Operní kukátko (5)

  1. 1
  2. 2
Vídeňská Státní opera započala sezonu Rigolettem. Operní Haydn a festival v Eisenstadtu. Monodrama o Anně Frankové. Dmitry Hvorostovsky se vrací do Met. Roberto Alagna jako portugalský objevitel v Berlíně. Netta Or jako jediná i trojjediná Hoffmannova láska. Mezzosopranistka Michelle Breedt nejen o opeře. Othello bez barvy. Opera o Giuseppině Strepponi. Nový Orfeo ed Euridice s Francem Fagiolim. Zásadní kniha o pěvecké pedagogice.

Operní kukátko
Rigoletto ve Wiener Staatsoper
4. září otevřela první rakouská operní scéna sezonu představením Rigoletta s takřka zcela obměněným obsazením proti premiéře, ze které „zbyla“ jen představitelka Maddaleny (Elena Maximova). Šlo o jedenácté představení inscenace režiséra Pierra Audiho. Ambrogio Maestri zpíval Rigoletta jako starostlivého otce a Aleksandra Kurzak vokálně vzorovou dceru Gildu. Určité výtky sklidil představitel Vévody španělský tenorista Celso Albelo. Dirigoval Evelino Pidò.Giuseppe Verdi: Rigoletto - Wiener Staatsoper 2015
Haydnova opera ve Vídni a potíže haydnovského festivalu v Eisenstadtu
Málo známá opera Josepha Haydna o třech aktech La fedeltà premiata (Odměněná věrnost) (1779) je nastudována v sedmi představeních (z toho jedno školní) dočasným seskupením Vienna International Opera Academy (dirigent Karolos Trikolidis) v Theatersaal der VHS ve vídeňské čtvrti Hietzing od 2. září. Ceny lístků: 24/18/15 (studenti a senioři).

Zato mezinárodní haydnovské dny v Eisenstadtu – festival Internationale Haydntage, založený roku 1989, se potýká s četnými potížemi: rozpory ve festivalovém vedení, diskuzí o směřování budoucích ročníků a především sporem se správou esterházyovského zámku, kde se většina koncertů a akcí odehrává. Patrně nebude prodloužena smlouva o nájmu tohoto prostoru na festivalový ročník 2017. Navíc je letošní ročník kritizován pro programovou skladbu, ze které se Haydnovo dílo vytrácí a letos jsou masivně zastoupeny opusy Franze Schuberta a dalších skladatelů. Ani letos není součástí festivalové nabídky žádné operní (byť třeba koncertní) provedení Haydnových oper.

Operní monodrama o Anně Frankové
Monodrama Deník Anne Frankové ruského skladatele Grigoriho Frida se stále těší zájmu operních dramaturgů. V září bude první premiérou sezony Landestheatru v Linzi (25. září). Vedle verze s orchestrem bude dílo zároveň provozováno v komorní verzi pouze s klavírem jako mobilní produkce. Stejným dílem bude otevřena i operní sezona Theater an der Wien (10. září). Monodrama ve čtyřech scénách s využitím jednadvaceti epizod z deníku Anny Frankové bude provedeno komorním tělesem Wiener Virtuosen pod vedením Lea Hussaina.Igor Strawinski: Das Tagebuch der Anne Frank - Theater an der Wien 2015 (foto Getty Images / Anne Frank Fonds)Jedinou tragickou roli Anne převzala známá sopranistka Juliane Banse. Večer doplní svita ze Stravinského Příběhu vojáka. Dílo komponované na konci šedesátých let a premiérované roku 1972 dosáhlo již několika desítek inscenací i řady koncertních a poloscénických provedení po celém světě. Ač titul pro svůj námět neměl v Sovětském svazu mnoho šancí na uvádění, rychle se zařadil do repertoáru mnoha komorních operních scén i univerzitních divadel celého světa a byl nejméně dvakrát nahrán na kompaktní disky. Český divák poznal dílo díky hostování Theater Trier v roce 2001 ve Státní opeře Praha.

