úspěchem zařadil koncertní provedení Dinorah (1. říjen 2014) téhož skladatele v titulní roli s Patrizií Ciofi. Nejnovější berlínskou inscenaci Meyerbeera studuje Enrique Mazzola, který také dirigoval Dinorah. V titulní roli mořeplavce Vasco de Gamy, tedy v náročném pěveckém partu, ve kterém zazářili například i Enrico Caruso, Beniamino Gigli nebo Plácido Domingo, bude mít Alagna oporu ve dvou skvělých partnerkách – mezzosopranistce Sophie Koch jako domorodé Selice a sopranistce Nino Machaidze jako katoličce Ines. Režii vede Vera Nemirova. Představení bude trvat cca pět hodin s dvěma pauzami.
Po Bonnu Münster
Netta Or, izraelská sopranistka, se připomněla postavou Antonie v Hoffmannových povídkách v premiéře 29. srpna 2015 v Münsteru.Pěvkyně ohromila svou dramatickou koloraturou i přesvědčivým herectvím jako Aspasie v Mozartově opeře Mitridate, Re di Ponto při svém debutu na Salcburském festivalu v roce 2006. Tehdy byly u příležitosti výročí inscenovány všechny mistrovy opery v projektu M22 (22 Mozartových oper). Jako jedna z mála světových pěvkyň zvládá všechny tři hlavní ženské role Hoffmannových lásek v Offenbachově opeře. V Bonnu zpívala všechny tři role v inscenaci před divadelními prázdninami, nyní v Münsteru zpívá, podle kritiky velmi působivě, nemocnou Antonii. Zpěvačka vystupuje většinou na středně velkých německých a rakouských scénách jako host v repertoáru, ve kterém sice převládají barokní a mozartovské party, ale objevuje se mezi nimi i Straussova Rosalinda nebo Verdiho Giovanna d´Arco.
Rozhovor týdne
Michelle Breedt, jihoafrická mezzosopranistka, pedagožka a také vášnivá golfistka o operním provozu, lobby orchestrů a především o studiu operního zpěvu na univerzitách a také o tom, proč každá zpěvačka nemůže vypadat jako modelka v rozhovoru pro německý Merkur – Nejsme klaviatury – najdete zde.Rozšířená verze rozhovoru je dostupná v časopise Opernwelt 2015/9-10, Wir können nich einfach auf Turbo schalten (Nemůžeme jen tak přeřadit na turbo).
Opera a politická korektnost
Již žádný černý Otello v Metropolitní opeře. V rámci politiky rasové korektnosti, které podpořil i současný generální ředitel Met Peter Gelb ve svém prohlášení, nebude v nové inscenaci Verdiho Otella maskován titulní hrdina na obličeji tradiční černou barvou. V prvé premiéře sezony (21. září) vystoupí tenorista Aleksandrs Antonenko bez líčení.Původně měl dosavadní líčení černého Maura, používané v Metropolitní opeře více než jedno století, nahradit make-up v barvě bronzu. Tuto variantu zase zamítl pěvec a rozhodl se účinkovat raději bez masky. Zůstává otázkou, zda běžný divák při takovémto řešení nebude poněkud ochuzen o jeden z hybných motivů příběhu – a tím jsou právě rasové předsudky renesančních Benátek vůči schopnému vojenskému veliteli, který se ale od převládající společnosti liší původem i barvou pleti. A jak se tento „problém“ bude řešit při angažmá tenoristů afroamerického původu v této roli? Přímý přenos z Met do kin je ohlášen na 17. říjen 2015.
Operní obraz měsíce
Neznámý umělec: Giuseppina Strepponi. Olej / plátno. Museo teatrale alla Scala, Milán. Půvabný biedermeierovský portrét od nezjištěného malíře zachycuje mladou zpěvačku nad partiturou Verdiho Nabucca. A právě tento portrét byl prvotním impulsem ke kompozici nové opery Mathiase Husmana na vlastní libreto Verdi und die Dame mit Noten (Verdi a dáma s notami), která bude provedena v Hamburku v Allee-Theater (Die Hamburger-Kammeroper). Námětem opery je život slavné pěvkyně a počátky jejího vztahu s Verdim. Opera také bude obsahovat úryvky z Belliniho oper a samozřejmě z Verdiho Oberta a Nabucca, v jejichž světových premiérách účinkovala. Pěvkyně, původně koloraturní sopranistka, byla pod existenčním tlakem nucena přejít k tak dramatickým partiím jako Abigaille, což vedlo k rychlé ztrátě hlasu a ukončení kariéry ve věku čtyřiatřiceti let. I její (dlouhý čas nelegalizovaný) vztah s proslulým skladatelem, jak dosti věrně ukázal nedávno reprízovaný italský seriál, nebyl v přísně katolické Itálii bez problémů. Premiéra opery, která vznikla na zakázku hamburského divadla, je načasována na datum 8. září 2015, kdy si připomínáme 200. výročí narození pěvkyně.
Nahrávka týdne
Gluck, Christoph Willibald: Orfeo ed Euridice. Archiv Produktion 2015. 3 CD. Hlavním lákadlem zcela nové nahrávky Gluckovy nejhranější opery je bezesporu hvězdný argentinský kontratenorista Franco Fagioli. Skvěle ho doplňují renomované sopranistky – Švédka Malin Hartelius (Euridika) a Francouzka Emmanuelle de Negri (Amor). Záznam vznikl na základě živého provedení v Theatre de Poissy v dubnu 2015, kde bylo dílo provedeno pod taktovkou dirigentky Laurence Equilbey s Insula Orchestra. Totožné obsazení měla i série představení ve Versailles v listopadu 2013.
Ptáte, co obsahuje třetí disk? Vybrané ukázky z přepracované vídeňské verze a z pařížské verze (1774). Nahrána je originální první verze (Vídeň 1762) s partem Orfea zpracovaným pro virtuózního kastráta Gaetana Guadagniho.
Nahrávka Dvořákova Alfreda (2 CD), pořízená při koncertním provedení opery v rámci loňského dvořákovského festivalu na labelu ArcoDiva, zaujala současně kritiky v předních oborových časopisech. Das Opernglas 2015/9 mu věnuje sloupec recenze (strana 98), stejně jako i podrobnější Opernwelt 2015/9-10 (strana 48) v třech sloupcích Borise Kehrmanna Mach´s wie Wagner (Udělej to jako Wagner).
Kniha týdne
Barbara Hoos de Jokisch. Die geistige Klangvorstellung. Franziska Martienssen-Lohmann. Gesangtheorie und Gesangspädagogik. Wiesbaden, Breitkopf und Hartel 2015. Franziska Martienssen-Lohmann (1887–1971) je považována patrně za nejvýznamnější učitelku zpěvu a teoretičku operního zpěvu i jeho pedagogiky ve dvacátém století.Ač sama vystoupila jen ojediněle v počátcích své kariéry, zanechala obsáhlé teoretické dílo, které je biblí většiny západních pěveckých pedagogů. Jako učitelka a teoretička byla činná neuvěřitelných padesát pět let (1914–1969). Byla především významnou představitelkou takzvané psychologické metody pěvecké pedagogiky. Obsáhlá práce na šesti stech stranách shrnuje její životní dílo, samozřejmě včetně základních spisů jako Das bewusste Singen (1923) a Der Opernsänger – Berufung und Bewährung (1943). Kniha je knižní verzí dizertace na univerzitě v Berlíně, kde autorka vyučuje zpěv a jeho metodiku. Kniha obsahuje i životopisnou část, v níž zaujme například subkapitola o možnostech a pravidlech spolupráce s rozvedeným partnerem.
Foto archiv, Wiener Staatsoper, Getty Images / Anne Frank Fonds, Robin Halls, abudhabifestival.ae, web R. Alagni, sylkegall.com
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]