Operní kukátko (5)
Rigoletto ve Wiener Staatsoper
4. září otevřela první rakouská operní scéna sezonu představením Rigoletta s takřka zcela obměněným obsazením proti premiéře, ze které „zbyla“ jen představitelka Maddaleny (Elena Maximova). Šlo o jedenácté představení inscenace režiséra Pierra Audiho. Ambrogio Maestri zpíval Rigoletta jako starostlivého otce a Aleksandra Kurzak vokálně vzorovou dceru Gildu. Určité výtky sklidil představitel Vévody španělský tenorista Celso Albelo. Dirigoval Evelino Pidò.
Haydnova opera ve Vídni a potíže haydnovského festivalu v Eisenstadtu
Málo známá opera Josepha Haydna o třech aktech La fedeltà premiata (Odměněná věrnost) (1779) je nastudována v sedmi představeních (z toho jedno školní) dočasným seskupením Vienna International Opera Academy (dirigent Karolos Trikolidis) v Theatersaal der VHS ve vídeňské čtvrti Hietzing od 2. září. Ceny lístků: 24/18/15 (studenti a senioři).
Zato mezinárodní haydnovské dny v Eisenstadtu – festival Internationale Haydntage, založený roku 1989, se potýká s četnými potížemi: rozpory ve festivalovém vedení, diskuzí o směřování budoucích ročníků a především sporem se správou esterházyovského zámku, kde se většina koncertů a akcí odehrává. Patrně nebude prodloužena smlouva o nájmu tohoto prostoru na festivalový ročník 2017. Navíc je letošní ročník kritizován pro programovou skladbu, ze které se Haydnovo dílo vytrácí a letos jsou masivně zastoupeny opusy Franze Schuberta a dalších skladatelů. Ani letos není součástí festivalové nabídky žádné operní (byť třeba koncertní) provedení Haydnových oper.
Operní monodrama o Anně Frankové
Monodrama Deník Anne Frankové ruského skladatele Grigoriho Frida se stále těší zájmu operních dramaturgů. V září bude první premiérou sezony Landestheatru v Linzi (25. září). Vedle verze s orchestrem bude dílo zároveň provozováno v komorní verzi pouze s klavírem jako mobilní produkce. Stejným dílem bude otevřena i operní sezona Theater an der Wien (10. září). Monodrama ve čtyřech scénách s využitím jednadvaceti epizod z deníku Anny Frankové bude provedeno komorním tělesem Wiener Virtuosen pod vedením Lea Hussaina.Jedinou tragickou roli Anne převzala známá sopranistka Juliane Banse. Večer doplní svita ze Stravinského Příběhu vojáka. Dílo komponované na konci šedesátých let a premiérované roku 1972 dosáhlo již několika desítek inscenací i řady koncertních a poloscénických provedení po celém světě. Ač titul pro svůj námět neměl v Sovětském svazu mnoho šancí na uvádění, rychle se zařadil do repertoáru mnoha komorních operních scén i univerzitních divadel celého světa a byl nejméně dvakrát nahrán na kompaktní disky. Český divák poznal dílo díky hostování Theater Trier v roce 2001 ve Státní opeře Praha.
Operní Hra o trůny v Melbourne
O opeře u protinožců míváme jen kusé zprávy. Po půlstoletí se vrátila do Melbourne Donizettiho opera Maria Stuarda v sérii představení v Athenaeum Theater (do 12. září). Australanka s řeckými předky Elena Xanthoudakis, známá i z evropských vystoupení (Covent Garden, English National Opera), sklízí pochvalu kritiků i diváků, za působivý vokálně-herecký portrét Marie Stuartovny. Především herecky ji sekunduje Rosmunde Illing jako Alžběta I. Opera se hraje v anglickém překladu. Dirigentem je Richard Divall, zajímavá režie Christiny Logan-Bell se opírá o základní téma mocenského boje a je kritiky přirovnávána k televizní sérii Hra o trůny.
Osobnost týdne
Dmitry Hvorostovsky, slavný barytonista, statečně čelící onemocnění – mozkovému nádoru, se rozhodl vystoupit na scéně Metropolitní opery ve třech představení Verdiho Trubadúra. Po léčbě se cítí dobře a podle vlastního prohlášení jsou „hlas i vokální kondice v pořádku, ale trápí ho občasná indispozice s udržením rovnováhy“.Dmitry Hvorostovsky vystoupí tedy 25., a 29. září a 3. října po boku Anny Netrebko (Leonora), Dolory Zajick (Azucena), Štefana Kocána (Ferrando) a dvou střídajících se tenoristů (Yonghoon Lee a Antonello Palombi) v roli Manrika pod řízením Marka Armiliata. V následujících třech představeních (7., 10., 17. října) ho jako Hraběte Lunu zastoupí Vitaliy Bilyy, Hvorostovsky bude pokračovat v léčbě v Londýně. Představení 3. října bude přenášeno v rámci série přímých přenosů z Metropolitní opery.
Roberto Alagna jako Vasco da Gama v BerlíněOperní fanoušci jsou zvědavi na výkon tenoristy Roberta Alagni, který již intenzivně zkouší originální, v současnosti revidovanou verzi Meyerbeerovy opery Afričanka pod názvem Vasco da Gama, jejíž uvedení v únoru 2013 v Chemnitzu vyvolalo značnou pozornost a také otázky, jaký byl skutečný, skladatelem zamýšlený tvar této velké opery v pěti aktech.
Opera uvedená v pařížské premiéře roku 1865 až rok po skladatelově smrti prošla řadou úprav, výrazně se na její podobě podepsal skladatel a hudební vědec François-Joseph Fétis, který připravil obsáhlý materiál z Meyerbeerovy pozůstalosti pro jevištní provedení, ale také pro prvé publikování. Premiéra v berlínské Deutsche Oper se neodvratně blíží (5. říjen 2015). V loňské sezoně tento operní dům s úspěchem zařadil koncertní provedení Dinorah (1. říjen 2014) téhož skladatele v titulní roli s Patrizií Ciofi. Nejnovější berlínskou inscenaci Meyerbeera studuje Enrique Mazzola, který také dirigoval Dinorah. V titulní roli mořeplavce Vasco de Gamy, tedy v náročném pěveckém partu, ve kterém zazářili například i Enrico Caruso, Beniamino Gigli nebo Plácido Domingo, bude mít Alagna oporu ve dvou skvělých partnerkách – mezzosopranistce Sophie Koch jako domorodé Selice a sopranistce Nino Machaidze jako katoličce Ines. Režii vede Vera Nemirova. Představení bude trvat cca pět hodin s dvěma pauzami.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]