Operní Hra o trůny v Melbourne
O opeře u protinožců míváme jen kusé zprávy. Po půlstoletí se vrátila do Melbourne Donizettiho opera Maria Stuarda v sérii představení v Athenaeum Theater (do 12. září). Australanka s řeckými předky Elena Xanthoudakis, známá i z evropských vystoupení (Covent Garden, English National Opera), sklízí pochvalu kritiků i diváků, za působivý vokálně-herecký portrét Marie Stuartovny. Především herecky ji sekunduje Rosmunde Illing jako Alžběta I. Opera se hraje v anglickém překladu. Dirigentem je Richard Divall, zajímavá režie Christiny Logan-Bell se opírá o základní téma mocenského boje a je kritiky přirovnávána k televizní sérii Hra o trůny.Gaetano Donizetti: Mary Stuart - Rosmund Illing (Queen Elizabeth I) and Elena Xanthoudakis (Mary Stuart) - Athenaeum Theatre 2015 (foto Robin Halls)
Osobnost týdne
Dmitry Hvorostovsky
, slavný barytonista, statečně čelící onemocnění – mozkovému nádoru, se rozhodl vystoupit na scéně Metropolitní opery ve třech představení Verdiho Trubadúra. Po léčbě se cítí dobře a podle vlastního prohlášení jsou „hlas i vokální kondice v pořádku, ale trápí ho občasná indispozice s udržením rovnováhy“.Dmitry HvorostovskyDmitry Hvorostovsky vystoupí tedy 25., a 29. září a 3. října po boku Anny Netrebko (Leonora), Dolory Zajick (Azucena), Štefana Kocána (Ferrando) a dvou střídajících se tenoristů (Yonghoon Lee a Antonello Palombi) v roli Manrika pod řízením Marka Armiliata. V následujících třech představeních (7., 10., 17. října) ho jako Hraběte Lunu zastoupí Vitaliy Bilyy, Hvorostovsky bude pokračovat v léčbě v Londýně. Představení 3. října bude přenášeno v rámci série přímých přenosů z Metropolitní opery.

Roberto Alagna jako Vasco da Gama v BerlíněRoberto AlagnaOperní fanoušci jsou zvědavi na výkon tenoristy Roberta Alagni, který již intenzivně zkouší originální, v současnosti revidovanou verzi Meyerbeerovy opery Afričanka pod názvem Vasco da Gama, jejíž uvedení v únoru 2013 v Chemnitzu vyvolalo značnou pozornost a také otázky, jaký byl skutečný, skladatelem zamýšlený tvar této velké opery v pěti aktech.

Opera uvedená v pařížské premiéře roku 1865 až rok po skladatelově smrti prošla řadou úprav, výrazně se na její podobě podepsal skladatel a hudební vědec François-Joseph Fétis, který připravil obsáhlý materiál z Meyerbeerovy pozůstalosti pro jevištní provedení, ale také pro prvé publikování. Premiéra v berlínské Deutsche Oper se neodvratně blíží (5. říjen 2015). V loňské sezoně tento operní dům s úspěchem zařadil koncertní provedení Dinorah (1. říjen 2014) téhož skladatele v titulní roli s Patrizií Ciofi. Nejnovější berlínskou inscenaci Meyerbeera studuje Enrique Mazzola, který také dirigoval Dinorah. V titulní roli mořeplavce Vasco de Gamy, tedy v náročném pěveckém partu, ve kterém zazářili například i Enrico Caruso, Beniamino Gigli nebo Plácido Domingo, bude mít Alagna oporu ve dvou skvělých partnerkách – mezzosopranistce Sophie Koch jako domorodé Selice a sopranistce Nino Machaidze jako katoličce Ines. Režii vede Vera Nemirova. Představení bude trvat cca pět hodin s dvěma pauzami.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář